Máme proti sobě dva objektivy Laowa – oba jsou plně manuální, širokoúhlé, s minimálním zkreslením a pro zrcadlovky. Konkrétně se jedná o širokáče Laowa 14 mm F4 Zero-D a Laowa 12 mm F2,8 Zero-D za cca 16 000, resp. 26 490 Kč.

Máme proti sobě dva objektivy Laowa – oba jsou plně manuální, širokoúhlé, s minimálním zkreslením a pro zrcadlovky. Konkrétně se jedná o širokáče Laowa 14 mm F4 Zero-D a Laowa 12 mm F2,8 Zero-D za cca 16 000, resp. 26 490 Kč.

Plně manuální objektiv nemá jen ruční ostření, ale postrádá optickou stabilizaci obrazu a v tomto případě (konkrétně u Nikonu D750) neprobíhá komunikace mezi objektivem a tělem. Drobnou výjimkou je přenos údaje o poloze clonového kroužku, nicméně se jedná jen o čísla F1, F2…, jež neindikují konkrétní hodnotu clony a následně se ani neukládají do EXIFu jako clona.

Plně manuální objektiv nemá jen ruční ostření, ale postrádá optickou stabilizaci obrazu a v tomto případě (konkrétně u Nikonu D750) neprobíhá komunikace mezi objektivem a tělem. Drobnou výjimkou je přenos údaje o poloze clonového kroužku, nicméně se jedná jen o čísla F1, F2…, jež neindikují konkrétní hodnotu clony a následně se ani neukládají do EXIFu jako clona.

Z pohledu konstrukce je univerzálnější Laowa 14mm F4 Zero-D s rozměry 72,5 mm × 75 mm / 72,5mm × 73 mm (Canon/Nikon) a hmotností 320/360 gramů (Canon/Nikon). K tomu připočítejme kovové tělo a máme opravdu hezký objektiv, který se skoro vejde do kapsy a je ideální na dlouhé cesty.

Z pohledu konstrukce je univerzálnější Laowa 14mm F4 Zero-D s rozměry 72,5 mm × 75 mm / 72,5mm × 73 mm (Canon/Nikon) a hmotností 320/360 gramů (Canon/Nikon). K tomu připočítejme kovové tělo a máme opravdu hezký objektiv, který se skoro vejde do kapsy a je ideální na dlouhé cesty.

I Laowa 12 mm F2,8 Zero-D má velmi dobře zpracované kovové tělo, ale v přímém porovnání je s rozměry 75 x 83 mm a hmotností 609 gramů objemnější. I to jsou však rozumné hodnoty, jež jsou zkrátka daní za lepší světelnost a kratší ohnisko.

I Laowa 12 mm F2,8 Zero-D má velmi dobře zpracované kovové tělo, ale v přímém porovnání je s rozměry 75 x 83 mm a hmotností 609 gramů objemnější. I to jsou však rozumné hodnoty, jež jsou zkrátka daní za lepší světelnost a kratší ohnisko.

Obě skla mají velmi podobnou konstrukci, clonový kroužek je vedle bajonetu a jeho kroky jdou po celých clonových číslech

Obě skla mají velmi podobnou konstrukci, clonový kroužek je vedle bajonetu a jeho kroky jdou po celých clonových číslech

S ostřícími prstenci je radost pracovat, mají dobrou odezvu a příjemný chod. Ostření tedy může být velmi pečlivé a díky stupnici vzdálenosti i hloubky ostrosti lze pohodlně předostřit.

S ostřícími prstenci je radost pracovat, mají dobrou odezvu a příjemný chod. Ostření tedy může být velmi pečlivé a díky stupnici vzdálenosti i hloubky ostrosti lze pohodlně předostřit.

Laowa 12 mm F2,8 Zero-D - F2,8

Laowa 12 mm F2,8 Zero-D - F2,8

Laowa 12 mm F2,8 Zero-D - F4

Laowa 12 mm F2,8 Zero-D - F4

Laowa 12 mm F2,8 Zero-D - F5,6

Laowa 12 mm F2,8 Zero-D - F5,6

Laowa 12 mm F2,8 Zero-D - F8

Laowa 12 mm F2,8 Zero-D - F8

Laowa 12 mm F2,8 Zero-D - F11

Laowa 12 mm F2,8 Zero-D - F11

Laowa 12 mm F2,8 Zero-D - F16

Laowa 12 mm F2,8 Zero-D - F16

Laowa 12 mm F2,8 Zero-D - F22

Laowa 12 mm F2,8 Zero-D - F22

Laowa 14 mm F4 Zero-D - F4

Laowa 14 mm F4 Zero-D - F4

Laowa 14 mm F4 Zero-D - F5,6

Laowa 14 mm F4 Zero-D - F5,6

Laowa 14 mm F4 Zero-D - F8

Laowa 14 mm F4 Zero-D - F8

Laowa 14 mm F4 Zero-D - F11

Laowa 14 mm F4 Zero-D - F11

Laowa 14 mm F4 Zero-D - F16

Laowa 14 mm F4 Zero-D - F16

Laowa 14 mm F4 Zero-D - F22

Laowa 14 mm F4 Zero-D - F22

Plně manuální objektiv nemá jen ruční ostření, ale postrádá optickou stabilizaci obrazu a v tomto případě (konkrétně u Nikonu D750) neprobíhá komunikace mezi objektivem a tělem. Drobnou výjimkou je přenos údaje o poloze clonového kroužku, nicméně se jedná jen o čísla F1, F2…, jež neindikují konkrétní hodnotu clony a následně se ani neukládají do EXIFu jako clona.
Z pohledu konstrukce je univerzálnější Laowa 14mm F4 Zero-D s rozměry 72,5 mm × 75 mm / 72,5mm × 73 mm (Canon/Nikon) a hmotností 320/360 gramů (Canon/Nikon). K tomu připočítejme kovové tělo a máme opravdu hezký objektiv, který se skoro vejde do kapsy a je ideální na dlouhé cesty.
I Laowa 12 mm F2,8 Zero-D má velmi dobře zpracované kovové tělo, ale v přímém porovnání je s rozměry 75 x 83 mm a hmotností 609 gramů objemnější. I to jsou však rozumné hodnoty, jež jsou zkrátka daní za lepší světelnost a kratší ohnisko.
Obě skla mají velmi podobnou konstrukci, clonový kroužek je vedle bajonetu a jeho kroky jdou po celých clonových číslech
54
Fotogalerie

Recenze objektivů Laowa 12 mm F2,8 Zero-D a 14 mm F4 Zero-D DSLR: skvělé širokáče

Kdo hledá pevný širokoúhlý objektiv, měl by začít hledat hlavně mezi manuálními skly. Tyhle objektivy Laowa ukazují, proč je to dobrý krok.

Plusy
široké ohnisko
kresba ve středu snímku
konstrukce s vyznačením vzdálenosti zaostření a HO
zvládnutí protisvětla
Minusy
horší kresba okrajů (12 mm)
absence filtrového závitu (12 mm)
8  /10

Máme proti sobě dva objektivy Laowa – oba jsou plně manuální, širokoúhlé, s minimálním zkreslením a pro zrcadlovky. Konkrétně se jedná o širokáče Laowa 14 mm F4 Zero-D a Laowa 12 mm F2,8 Zero-D za cca 16 000, resp. 26 490 Kč.

Plně manuální objektiv nemá jen ruční ostření, ale postrádá optickou stabilizaci obrazu a v tomto případě (konkrétně u Nikonu D750) neprobíhá komunikace mezi objektivem a tělem. Drobnou výjimkou je přenos údaje o poloze clonového kroužku, nicméně se jedná jen o čísla F1, F2…, jež neindikují konkrétní hodnotu clony a následně se ani neukládají do EXIFu jako clona.

DSC_6795.jpgDSC_6792.jpg

Samotnou kapitolou je ruční ostření. Spoustu lidí hned odradí, ale ve skutečnosti širokoúhlé objektivy s ručním ostřením velmi šetří fotografovi práci. Stačí je v podstatě jednou nastavit na hyperfokální vzdálenost a potom jen při zapnutí zkontrolovat ostřicí prstenec. V průběhu focení většinou není třeba na ostření vůbec sahat, vyjma specifických situací, kdy je snímaný objekt blízko.

Takto ostřit je mnohem snazší než neustále přeostřovat před každým snímkem. A zde nastupuje zásadní výhoda těchto objektivů – jejich moderní konkurenti často postrádají stupnice se zaostřenou vzdáleností a hloubkou ostrosti, od nichž se lze při ostření snadno odrazit. Takto stačí jeden pohled a není ani potřeba elektronických pomocníků, které nabízejí současné bezzrcadlovky.

  12 mm F2,8 Zero-D  14 mm F4 Zero-D DSLR
Ohnisko 12 mm 14 mm
Světelnost F2,8 F4
Úhel záběru 121.96 ° 114 °
Kompatibilita Full Frame Full Frame
Konstrukce 16 prvků v 10 skupinách 13 prvků v  8 skupinách
Lamely clony 7 5
Min. zaostřovací vzdálenost 18 cm 14,5 cm
Max. zvětšení 0,2 × 0,3 ×
Filtry N/A 67 mm
Rozměry 75 × 83 mm Canon EF: 72,5 mm × 75 mm; Nikon F: 72,5 mm × 73 mm
Hmotnost 609 g Canon EF: 320 g; Nikon F: 360 g
Bajonety Canon EF & RF / Nikon AI & Z / Sony A / Pentax K / Sony E / L Mount Canon EF / Nikon F

Pokračování 2 / 6

Konstrukce

Už zde postavíme oba objektivy trošku proti sobě – přeci jen jsou to i konkurenti a na svou zrcadlovku budete chtít pouze jeden z nich. A na první pohled to spíše bude menší a lehčí Laowa 14mm F4 Zero-D s rozměry 72,5 mm × 75 mm / 72,5mm × 73 mm (Canon/Nikon) a hmotností 320/360 gramů (Canon/Nikon). K tomu připočítejme kovové tělo a máme opravdu hezký objektiv, který se skoro vejde do kapsy a je ideální na dlouhé cesty.

I Laowa 12 mm F2,8 Zero-D má velmi dobře zpracované kovové tělo, ale v přímém porovnání je s rozměry 75 x 83 mm a hmotností 609 gramů objemnější. I to jsou však rozumné hodnoty, jež jsou zkrátka daní za lepší světelnost a kratší ohnisko. Pro porovnání světelná Sigma ART 14 mm F1,8 je ještě dvakrát těžší a o 4 cm delší.

DSC_6806.jpgDSC_6798.jpg

Obě skla mají velmi podobnou konstrukci, clonový kroužek je vedle bajonetu a jeho kroky jdou po celých clonových číslech. To je škoda, aspoň poloviny by umožnily jemnější práci, nicméně hračičkové mohou využít i mezilehlých hodnot při velmi jemném posouvání, nicméně se takto nedá odhadnout přesná hodnota clony a chybí jakákoli aretace.

S ostřícími prstenci je radost pracovat, mají dobrou odezvu a příjemný chod. Ostření tedy může být velmi pečlivé a díky stupnici vzdálenosti i hloubky ostrosti lze pohodlně předostřit.

DSC_6790.jpgDSC_6805.jpg
 

Největší problém za celé testování jsem měl se sluneční clonou Laowy 12 mm F2,8 Zero-D, ta totiž nešla zacvaknout (a že jsem se snažil) a pravidelně se pohybovala. To byla dost zásadní obtíž, protože i sebemenší pootočení znamenalo, že se clona dostala do záběru. A pokud o tom fotograf neví, v hledáčku si toho nemusí všimnout a při prohlížení na velkém monitoru se potom chytá za hlavu. U druhého objektivu sluneční clona držela pevně.

Zatímco na menší čtrnáctku lze našroubovat závitové filtry (67 mm), velká dvanáctka to již neumožňuje. Má i zvláštně řešenou krytku předního optického členu, která se na objektiv pouze nasouvá. To je velmi příjemné řešení, protože nevyžaduje žádné zacvakávání ani odjišťování a přitom dobře drží na svém místě.

Pokračování 3 / 6

Kresba

Oba objektivy zde budeme porovnávat napřímo, tedy 14 mm ohnisko bude mít drobnou výhodu, protože více přibližuje, a to vše konkrétně na Nikonu D750. Na foťácích s vyšším rozlišením budou zde popsané jevy a rozdíly pravděpodobně ještě výraznější.

Nejprve se zaměříme na střed snímků, kde oba objektivy odvádějí dobrou práci. Laowě 12 mm F2,8 Zero-D prospěje zaclonění aspoň na F4 pro optimální mikrokontrast a detaily, ale středy jsou dobré i na F2,8. Zato Laowa 14mm F4 Zero-D je dobrá již od plně otevřené clony, ale zde se není čemu divit, když začíná až na F4.

Laowa-12-1.jpgLaowa-12-2.jpg
Laowa-12-3.jpgLaowa-12-4.jpg
Laowa-12-5.jpgLaowa-12-6.jpg
Laowa-12-7.jpgLaowa-14-1.jpg
Laowa-14-2.jpgLaowa-14-3.jpg
Laowa-14-4.jpgLaowa-14-5.jpg
Laowa-14-6.jpg
Kresba: každá fotka má v popisku použitý objektiv i clonu

Při porovnání obou objektivů ve středové části snímků vyhrává dražší dvanáctka, pokud srovnáváme stejné hodnoty clon. Avšak rozdíl je znatelný až po výraznějším přiblížení nebo se projeví na snímači s vysokým rozlišením.

Často problematické rohy dopadly pro Laowu 12 mm F2,8 Zero-D nepěkně. Na plnou díru jsou velmi špatné a v kombinaci s vinětací ničí detaily. Ani na F4 není kresba v okrajových částech moc dobrá a i přes zlepšení to platí i pro F5,6. Rozumná kresba v absolutních rozích přichází až v rozmezí F8-F11, což bude optimální hodnota pro nejlepší možné výsledky.

Naopak levnější čtrnáctka takovéto problémy vůbec nemá. Na F4 by se jí daly vytknout nedokonalosti v kresbě rohů, většina mizí po přiclonění na F5,6 a následně je kresba i v extrémních rozích dobrá.

poro-11-12 .jpgporo-11-14 .jpg
Vlevo Laowa 12 mm F2,8 Zero-D a vpravo Laowa 14mm F4 Zero-D

Kresba v praxi na obou objektivech zacloněných na F11 vypadá velmi podobně. Na této cloně již mizí většina problémů a největšími rozdíly jsou jiná ohniska, a i přesto má dvanáctka mírně lepší středovou kresbu. To je však patrné až po velkém přiblížení.

Pokračování 4 / 6

Zkreslení

Oba objektivy se chlubí nulovým zkreslením. A to na výsledných fotkách skutečně není vidět.

poro-13- 12.jpgporo-13-14 .jpg
Zkreslení nejprve na 12 mm a vpravo na 14 mm
poro-8-12 .jpgporo-8-14 .jpg
Vlevo Laowa 12 mm F2,8 Zero-D (plus na ní jde vidět špatně upevněná sluneční clona) a vpravo Laowa 14mm F4 Zero-D

Při focení jsem často měl pocit, že objektivy v některých situacích zkreslují, ale to bylo způsobeno perspektivou. Samozřejmě u takto širokoúhlých skel je potřeba dát si extrémní pozor na srovnání linií při focení – pokud je foťák nakřivo nebo nefotíte kolmo na velký objekt, všechny linie se rozhodí a fotka nevypadá dobře.

DSC_6787-12.jpgDSC_6869-12.jpg
DSC_6786-12.jpgDSC_6782-12.jpg
DSC_6776-12.jpgDSC_6753-12.jpg
Architektura a městská scenérie s 12 mm
DSC_6767-14.jpgDSC_6763-14.jpg
DSC_6769-14.jpgDSC_6824-14.jpg
DSC_6770-14.jpg
Architektura a městská scenérie s 14 mm

Chromatická aberace

U obou objektivů je viditelná chromatická vada. Nejvíce se projevuje na okrajích, hodně kontrastních hranách a případně při protisvětle. Je patrná až po přiblížení, takže bude problematická pro velkoformátové tisky nebo pro snímače s vysokým rozlišením, jinak ji asi nepostřehnete.

poro-12-12 .jpgporo-12-14 .jpg
Vlevo Laowa 12 mm F2,8 Zero-D a vpravo Laowa 14mm F4 Zero-D

Více je aberace viditelná na Laowě 14 mm F4 Zero-D, ale samozřejmě hodně záleží na konkrétní situaci.

Pokračování 5 / 6

Protisvětlo a bokeh

První porovnání ukazuje běžnou noční scénu na F11 a stejný čas. Je zde však patrné, že Laowa 12 mm F2,8 Zero-D při shodném nastavení propouští více světla – zhruba o 1/3 EV.

poro-1-12 .jpgporo-1-14 .jpg
Vlevo Laowa 12 mm F2,8 Zero-D a vpravo Laowa 14mm F4 Zero-D

Druhé srovnání již přináší velké rozdíly mezi oběma objektivy. Laowa 14 mm F4 Zero-D má nádhernou a velmi čistou hvězdičku okolo silných světelných zdrojů, zatímco dražší dvanáctka i přes vyšší počet lamel clony ji nemá až tak ostrou a do toho ještě promlouvají rušivé odlesky.

poro-2-12 .jpgporo-2-14 .jpg
Vlevo Laowa 12 mm F2,8 Zero-D a vpravo Laowa 14mm F4 Zero-D

Snímky hvězdiček jsou foceny na F11 a lze na nich spočítat (počet paprsků děleno dvěma), kolik lamel má clona kterého objektivu. Zde to je 7 vs 5 a zajímavé je, že čtrnáctka má velmi hezký odlesk přesně ve tvaru pětihranu, tedy clonového otvoru (při více lamelách odlesk většinou připomíná kruh).

poro-3-12 .jpgporo-3-14 .jpg
Vlevo Laowa 12 mm F2,8 Zero-D a vpravo Laowa 14mm F4 Zero-D

Ze stejné pozice jsem zaostřil na nejkratší zaostřitelnou vzdálenost a úplně jsem otevřel clonu. Je zde vidět bokeh, jež je u dvanáctky líbivější, neboť ta má lepší světelnost. Zvláštní jsou i odlesky, zatímco čtrnáctka má sérii odlesků mířících do levého dolního rohu, dvanáctka vytváří pomyslný světelný luk – a ač to zde není až tak patrné, jeho ramena vycházejí ze snímku a následně se do něj v levé dolní části vracejí a spojí se. Taktéž je patrný i světelný šíp vycházející z lampy a mířící do levého dolního rohu.

Protisvětlo ve dne

Odlesky jsou méně patrné u Laowy 14 mm F4 Zero-D, ta má, zdá se, i menší ztrátu kontrastu okolo slunce a její difrakční hvězdička je výraznější. Ti pozorní si u Laowy 12 mm F2,8 Zero-D všimnou i odlesku v pravém dolním sektoru snímku, který velmi nápadně připomíná odlesk ze srovnání výše.

poro-10-12 .jpgporo-10-14 .jpg
Vlevo Laowa 12 mm F2,8 Zero-D a vpravo Laowa 14mm F4 Zero-D

Každopádně oba objektivy zvládají protisvětlo velmi dobře, když uvážíme, jak jsou širokoúhlé. Jistě v tomto případě pomůže sluneční clona, která zabrání vniknutím paprsků z extrémních úhlů.

Pokračování 6 / 6

Závěr a hodnocení

Oba objektivy ukázaly, že jsou velmi dobrou volbou pro širokoúhlou fotografii. Jako konzistentnější ze souboje vychází Laowa 14 mm F4 Zero-D, která má už od plně otevřené clony ostřejší rohy, v protisvětle má méně odlesků, a hlavně v noci se chlubí nádhernou difrakční hvězdičkou, plus na ni jdou našroubovat závitové filtry. Laowa 12 mm F2,8 Zero-D má samozřejmě výhodu v širším ohnisku a lepší světelnosti, v praxi mírně méně aberuje a má lehce ostřejší kresbu ve středu snímku, naopak trpí na špatné rohy i vinětaci při F2,8 a F4.

poro-9-12 .jpgporo-9-14 .jpg
Vlevo Laowa 12 mm F2,8 Zero-D a vpravo Laowa 14mm F4 Zero-D

Většinou při recenzi dvou podobných objektivů vychází lépe ten dražší, ale zde bych se i více přikláněl k Laowě 14 mm F4 Zero-D. Samozřejmě při potřebě lepší světelnosti či širšího ohniska Laowa 12 mm F2,8 Zero-D poslouží více než dobře, obyčejně však s cenovým nárůstem přichází pokrok v mnoha oblastech, což mi zde chybělo, ale velmi zde přispěl rozdíl v ohniscích – dva milimetry na širokém konci udělají velký rozdíl, než aby umožnily absolutní přímé srovnání.

Oba objektivy byly příjemným překvapením a oba si zaslouží vaši pozornost, pokud hledáte širokáč pro zrcadlovky. Ani jeden z nich nemá zásadní slabinu, a naopak potěší kvalitním kovovým, přesto lehkým a kompaktním zpracováním.

poro-7-12 .jpgporo-7-14 .jpg
poro-5-12 .jpgporo-5-14 .jpg
poro-4-12 .jpgporo-4-14 .jpg
Vlevo Laowa 12 mm F2,8 Zero-D a vpravo Laowa 14mm F4 Zero-D

Určitě si přečtěte

Články odjinud