Kdo hledá pevný širokoúhlý objektiv, měl by začít hledat hlavně mezi manuálními skly. Tyhle objektivy Laowa ukazují, proč je to dobrý krok.
široké ohnisko
kresba ve středu snímku
konstrukce s vyznačením vzdálenosti zaostření a HO
zvládnutí protisvětla
horší kresba okrajů (12 mm)
absence filtrového závitu (12 mm)
8 /10
Máme proti sobě dva objektivy Laowa – oba jsou plně manuální, širokoúhlé, s minimálním zkreslením a pro zrcadlovky. Konkrétně se jedná o širokáče Laowa 14 mm F4 Zero-D a Laowa 12 mm F2,8 Zero-D za cca 16 000, resp. 26 490 Kč.
Plně manuální objektiv nemá jen ruční ostření, ale postrádá optickou stabilizaci obrazu a v tomto případě (konkrétně u Nikonu D750) neprobíhá komunikace mezi objektivem a tělem. Drobnou výjimkou je přenos údaje o poloze clonového kroužku, nicméně se jedná jen o čísla F1, F2…, jež neindikují konkrétní hodnotu clony a následně se ani neukládají do EXIFu jako clona.


Samotnou kapitolou je ruční ostření. Spoustu lidí hned odradí, ale ve skutečnosti širokoúhlé objektivy s ručním ostřením velmi šetří fotografovi práci. Stačí je v podstatě jednou nastavit na hyperfokální vzdálenost a potom jen při zapnutí zkontrolovat ostřicí prstenec. V průběhu focení většinou není třeba na ostření vůbec sahat, vyjma specifických situací, kdy je snímaný objekt blízko.
Takto ostřit je mnohem snazší než neustále přeostřovat před každým snímkem. A zde nastupuje zásadní výhoda těchto objektivů – jejich moderní konkurenti často postrádají stupnice se zaostřenou vzdáleností a hloubkou ostrosti, od nichž se lze při ostření snadno odrazit. Takto stačí jeden pohled a není ani potřeba elektronických pomocníků, které nabízejí současné bezzrcadlovky.
|
12 mm F2,8 Zero-D |
14 mm F4 Zero-D DSLR |
Ohnisko |
12 mm |
14 mm |
Světelnost |
F2,8 |
F4 |
Úhel záběru |
121.96 ° |
114 ° |
Kompatibilita |
Full Frame |
Full Frame |
Konstrukce |
16 prvků v 10 skupinách |
13 prvků v 8 skupinách |
Lamely clony |
7 |
5 |
Min. zaostřovací vzdálenost |
18 cm |
14,5 cm |
Max. zvětšení |
0,2 × |
0,3 × |
Filtry |
N/A |
67 mm |
Rozměry |
75 × 83 mm |
Canon EF: 72,5 mm × 75 mm; Nikon F: 72,5 mm × 73 mm |
Hmotnost |
609 g |
Canon EF: 320 g; Nikon F: 360 g |
Bajonety |
Canon EF & RF / Nikon AI & Z / Sony A / Pentax K / Sony E / L Mount |
Canon EF / Nikon F |
Pokračování 2 / 6
Konstrukce
Už zde postavíme oba objektivy trošku proti sobě – přeci jen jsou to i konkurenti a na svou zrcadlovku budete chtít pouze jeden z nich. A na první pohled to spíše bude menší a lehčí Laowa 14mm F4 Zero-D s rozměry 72,5 mm × 75 mm / 72,5mm × 73 mm (Canon/Nikon) a hmotností 320/360 gramů (Canon/Nikon). K tomu připočítejme kovové tělo a máme opravdu hezký objektiv, který se skoro vejde do kapsy a je ideální na dlouhé cesty.
I Laowa 12 mm F2,8 Zero-D má velmi dobře zpracované kovové tělo, ale v přímém porovnání je s rozměry 75 x 83 mm a hmotností 609 gramů objemnější. I to jsou však rozumné hodnoty, jež jsou zkrátka daní za lepší světelnost a kratší ohnisko. Pro porovnání světelná Sigma ART 14 mm F1,8 je ještě dvakrát těžší a o 4 cm delší.


Obě skla mají velmi podobnou konstrukci, clonový kroužek je vedle bajonetu a jeho kroky jdou po celých clonových číslech. To je škoda, aspoň poloviny by umožnily jemnější práci, nicméně hračičkové mohou využít i mezilehlých hodnot při velmi jemném posouvání, nicméně se takto nedá odhadnout přesná hodnota clony a chybí jakákoli aretace.
S ostřícími prstenci je radost pracovat, mají dobrou odezvu a příjemný chod. Ostření tedy může být velmi pečlivé a díky stupnici vzdálenosti i hloubky ostrosti lze pohodlně předostřit.


Největší problém za celé testování jsem měl se sluneční clonou Laowy 12 mm F2,8 Zero-D, ta totiž nešla zacvaknout (a že jsem se snažil) a pravidelně se pohybovala. To byla dost zásadní obtíž, protože i sebemenší pootočení znamenalo, že se clona dostala do záběru. A pokud o tom fotograf neví, v hledáčku si toho nemusí všimnout a při prohlížení na velkém monitoru se potom chytá za hlavu. U druhého objektivu sluneční clona držela pevně.
Zatímco na menší čtrnáctku lze našroubovat závitové filtry (67 mm), velká dvanáctka to již neumožňuje. Má i zvláštně řešenou krytku předního optického členu, která se na objektiv pouze nasouvá. To je velmi příjemné řešení, protože nevyžaduje žádné zacvakávání ani odjišťování a přitom dobře drží na svém místě.
Pokračování 3 / 6
Kresba
Oba objektivy zde budeme porovnávat napřímo, tedy 14 mm ohnisko bude mít drobnou výhodu, protože více přibližuje, a to vše konkrétně na Nikonu D750. Na foťácích s vyšším rozlišením budou zde popsané jevy a rozdíly pravděpodobně ještě výraznější.
Nejprve se zaměříme na střed snímků, kde oba objektivy odvádějí dobrou práci. Laowě 12 mm F2,8 Zero-D prospěje zaclonění aspoň na F4 pro optimální mikrokontrast a detaily, ale středy jsou dobré i na F2,8. Zato Laowa 14mm F4 Zero-D je dobrá již od plně otevřené clony, ale zde se není čemu divit, když začíná až na F4.













Kresba: každá fotka má v popisku použitý objektiv i clonu
Při porovnání obou objektivů ve středové části snímků vyhrává dražší dvanáctka, pokud srovnáváme stejné hodnoty clon. Avšak rozdíl je znatelný až po výraznějším přiblížení nebo se projeví na snímači s vysokým rozlišením.
Často problematické rohy dopadly pro Laowu 12 mm F2,8 Zero-D nepěkně. Na plnou díru jsou velmi špatné a v kombinaci s vinětací ničí detaily. Ani na F4 není kresba v okrajových částech moc dobrá a i přes zlepšení to platí i pro F5,6. Rozumná kresba v absolutních rozích přichází až v rozmezí F8-F11, což bude optimální hodnota pro nejlepší možné výsledky.
Naopak levnější čtrnáctka takovéto problémy vůbec nemá. Na F4 by se jí daly vytknout nedokonalosti v kresbě rohů, většina mizí po přiclonění na F5,6 a následně je kresba i v extrémních rozích dobrá.


Vlevo Laowa 12 mm F2,8 Zero-D a vpravo Laowa 14mm F4 Zero-D
Kresba v praxi na obou objektivech zacloněných na F11 vypadá velmi podobně. Na této cloně již mizí většina problémů a největšími rozdíly jsou jiná ohniska, a i přesto má dvanáctka mírně lepší středovou kresbu. To je však patrné až po velkém přiblížení.
Pokračování 5 / 6
Protisvětlo a bokeh
První porovnání ukazuje běžnou noční scénu na F11 a stejný čas. Je zde však patrné, že Laowa 12 mm F2,8 Zero-D při shodném nastavení propouští více světla – zhruba o 1/3 EV.


Vlevo Laowa 12 mm F2,8 Zero-D a vpravo Laowa 14mm F4 Zero-D
Druhé srovnání již přináší velké rozdíly mezi oběma objektivy. Laowa 14 mm F4 Zero-D má nádhernou a velmi čistou hvězdičku okolo silných světelných zdrojů, zatímco dražší dvanáctka i přes vyšší počet lamel clony ji nemá až tak ostrou a do toho ještě promlouvají rušivé odlesky.


Vlevo Laowa 12 mm F2,8 Zero-D a vpravo Laowa 14mm F4 Zero-D
Snímky hvězdiček jsou foceny na F11 a lze na nich spočítat (počet paprsků děleno dvěma), kolik lamel má clona kterého objektivu. Zde to je 7 vs 5 a zajímavé je, že čtrnáctka má velmi hezký odlesk přesně ve tvaru pětihranu, tedy clonového otvoru (při více lamelách odlesk většinou připomíná kruh).


Vlevo Laowa 12 mm F2,8 Zero-D a vpravo Laowa 14mm F4 Zero-D
Ze stejné pozice jsem zaostřil na nejkratší zaostřitelnou vzdálenost a úplně jsem otevřel clonu. Je zde vidět bokeh, jež je u dvanáctky líbivější, neboť ta má lepší světelnost. Zvláštní jsou i odlesky, zatímco čtrnáctka má sérii odlesků mířících do levého dolního rohu, dvanáctka vytváří pomyslný světelný luk – a ač to zde není až tak patrné, jeho ramena vycházejí ze snímku a následně se do něj v levé dolní části vracejí a spojí se. Taktéž je patrný i světelný šíp vycházející z lampy a mířící do levého dolního rohu.
Protisvětlo ve dne
Odlesky jsou méně patrné u Laowy 14 mm F4 Zero-D, ta má, zdá se, i menší ztrátu kontrastu okolo slunce a její difrakční hvězdička je výraznější. Ti pozorní si u Laowy 12 mm F2,8 Zero-D všimnou i odlesku v pravém dolním sektoru snímku, který velmi nápadně připomíná odlesk ze srovnání výše.


Vlevo Laowa 12 mm F2,8 Zero-D a vpravo Laowa 14mm F4 Zero-D
Každopádně oba objektivy zvládají protisvětlo velmi dobře, když uvážíme, jak jsou širokoúhlé. Jistě v tomto případě pomůže sluneční clona, která zabrání vniknutím paprsků z extrémních úhlů.
Pokračování 6 / 6
Závěr a hodnocení
Oba objektivy ukázaly, že jsou velmi dobrou volbou pro širokoúhlou fotografii. Jako konzistentnější ze souboje vychází Laowa 14 mm F4 Zero-D, která má už od plně otevřené clony ostřejší rohy, v protisvětle má méně odlesků, a hlavně v noci se chlubí nádhernou difrakční hvězdičkou, plus na ni jdou našroubovat závitové filtry. Laowa 12 mm F2,8 Zero-D má samozřejmě výhodu v širším ohnisku a lepší světelnosti, v praxi mírně méně aberuje a má lehce ostřejší kresbu ve středu snímku, naopak trpí na špatné rohy i vinětaci při F2,8 a F4.


Vlevo Laowa 12 mm F2,8 Zero-D a vpravo Laowa 14mm F4 Zero-D
Většinou při recenzi dvou podobných objektivů vychází lépe ten dražší, ale zde bych se i více přikláněl k Laowě 14 mm F4 Zero-D. Samozřejmě při potřebě lepší světelnosti či širšího ohniska Laowa 12 mm F2,8 Zero-D poslouží více než dobře, obyčejně však s cenovým nárůstem přichází pokrok v mnoha oblastech, což mi zde chybělo, ale velmi zde přispěl rozdíl v ohniscích – dva milimetry na širokém konci udělají velký rozdíl, než aby umožnily absolutní přímé srovnání.
Oba objektivy byly příjemným překvapením a oba si zaslouží vaši pozornost, pokud hledáte širokáč pro zrcadlovky. Ani jeden z nich nemá zásadní slabinu, a naopak potěší kvalitním kovovým, přesto lehkým a kompaktním zpracováním.






Vlevo Laowa 12 mm F2,8 Zero-D a vpravo Laowa 14mm F4 Zero-D
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně