Recenze Nikon D2x – Sázka na přizpůsobivost

Zatímco upgrade zrcadlovky Nikon D2H na model D2Hs, je orientován zejména na vylepšení v oblasti reportážního workflow a zůstává na 4 Mpx, musel Nikon s ohledem na konkurenci a trendy vývoje nabídnout obdobný nový fotoaparát s vyšším rozlišením. Stal se jím model D2x, poprvé uvedený na loňské Photokině a dnes je na trhu i u nás.

Tato špičková digitální zrcadlovka firmy Nikon byla samozřejmě zařazena do velkého srovnávacího testu, který jsme přinesli našim čtenářům ve čtvrtém letošním čísle časopisu DIGIfoto. Následující článek přijměte jako ochutnávku uvedeného testu – Nikon D2x v něm patří mezi vynikající fotoaparáty.

Krasavec z dílny Nikon
Max. velikost

V současné době jde o nejvyšší profesionální digitální fotoaparát firmy Nikon, který je velmi flexibilní z hlediska účelu použití. Na jedné straně je obrovská akční rychlost systému měření/zaostřování i obvodů zpracování obrazu včetně ukládání dat – tedy vlastnosti důležité pro reportáž živých dějů. Na straně druhé disponuje vysokým obrazovým potenciálem ve smyslu rozlišení i zpracování obrazových dat, což jsou devizy pro statickou např. ateliérovou fotografii. Je nutno ovšem hovořit o jistém kompromisu, neboť špičkové hodnoty v obou směrech nejsou dosahovány současně: maximální rychlostní parametry sériového snímání jsou dostupné při záznamu obrazu zmenšeného na cca polovinu celkového efektivního rozlišení snímače, tj. 6,87 Mpx. I tak se ovšem jedná o hodnoty špičkové v absolutních měřítcích.

Propracovaný do detailu
Max. velikost l Max. velikost

Těžké řemeslo

Rozměry a hmotnost těla sice dokládají, že profese fotografa je nelehká i doslova, nicméně více než kilogramové tělo je velmi dobře ergonomicky tvarováno a s objektivem také vyváženo. Oproti přímým konkurentům od firmy Canon je ovšem D2x přece jen menší a lehčí, přičemž značný podíl si připisuje nový lehký Li-Ion akumulátor. Má indikaci pěti úrovní vybití, v menu pak procenticky vyjádřenou úroveň zbývající kapacity a počítadlo snímků od posledního nabíjení.

Aparát je zhotoven z hořčíkové slitiny, má pogumování úchopových částí, prachu/vodě odolné provedení a samozřejmě integrován vertikální grip. Držení i ovládání je samozřejmě „obouruké“, většina voleb funkčních parametrů se provádí příkazovým kroužkem v dosahu palce pravé ruky, příp. pomocného kroužku v blízkosti spouště. Drobnou výtku uděluji funkčnosti křížového voliče za poněkud „gumový“ stisk – stisk jeho středu je hlavně otázkou štěstí, možná delšího cviku. Nejednoznačná je tím pádem také volba zaostřovací zóny, zejména při focení s vertikálním gripem, kdy je křížový volič poněkud mimo dosah palce.

Max. velikost l Max. velikost

Sluha čtyř pánů

Naopak v pohodlném dosahu je tlačítko hloubky ostrosti v blízkosti objektivu a v jeho blízkosti umístěné další tlačítko s uživatelsky volitelnou funkcí. Mimochodem právě uživatelská přizpůsobení ovládání a činnosti aparátu jsou rozpracována mimořádně: do Custom setting bank lze uložit čtyři sady podrobných uživatelských nastavení fotoaparátu, do Shooting menu bank potom další čtyři sady parametrů snímání. Jejich škála zahrnuje mimo jiné barevné prostory a módy, úpravy kontrastu a ostrosti atp. v mimořádném rozsahu. Ápropos – LCD displej má úhlopříčku 2,5“ a velmi dobré rozlišení 232 000 px, orientaci v nabídkách usnadňuje kontextový HELP.

U pentaprismatického hledáčku v rovině oka můžeme potvrdit 100 % pokrytí a výbornou světelnost, kterou nijak neovlivňuje ani maska vyznačující ořezový rámeček v režimu High-Speed Crop. Právě fotografování v ořezovém režimu však vyžaduje trochu cviku: na jednu stranu je výhodou, že fotograf v hledáčku vidí například pohybující se objekty, které se do snímaného výřezu teprve dostanou, na druhou stranu rámování záběru vyžaduje ve správný okamžik koncetraci jen na středový výřez. Expoziční informace zobrazované v hledáčku jsou prakticky vyčerpávající.

Z další funkční výbavě pozornost zasluhuje rychlé USB 2.0, konektor dálkového ovládání, možnost připojení WT bezdrátového ovládání, samozřejmě konektory AV a PC synchro. Široký je rozsah časové spouště, využít lze zvukovou poznámku ke snímkům o délce až 60 s.

Max. velikost l Max. velikost

Pokračování 2 / 4

Funkce a vybavení

Nový CMOS

Úvodem poznamenejme, že 12,84 Mpx (12,4 Mpx efektivně) je u tohoto modelu natěsnáno na CMOS snímači formátu DX (APS-C 23,7 × 15,7 mm), tedy na stejné ploše jako 4,26 Mpx výše zmiňovaného modelu D2Hs. Jde o zcela nový CMOS snímač s buňkami čtvercového formátu 5,5 × 5,5 μm, tedy mezi špičkovými zrcadlovkami nejmenšími. Označením formátu snímače DX má být zvýrazněna optimalizace pro použití s novými objektivy shodně označené řady DX. Hlavní předností tohoto vzájemně provázaného systému objektiv/snímač, má být zcela shodná indukce signálu v celé ploše snímače, s vyloučením efektu „stínění“ v okrajových buňkách. Výrobcem čipu je firma Sony.

Max. velikost l Max. velikost

Nerušená série

Výše zmiňované omezení rozlišení snímku ve snaze o dosažení maximální frekvence sériového snímání znamená, že zaznamenáván je pouze zmenšený výřez obrazu, v hledáčku znázorněný ořezovými rožky. Tento režim pod názvem High-Speed Crop se volitelně aktivuje v menu. Při jeho využití v kombinaci s datovým formátem RAW, jsme v testu dosáhli rychlosti 8,48 sn./s pro 29 snímků v řadě. V JPEG se rychlost snížila na 8,37 sn./s, ovšem pro maximum 34 snímků. Tento rozdíl souvisí se zatížením obrazového procesoru datovou konverzí a dále velikostí produkovaných datových souborů. Bez použití ořezového režimu je rychlost série 5,65 sn./s s maximem 20 snímků exponovaných v řadě.

V této souvislosti je vhodné poznamenat, že v technických datech inzerovaná doba zatmění hledáčku vlivem zdvihu zrcadla 80 ms v praxi znamená, že zcénu fotograf může během sériového snímání prakticky neustále nerušeně sledovat.

Na konto režimu High-Speed Crop ještě jedna poznámka pro ilustraci: zatímco vlivem velikosti snímače je u tohoto fotoaparátu efektivní ohnisková vzdálenost objektivů násobena koeficientem 1,5× (crop faktor), v režimu High-Speed Crop je koeficient 2,0×.

Max. velikost

Ostřiti zlato...

Systém zaostřování je naprosto totožný s modelem D2H a upřímně je zde jen málo co vylepšovat. Jde o jedenáctibodovou matici zaostřovacích zón s příznivým rozložením v ploše snímku (AF modul Multi-Cam 2000), se kterými pracuje autofokus ve čtyřech rozličných módech. Právě v jejich zvládnutí se skrývá opravdové mistrovství ve využití schopností tohoto fotoaparátu.

• Single Area AF – fotoaparát zaostřuje na jedinou vybranou zónu ·
  • Dynamic AF with Focus Tracking and Lock-on – u pohybujícího se objektu funkci aktivního zaostření přebírají postupně jednotlivé zóny ·
  • Group Dynamic AF – fotoaparát udržuje zaostřený objekt v rámci uživatelem vybrané skupiny zaostřovacích zón ·
  • Closest Subject Priority Dynamic AF – fotoaparát automaticky zaostřuje na nejbližší objekt Rychlost zaostřování v kombinaci se skupinovým dynamickým autofokusem, který automaticky ostří na nejbližší objekt v rámci zvolené skupiny polí, je nejsilnějším nástrojem k ostrému zachycení pohyblivých objektů.

Max. velikost l Max. velikost

Sejměte RAW

Obrazová kvalita je na vysoké úrovni, při snímání do JPEG je však nutno uživatelsky vyladit zejména míru softwarového doostřování. Základní nastavení obraz prakticky nijak necizeluje, vše nechává na vkusu a potřebě fotografa. Předpokládaný uživatel stejně zpravidla sáhne po datovém formátu RAW a následném postprocessingu minimálně v programu PictureProject, lépe v Nikon Capture, případně samostatně dodávanými softwarovými filtry nik Color Efex. Jednoznačnou pochvalu je nutno vyseknout softwarovému konvertoru Nikon Capture, jehož možnosti a také výsledky práce jsou bezkonkurenční.

Max. velikost

Pokračování 3 / 4

Obrazová kvalita, testy, demosnímky

Naměřili jsme

Rychlost je velice silnou stránkou tohoto fotoaparátu takřka bez výhrad. Podle měření i praktických zkušeností s objektivem AF-S NIKKOR 17–55 mm F2,8 G ED DX, jde o opravdový expres ve fázi zaostřování/měření i zpracování/ukládání dat. Rychlost pořízení prvního snímku je prakticky limitována pouze zručností fotografa, vyfocení snímku bez namáčknutí, tedy s kompletním přeostřením je otázkou cca 0,2 sekundy, reakce s namáčknutím je neměřitelná. Ještě zajímavější jsou hodnoty ukládání obrazových dat: opakované snímání jednotlivými stisknutími spouště je opět otázkou rychlosti tisknutí spouště, tj. 0,24 sekundy a to až do 35 snímků JPEG v řadě. Stejný úkol při současném záznamu RAW+JPEG je právě tak rychlý, buffer se však zaplní již po 15 snímcích.

• první snímek: 0,32 s
  • snímek bez namáčknutí: 0,21 s
  • snímek s namáčknutím: neměřitelné
  • ukládání-připravenost k dalšímu snímku: 0,24 s
  • rychlost sériového snímání: 5,7 sn/s
  • max. počet snímků v sérii 20

Měřeno s paměťovou kartou Lexar CF 80×, 1GB

Graf senzitometrie

Zjištěná senzitometrická charakteristika dokládá účinný rozsah s rozlišením kresby od –4,0 EV do +2,3 EV od optimální expozice. Tento rozsah nijak nevybočuje od obvyklých standardů, expoziční automatika je proto opatrná k přepalům a exponuje poněkud „hustší“ snímky.

Snímek

50

-10

-9

-8

-7

-6

-5

5

-4

10

-3

19

-2

38

-1

74

0

122

1

173

2

223

3

255

4

5

6

7

8

9

10

Graf šumu

Důsledky ve formě snížení odstupu signál/šum nejsou sice drastické, nicméně evidentní ano. Při ISO 800 již lze na účet šumu hovořit o úbytku detailů. Do hodnoty ISO 400 narůstá šum takřka lineárně a hlavně souměrně ve všech barevných kanálech. Při využití maximálního rozlišení například ve studiových podmínkách, kdy lze pracovat s nízkými hodnotami ISO, se ovšem míra šumu nijak nepříznivě neprojeví a nativní rozlišení snímače přinese perfektně jasné snímky plné detailů.

ISO

Jasová složka

Kanál R

Kanál G

Kanál B

ISO 100

1,87

1,91

1,89

2,12

ISO 200

2,21

2,32

2,24

2,62

ISO 400

2,75

2,84

2,74

3,05

ISO 800

4,09

4,12

4,08

4,83

ISO 1600

4,66

4,71

4,67

5,72

ISO 3200

9,41

9,41

9,4

11,41

Demosnímky

Testovací obrazec – nejkratší ohnisko

Max. velikost

Testovací obrazec – nejdelší ohnisko

Max. velikost

Saturace Normal, sw doostřování Auto, ISO 200, 1/250 s, F8,0

Max. velikost
Zesílené sw doostření, AdobeRGB – Color Mode I, ISO 100, 1/125 s, F7,1

Max. velikost

Hi-speed Crop = 3 216 × 2 136 px, přepaly v důsledku bodového měření, sw doostřování Auto, ISO 200, 1/640 s, F4,0

Max. velikost

Nejvyšší standardní citlivost ISO 800, sw doostřování Auto, 1/125 s, F5,6

Max. velikost

AdobeRGB – Color Mode II, saturace Normal, ISO 200, 1/250 s, F8,0

Max. velikost

Stupně doostření

Max. velikost

Vyvážení bílé barvy

Max. velikost

Pokračování 4 / 4

Celkové hodnocení

Závěrem „ochutnávky“ snad je tolik, že Nikony v řadě D2 jsou z hlediska konstrukce a výbavy opravdu maximalistické fotoaparáty, jejichž ovládnutí a plné využití je potřeba posuzovat mimo jiné z ekonomického pohledu. D2x má ambice spolehlivě produkovat obrazový materiál jak dynamického dokumentárního žánru, tak špičkové produktové či portrétní apod. ateliérové snímky.

Cena:

• 159 990 Kč vč. DPH

Zdroj: