Recenze Ixus 110: Kompakte, rozpoznej a (ne)otřes se!

17. března 2009
TWEET SDÍLET
Jak funguje inteligentní rozpoznání scény? K čemu je možné využít stabilizaci obrazu? Přece k prohlížení fotografií!

Ačkoli je kompakt prezentován jako širokoúhlý, v jeho těle se ukrývá senzor s klasickým poměrem stran 4:3. Jeho rozměry jsou 1/2,33" a rozlišení 12,1 Mpx. Poměr stran fotografie 16:9 je dosažen „ořezem“ obrazových dat. Citlivost senzoru se nastavuje automaticky nebo manuálně v rozpětí 80–1 600 ISO. Rozlišení fotografií při vysoké citlivosti ISO 3 200, která se nastavuje jako samostatný scénický režim, bude jen 3 Mpx.

Dobré a stabilizované oko

Rozsah ohniskových vzdáleností objektivu začíná na potěšitelné hodnotě 28 mm a končí na 112 mm. Optický zoom je 4násobný a postačí pro většinu běžných fotografických událostí. Rozsah světelnosti objektivu je F2,8–5,8. Dolní hodnota je velice dobrá, při fotografování na tele-zoom je třeba počítat s delšími expozičními časy.

Objektiv kompaktu je vybaven optickou stabilizací, která funguje spolehlivě a při fotografování dovoluje použít delší expoziční časy zhruba o 2 EV. Při použití dlouhých expozičních časů se na displeji objeví varovná indikace. V programovém režimu lze stabilizátor vyřadit z funkce, v režimu automatiky je vždy zapnut.

Snaha stabilizace o ostrý snímek nebyla úspěšná; expoziční čas 1/5 sekundy

Ostření fotoaparátu je rychlé a je nastavitelné ve dvou módech. První je automatický výběr z devíti ostřících bodů (iAF) a ostření podle detekovaného obličeje. Druhý mód pracuje pouze se středním polem. Jeho velikost je nastavitelná. Při fotografování za nízké hladiny světla je aktivováno jasně červené pomocné AF světlo (LED dioda), které sice fotografovaného oslní, ale velmi zrychlí ostření a přispívá k redukci efektu červených očí.

Pro AF sledování pochybujících se objektů je kompakt vybaven kontinuálním ostřením. Kontinuální ostření je rychlejší než obyčejné, ale fotograf se zbaví možnosti blokace ostření nátiskem spouště (AF lock). Při horších světelných podmínkách se autofokus špatně chytá a v kompaktu to pěkně cvaká. Bylo by dobré přepínání AF režimu umístit pod tlačítko módu ostření. Pro praktické užití je ukryto příliš hluboko v menu.

Expozice bez manuálu

V režimu „P“ je možno vybírat z tří možností měření světla dopadajícího na expozimetr: celoplošné, se zvýrazněným středem a bod. Expozici uživatelsky ovlivníme pouze kompenzací v rozpětí +/- 2 EV s krokem jedna třetina. V programovém režimu je dále možno nastavit rozlišení snímku, míru komprese, vyvážení bílé, režim blesku, barevný efekt nebo citlivost. Jiné kreativní možnosti expozice, například manuální režimy, fotoaparát nenabízí. Canon modely Ixus stále nevybavil reálným histogramem. Snad pro to, že by jej cílová skupina fotografů nevyužívala.

Jak funguje inteligentní automatika?

Režim inteligentního fotografování má fotografa zbavit starostí spojených s manuálním výběrem scénického režimu. Tento přístroj vybírá z dvanácti možností. Jak výběr funguje? Předem je nutno říci, že inteligentní režim se nemusí výběrem režimu scény strefit do námi předpokládaného piktogramu, ale musí najít optimální parametry pro dobře exponovanou fotografii. Z toho pohledu funguje velice dobře.

Mé poznatky z praktického fotografování: Automatika spolehlivě vybere režim makro a portrét s detekcí obličeje. Častěji jsem na displeji místo piktogramu scénického režimu viděl prostý nápis „auto“. A také se mi stalo, že jsem na displeji uviděl ikonu režimu „západ slunce“ už ve tři odpoledne. Kompakt jsem testoval v období, kdy nebylo dobré počasí a na zemi ležel sníh, což nejsou standardní podmínky. Při testech v létě by automatický výběr scény pracoval jinak.

Témata článku: Testy, Technika, Canon, První foto

Fotograf požádal teenagery, aby upravili své selfie pro sociální sítě. Výsledek je alarmující!

Když publikujete selfie snímky na sociální sítě, kolik jim věnujete času na úpravy? A jak moc změníte svou podobu?