Recenze digitálu Canon PowerShot A400

Recenze digitálu Canon PowerShot A400

S podzimní nadílkou fotoaparátů firmy Canon byl představen také model PowerShot A400. Trojmístné označení tohoto digitálu má symbolizovat jeho low-endové vlastnosti. Je tomu ale skutečně tak?

Trojmístné označení navazuje na modely A300 a A310, které však nedisponovaly optickým zoomem. A400 tedy zaplňuje mezeru mezi řadami A3xx a A7x/8x/9x. Poprávu můžeme tento digitál označit jako stylový, a to i z toho důvodu, že mu dal výrobce čtvero barevných odstínů. Podle vkusu je možné vybírat z jarně-zeleného, modrého, zlatého nebo stříbrného provedení.

Pokračování 2 / 6

Konstrukce a ovládání

Třímegapixelový Canon Powershot A400 má elegantní, byť poněkud hranaté tělo o kompaktních rozměrech 107 × 37 × 53 mm a celkové váze 255 gramů. Mírně vyvýšený grip v přední části fotoaparátu je šikovně uzpůsoben držení pravou rukou. Také na zadní straně modelu je dostatek místa pro uchopení palcem. To je ovšem u Canonů všeobecným standardem a zároveň kladem.

Horní stěna skýtá pouze hlavní vypínač a spušť. Zadní část těla fotoaparátu disponuje voličem režimů, tedy samostatným ovladačem umístěným napravo od optického hledáčku, který funguje jako přepínač mezi fotografováním, natáčením videa, prohlížením dat a nastavením osmi scénických režimů. Kromě klasického Portrétu, Noční scény, Interiéru, Ohňostroje, Pláže či Sněhu je zde také možnost Listí (foliage) a režimu Pod vodou (underwater).
K další "zadní" výbavě náleží kolébka na ovládání zoomu, nezbytná tlačítka Menu, FUNC., PictBridge a čtyřsměrný kruhový ovladač. Ten je navržen velmi jednoduše. Můžete si na něm pomocí tlačítek navolit zaostřovací bod (přičemž vás asi příjemně překvapí volba devítibodového autofokusu), jednotlivé funkce blesku, makro nebo nekonečno, dvou- nebo desetivteřinovou samospoušť či sériové snímání.

Na první pohled se může zdát, že mínusem fotoaparátu bude poměrně malý LCD zobrazovač s úhlopříčkou pouhých 38 mm, čímž zabírá přibližně 1/3 zadní stěny. Přestože má tento displej takřka, ve své třídě, standardní rozlišení 115 000 obrazových bodů, má na druhou stranu velmi dobré antireflexní vrstvy, ukazuje jasné obrázky, a to i za přímého slunce.

Po vypnutí přístroje je zaktivována ochranná automatická krytka, která by měla zabránit mechanickému poškození objektivu.

Pokračování 3 / 6

Funkce, vybavení

Stejně tak jako ovládání, také funkce tohoto fotoaparátu jsou uzpůsobeny začínajícímu uživateli. Přesto ale mohou nejednoho zkušenějšího amatéra mile překvapit. Podle technických specifikací uvedených firmou Canon bychom se mohli domnívat, že fotoaparát disponuje manuálním nastavením. Je to samozřejmě tak, ale nejedná s o klasický expoziční režim v řadě „priorita času/clony/manuál“. PowerShotu A400 tedy vládne automatika, ale ne tak docela.

Napoví nám samostatné tlačítko FUNC., které může majitele fotoaparátu navést k vlastní kreativitě. A to v oblasti korekce expozice (±2 EV), v nastavení uživatelské kalibrace vyvážení bílé, citlivosti snímače od ISO 50 do 400, či nejrůznějších barevných efektů (živé barvy, černobílé, přírodní atd.). Navíc při prohlížení snímků na displeji můžete sledovat náhledový histogram a ihned zjistit, zda je fotografie vydařená. Skutečnou perličkou je pak devítibodový AiAF v kombinaci s centrálním zaostřovacím polem, neboť tato funkce se u podobných digitálů nevyskytuje.

Fotoaparát nabízí poměrně malý rozsah objektivu 45-100 mm. Nejširších 45 mm bohužel představuje téměř základní ohnisko - širokého záběru s tímto fotoaparátem nedocílíte. I v tomto případě není potřeba nad přístrojem lámat hůl – o to více záleží na každém fotografovi, ze kterého zorného úhlu snímek pořídí. Koncová hodnota ohniska je vyhovující především pro zaznamenávání portrétních snímků.

Neopomenutelný je také záznam videosekvencí, kdy fotoaparát pořizuje sekvence v nejvyšším rozlišení, tedy 640 × 480 px při frekvenci 10 snímků za sekundu, ve formátu AVI.

Canon A400 patří k jednomu z mála digitálů této firmy, který podporuje karty SD. S MMC paměťovou kartou však fotoaparát pracovat neumí.

Sympatické také je, že jakmile si přednastavíte nějaké požadavky, po vypnutí přístroje vám nezmizí, tak jako se to u některých (i dvakrát dražších) automatů stává. Paměť „áčtyřstovky“ ale nezklame.

Pokračování 4 / 6

Obrazová kvalita, testy

"A400" nedal zmínku k pochybnostem ohledně obrazových kvalit. Ty jsou totiž, včetně jemného podání detailů, výborné. „Jen“ tři megapixely tedy v tomto případě neznamenají žádnou ostudu. Tento fotoaparát disponuje sice levnou, ale zato kvalitní optikou. Redakční test ukázal mnohé. Po vytisknutí fotografie ve formátu A4 nebylo poznat, že byla pořízena technikou s pouhými třemi megapixely. A to i přesto, že fotoaparát je nově osazen jen malým snímačem o rozměrech 1/3,2“, a bylo by možné předpokládat zvýšenou hladinu šumu. Ta je při ISO 50 a 100 naprosto srovnatelná s přístroji této třídy, u snímků o rozměru 10 × 15 se šum rušivě neprojevuje ani při citlivosti ISO 200, "čtyřstovka" je už ale znát. Firemní procesor DIGIC se tedy osvědčuje.

Testovací obrazec – nejkratší ohnisko
nejvyšší rozlišení

Testovací obrazec – nejdelší ohnisko
nejvyšší rozlišení
Standardní scéna
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení
Makro exaktní
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení

Naměřili jsme

Pravda je, že s tímto modelem od Canonu musíte mít přece jen trochu trpělivosti, co se týče jeho rychlosti. Pokud byste chtěli rychle zachytit snímek, u kterého jde o vteřiny, možná byste ho kvůli pomalému náběhu fotoaparátu propásli. Pokud je však spuštěný, pořizuje snímky téměř okamžitě, ovšem ne příliš rychle za sebou. Prodleva při ukládání dat ale není nijak velká.

první snímek 3,44 s
snímek bez namáčknutí 1,02 s
snímek s namáčknutím 0,05 s
ukládání-připravenost k dalšímu snímku 1,45 s
rychlost sériového snímání 1/s
max. počet snímků v sérii  8

měřeno s paměťovou kartou Lexar SD 32×, 256 MB ve formátu JPEG s nejnižší kompresí
Redakce DIGI používá paměťové karty Lexar
Zapůjčil MEDIASTORE

Pokračování 5 / 6

Demosnímky

Zoom – nejkratší ohnisko
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení
  Zoom – nejdelší ohnisko
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení
Pleťové odstíny – denní světlo
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení
Pleťové odstíny – denní světlo + blesk
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení

Pleťové odstíny s bleskem
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení
Makro reálné
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení
Jemné prokreslení detailů
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení
Fotoaparát si poradí i se záběrem přes sklo
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení
Canon PowerShot A400 není kamarád s protisvětlem
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení

Pokračování 6 / 6

Celkové hodnocení

Největší devízou tohoto fotoaparátu je, kromě stylového provedení, jeho obrazová kvalita. Ostrost obrazu a jemné podání detailů na demosnímcích ukazují, že v této oblasti Canon PowerShot A400 nezklamal. Uživatele nemusí trápit ani drobná chromatická vada či malé soudkovité zaoblení při pořízení záběrů na širokoúhlé ohnisko, protože obojí jsou zanedbatelné.

plusy

minusy

histogram v náhledu

pouze automatický režim

kvalitní LCD

pomalý náběh

devítibodové zaostřování

chybí široké ohnisko

Zpočátku se fotoaparát prodával za 6 499 Kč, nyní před Vánoci šel výrobce s cenou dolů. Ostatně tento digitál je jediným modelem z nabídky Canonu, který nemá oficiální doporučenou prodejní cenu. Možná proto jej lze na internetu koupit i za cenu blízkou pěti tisíc.
Tento expoziční automat patří ve své třídě k nejlevnějším přístrojům na českém trhu. A to i přesto, že ve výbavě najdete i takové funkce, kterými dražší konkurenční fotoaparáty nedisponují. Nezbývá než konstatovat, že dnes už je možné pořídit kvalitu i za nízkou doporučenou cenu.

zdroj Canon, Praha
kontakt 225 280 111, www.canon.cz
cena 5 500 Kč vč. DPH