Recenze: Canon PowerShot A510

Recenze: Canon PowerShot A510

Oblíbená modelová řada „A“ od Canonu nabízí už od počátku své éry zajímavé, kvalitní a cenově dostupné digitály. Jedním z novějších přístrojů je i PowerShot A510, který jsme podrobili našemu redakčnímu testu.

Konstrukce a ovládání

Přístroj se svými rozměry řadí mezi opravdu kompaktní fotoaparáty, při nošení v kapse jeho přítomnost téměř nepostřehnete. Celé tělo přístroje je plastové, což samozřejmě přispívá k nižší hmotnosti. Ergonomie je vcelku dobrá, pravá část přístroje je širší a tvoří grip pro lepší uchopení, na zadní části těla je pak jemné zdrsnění pro palec pravé ruky. Aparát padne perfektně do ruky a prsty si nemusejí příliš dlouho zvykat na rozmístění ovládacích prvků, které je pro Canon typické.

Jak už to nejen u této řady a nejen u Canonu bývá, A510 je prakticky totožný model jako PowerShot A520.
Zásadní rozdíl je v rozlišení snímače – A510 má 3,2 Mpx, A520 disponuje 4,0 Mpx.
Max. velikost

LCD displej s úhlopříčkou 1,8 palce a rozlišením asi 115 tisíc pixelů, patří k těm lepším. Fotoaparát by si určitě zasloužil větší displej, nebo alespoň jeho rozlišení. Pro kontrolu snímků je však i tento dostačující. Nevýhodou je velmi špatná čitelnost při slunečném počasí, stejně tak pozorovací úhel je relativně malý. Displej bohužel neumožňuje individuální nastavení jasu.

Komunikaci s okolím zajišťuje A/V výstup, USB konektor a zdířka pro síťový zdroj, vše umístěno v levé části přístroje. Standardem je i tlačítko pro přímý tisk fotografií. Již delší dobu je pro Canony řady A charakteristickým také bajonet pro uchycení filtrů a předsádek. Pro uživatele jistě příjemným detailem je česká lokalizace menu, včetně diakritiky. Ovládaní je vyřešeno klasicky čtyřsměrným voličem s potvrzovacím tlačítkem na zadní části těla. Funkce přímého přístupu je však jen u dvou tlačítek ze čtyř – ovládat lze nastavení blesku a způsob ostření, uvítal bych větší nabídku, minimálně ještě způsob snímání či volbu ISO. Nahoře je pak umístěno kolečko pro volbu expozičních programů, těch je dohromady dvacet. Mezi nimi je i možnost plně manuálního ovládání. Zoomování zajišťuje otočný prstenec kolem spouště.

Detailní pohled na přední a zadní část foaparátu
Max. velikost Max. velikost

Dva dny na dvě baterky

Jako záznamové médium používá A510 oproti svým předchůdcům, kteří ukládali data na CF karty, paměťovou kartu typu SD/MMC. Fotoaparát nedisponuje interní pamětí, v základním balení naleznete 16MB kartu, která pojme při nejvyšším rozlišení asi 9 snímků. Stejně tak se snížil i počet napájecích článků, a to ze čtyř na dva. Standardně jsou s přístrojem dodávány dvě AA baterie, škoda však, že se výrobce nerozhodl doplnit přístroj dobíjecími články a nabíječkou. Překvapivá byla výdrž baterií, přístroj bez problémů pracoval téměř dva dny, poté bylo potřeba baterie vyměnit.

Fotoaparát je prvním digitálním kompaktem, vybaveným zoomovacím bleskem. Blesk mění vyzařovací úhel v závislosti na zvoleném ohnisku objektivu, čímž se mnohem lépe využívá jeho výkonu. V praxi se výrobcem deklarované hodnoty dosahu blesku potvrdily bez výhrad.

Pokračování 2 / 4

Funkce a vybavení

Dá se říct, že vybavení je standardní, pro tuto kategorii fotoaparátu. Jak již bylo řečeno, fotoaparát nabízí 20 expozičních programů, včetně plného manuálu. Samozřejmostí je i plná automatika. Potěšující zprávou je, že přístroj si pamatuje poslední použité nastavení, takže pokud jej zapnete, není třeba nastavovat vše znovu. Automatika vyvážení bílé pracuje bez problémů, v nabídce je pak dalších šest voleb včetně uživatelského nastavení. Objektiv disponuje rozsahem ohnisek 35–140 mm (ekvivalent 35 mm filmu) a světelností F2,6–5,5.

Pohled na displej pri výběru možnosti vyvážení bílé barvy
Max. velikost

Pozor na světlo

Autofokus pracuje s devítibodovým ostřením s automatickým výběrem ostřícího bodu, aktivovat lze také napevno středové zaostřovací pole. Ostření je většinou bezproblémové, vyjma scén s nízkou hladinou osvětlení. V tomto případě je ostření pomalejší, výjimečně autofokus nezaostří, světelnost objektivu na jeho nejdelším konci je pro kvalitní zaostření dost malá. Fotoaparát zaostří většinou nejbližší bod či objekt snímané scény. Ostření v normálním režimu je od 45 centimetrů, v režimu makro pak od 5 do 45 centimetrů, uživatel může zvolit i manuální ostření, kdy se na displeji zobrazí výřez snímané scény a osa, na níž se zobrazí zaostřená vzdálenost. V tomto režimu je možné pracovat s rozsahem ostření 5 centimetrů až nekonečno. Přepínání mezi režimy ostření se provádí přímo čtyřsměrným voličem.

Canon PowerShot A510: boční pohledy
Max. velikost Max. velikost

Fotoaparát nabízí tři režimy měření expozice, a to poměrové, měření se zvýhodněným středem a bodové měření. Pro nastavení volby měření je nutné aktivovat menu „FUNC.“ a tam si vybrat. Praktičtější by jistě byla možnost přímé volby například některým z tlačítek čtyřsměrného voliče. V samotném přístroji není možné upravovat pořízené snímky, lze pouze upravovat – stříhat pořízené videosekvence. Video lze natáčet ve třech rozlišeních: 640 × 480 px, 320 × 240 px a 160 × 120 px. Při nejvyšším rozlišení je snímkovací frekvence 10 políček za sekundu, u zbývajících dvou je pak frekvence 15 políček za sekundu. Délka videosekvence je omezena pouze kapacitou paměťové karty.

Pohled na fotoaparát zespodu
Max. velikost

Zákeřná samospoušť

Displej poskytuje při expozici dostatečné informace, někdy je, vzhledem k jeho velikosti, ikonek přespříliš. Zvláště jsem ocenil zobrazení expozičního času a clony, což není u fotoaparátů této cenové kategorie pravidlem. Vadou na kráse po stránce celkového vybavení je absence reálného histogramu, ten je možné zobrazit pouze v režimu prohlížení.

Zajímavou „featurou“ je možnost nastavit v režimu samospouště sekvenci až deseti snímků, odstupňovaných v rozmezí jedné až deseti vteřin.

Pokračování 3 / 4

Obrazová kvalita, testy, demosnímky

Naměřili jsme

Start přístroje není nijak oslnivý, první snímek lze pořídit za dobu o něco delší než 3 vteřiny. Bez namáčknutí exponuje fotoaparát asi po půl vteřině, při namáčknuté spoušti a zaostření je expozice prakticky okamžitá. V režimu sériového snímání můžete pořídit dva snímky za sekundu, počet snímků v sérii je omezen pouze kapacitou paměťové karty.

• první snímek: 3,17 s
  • snímek bez namáčknutí: 0,62 s
  • snímek s namáčknutím: neměřitelné
  • ukládání-připravenost k dalšímu snímku: 1,72 s
  • rychlost sériového snímání: 2 sn./s
  • max. počet snímků v sérii: neomezený

Měřeno s paměťovou kartou Lexar SD 32× 512 MB

Citlivost snímače lze standardně nastavit v rozmezí ISO 50 až 400, se zvyšující se citlivostí roste i hladina barevného šumu, zejména pak jeho modrá složka.

Graf senzitometrie

Kliknutím na obrázek získáte graf v plné velikosti

Naměřeno

Snímek

50

-10

-9

-8

-7

-6

-5

5

-4

11

-3

24

-2

46

-1

82

0

127

1

182

2

226

3

255

4

255

5

255

6

7

8

9

10

S fotoaparátem si lze troufnout i na expozičně složitější scény, a to i při plné automatice, dynamický rozsah jako u digitální zrcadlovky však očekávat nelze.

Graf šumu

Jak si lze povšimnout z následujíího grafu, hladina šumu je mírná a vcelku vyrovnaná, pouze v modrém kanálu má firmware přístroje drobné problémy s regulací a vyvážením.

ISO

Jasová složka

Kanál R

Kanál G

Kanál B

ISO 50

2,68

2,8

2,82

2,95

ISO 100

2,98

3,17

3,13

3,75

ISO 200

3,52

3,84

3,67

4,96

ISO 400

4,76

5,18

4,91

7,22

Obrazová kvalita

Snímky jsou dobře exponované s reálným podáním barev. Obraz je v ploše ostrý, mírně rozostřené jsou pouze rohy snímků, což je obvyklý jev této kategorie digitálů. Na širokém konci ohniska je viditelné soudkovité zkreslení. U kontrastních snímků je patrná chromatická aberace, není však tak výrazná jako u konkurenčních přístrojů. Automatika vyvážení bílé je plně spolehlivá a není prakticky nutné volit jiné nastavení.

Demosnímky

Testovací obrazec – nejkratší ohnisko

Max. velikost

Testovací obrazec – nejdelší ohnisko

Max. velikost
Zoom – nejkratší ohnisko

Max. velikost
Zoom – nejdelší ohnisko

Max. velikost
Pleťové odstíny – denní světlo

Max. velikost
Pleťové odstíny – denní světlo + blesk

Max. velikost
Pleťové odstíny s bleskem

Max. velikost
Standardní scéna

Max. velikost
Makro exaktní

Max. velikost
Makro reálné

Max. velikost

Pokračování 4 / 4

Celkové hodnocení

V kategorii levnějších kompaktních digitálů nabízí A510 poměrně slušnou výbavu, pro zájemce o fotoaparát s vyšším rozlišením je na trhu i bratříček A520. Obrazová kvalita odpovídá třídě, do které aparát patří. Velmi dobrá je ergonomie těla i spotřeba energie. Plně manuální režim snímání nabízí prostor i kreativnějším fotografům. Pozitivní je také fakt, že si přístroj pamatuje nastavené hodnoty i po vypnutí. Třešničkou na dortu je pak české menu přístroje. Novinka v podobě zoomovacího blesku je velmi povedená „featura“.

Plusy:

• české menu
  • ergonomie