Radek Burda bloguje: Smrt jako mediální kýč

4. března 2012
TWEET SDÍLET
V Sýrii byl zabit fotograf Rémi Ochlik. Ač je mi líto, že zemřel, jeho smrt nebyla hrdinská. Cynicky vzato to byl pouhý úraz na pracovišti.

Nedávná smrt fotografa Rémi Ochlika a píšící novinářky Marie Colvinové obletěla celý svět. Prostřednictvím agentur se jejich smrt ve válce o Homs – pardon, ona byla spíš traktována jako Smrt – dostala do hlavních zpravodajství všech televizí a novin. Náhle se Sýrie a celá její komplikovaná válka smrskla právě na tuto zprávu.

Ten den při ostřelování Homsu zemřeli i Syřané. Stejně jako den předtím a jako den poté. Jako každý den téhle hnusné války. O těchto mrtvých agentury žádnou zprávu nevydaly. Nebo je lze nalézt v kolonce: Při dnešních náletech se počet obětí odhaduje na 100 až 200 lidí. Není známo, do jaké školy chodili, koho den předtím líbali, ani jaké plány měli pro zítřejší den.

Klepněte pro větší obrázek
Rémi Ochlik (foto: Lucas Dolega, Profimedia.cz)

Historii netvoří zuté boty

Pro někoho je to důkaz, že svět řídí ilumináti. Těmto lidem to nevyvrátíte. Ke slovu se však tentokrát v našem bezpečném závětří přidali i další. S překvapením jsem pozoroval, jak český veřejný prostor byl po několik dní v internetových diskusích zaneřáděn zcela nechutnými siláckými vzkazy vystřelující zpoza bezejmenných klávesnic. Byl to hodně traumatizující tón, dikce byla díky anonymitě odporná. Ale přece. Odmysleme si tu nekonečnou buranskost a zkusme se zaposlouchat, co tyto hlasy ve svých spodních tónech říkají. Pak už to s odsudkem bude složitější.

Zakladatel Facebooku, Mark Zuckerberg, kdysi kdesi prohlásil: „Mrtvá veverka před vaším prahem je pro nás většinou více podstatná, než lidé umírající v Africe“. Je to s námi těžké. Vzdálenosti se zkracují, čas od vzniku události do všeobecné známosti se počítá ve vteřinách, Kambodža je stejně blízko jako Kunín. Přece ale však zůstáváme ve své podstatě stále stejní. Věci dějící se okolo světů, které známe a ve kterých žijeme, jsou pro nás naléhavé. Sýrie je slovo o pěti písmenech a tamní padlí jsou padlé abstrakce. Zastřelený kanár mé dcery znamená dlouhý pláč. Tanky zabíjející stovky lidí denně jsou jen shluk slov, kterým rozumíme, ale které necítíme.

Klepněte pro větší obrázek
Podívejte se na portfolio fotografií Rémiho Ochlika

Pro novináře je smrt novináře tragédií. Vždyť oni přeci válku nechtěli, oni tam jsou jen proto, aby přinesli informace a nalezli opravdovou pravdu. Úkol, povinnost – to je jejich mantra, když se jich zeptáte, proč tam jsou. Z pohledu novináře je smrt novináře absurdita. Protože on tam přeci nebojuje a nikdy bojovat nechtěl. On jen informuje. Pro novináře je smrt novináře smrtí jednoho z nich, bojovníků za opravdu pravdivý popis světa.

Proto ta solidarita. Proto ty vypjaté celosvětové novinářské emoce. Pro novináře je to smrt v přímém přenosu a jejich pláč podvědomým smýváním viny, že oni tam nebyli a píšou raději takto, za bukem. Proto se vždy kolem takové smrti vyrojí spousty detailních příběhů, které se stanou sdíleným kolektivním žalmem. Ale které se bohužel také ve své četnosti a neuměřenosti stávají pro ostatní mediálním kýčem. Marie Colvinová zemřela proto, že nemohla najít boty, které si musela při vstupu svléknout. Na počest Rémi Ochlika budou v jeho rodném městečku po pět dní svěšené vlajky na půl žerdi.

Mají zuté boty moc tvořit historii? Svěsili by vlajky o dva měsíce předtím, kdy Rémi Ochlik ještě nevyhrál World Press Photo a nebyl slavný? Možná by také psali, jen méně naléhavě a bez těchto „hluboce lidských příběhů“, protože by jim zbyl jen příběh bělocha „v cizí válce“. Ale, upřímně, ještě že to tak nebylo, vždyť i to je už dávno mediální kýč.

Úraz na pracovišti

Svět se však mění. Možná ne tak prudce, jak bychom chtěli, a možná jsou změny vidět ve sférách, které by měly být spíš před veřejností uzavřeny. Ano, právě letošní vyhřezlé temné internetové diskuse, ne asi poprvé, ale asi poprvé tak silně, přinesly konečně i veřejně sdílené vědomí, že válka je něco jiného než smrt novináře. Možná je to zatím jen o úsměšcích, zlovolných urážkách, ale ten pocit, že válka je jiný příběh, než jak ho nakreslila média, ten je tam patrný.

Vždyť jak je také jinak možné psát o Rémi Ochlikovi. Do Sýrie přicestoval ilegálně (jistě, protože to jinak nešlo) a jako freelancer. Tedy nezávislý žurnalista, který nefotí na zakázku, ale který peníze dostane až z toho, co se mu podaří nafotit. Jeho rozhodnutí bylo jeho rozhodnutím. Bylo plně v jeho rukách a on sám za něj plně nesl odpovědnost.

Klepněte pro větší obrázek
Nezávislí váleční fotografové se sami rozhodují, kam pojedou fotit (foto: Profimedia.cz)

Je legitimní se dívat na válečné utrpení přes smrt novináře? Ta zpupná a cynická a drsná diskuse se vlastně ptala, proč právě on měl tu čest, že na něho média svítila. Proč on a ne ti jiní mrtví? Ti místní mrtví, kteří právě pro něco a kvůli něčemu bojují. Ti, kterým – cynicky řečeno – ta válka proboha patří. Proč on, když on tam byl jen kvůli práci a – přiznejme si to i na rovinu – také možná pro leckoho až příliš zpupně hledal věčnost, neboli banálně řečeno: hledal slávu.

Jistě, jeho smrt byla tragická, protože neumřel při přestřelce, ale „jen“ při nešťastném zásahu tankové střely. Byla to jedna z tisíců absurdit, které se ve válkách stávají a které jsou pro Syřany pouhým záznamem do statistiky. Nebyla ani větší, ani menší z pohledu Syřanů, kteří naopak se ptají, proč sem ti novináři jezdí, když jim osobně se utrpení nijak nezmenšuje.

Informování světa? Ne, tohohle už mají Syřané dost. Z jejich pohledu je to jen vzteklý pocit, že svět si prostřednictvím Ochlika jen kupuje lístky do kina na film o válce v Sýrii. Ano, svět je sice dojat, ale ten svět je dojat jen filmovým příběhem promítaným skrze fotky Rémi Ochlika. V tom kině nejsou živí mrtví. Jen mrtví Syřané najatí jako statisté bez mzdy, o kterých by šlo si pomyslet, že po představení se zvednou a dojdou si pro honorář. Z pohledu Syřanů je Ochlik jen prostě další zbytečná smrt, taková, jakých denně řeší desítky, stovky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
René Ochlik v listopadu 2011 v Káhiře (foto: vlevo Wissam Nassar, vpravo Julien de Rosa, Profimedia.cz)

Rémi Ochlik moc dobře věděl, co dává všanc. Věděl, kam jde a co se může stát. Jeho smrt byla jistě tragická: pro něj, pro rodinu, pro World Press Photo. Ale jeho smrt nebyla hrdinská. Nebyla to smrt, která ovlivnila válku. Cynicky vzato to byl pouhý úraz na pracovišti a nikoli symbolická smrt syrské války.

Příběh této syrské války má totiž bohužel zcela jiné hrdiny a zcela jiné martyry. Poslední slovo tohoto příběhu ještě zdaleka nebylo napsáno. Je mi nadějného kluka líto, že zemřel. Ale bylo to jeho rozhodnutí a byla to jeho práce. Stejně jako ti nenávistní diskutéři i já s nimi souhlasím v tom, že nechci účinkovat v dojemném příběhu, který připravila média v souvislosti s jeho smrtí. I přes fakt, že jeho fotky mám rád.

Témata článku: Blog


Recenze mobilu OnePlus 10 Pro. Nejistě přešlapuje na místě

Recenze mobilu OnePlus 10 Pro. Nejistě přešlapuje na místě

** Slibuje špičkovou výbavu a láká na fotoaparát Hasselblad ** Má lepší výbavu, výdrž i rychlejší dobíjení ** O některé přednosti ale bohužel i přišel

Martin Miksa
HasselbladSmartphonyRecenze
Speciál o 3D tisku: Co, jak a z čeho tiskneme figurky pro deskovky i venkovní konstrukce

Speciál o 3D tisku: Co, jak a z čeho tiskneme figurky pro deskovky i venkovní konstrukce

** Dnes si budeme povídat o 3D tisku ** Oba totiž tiskneme na stereolitografii a strunové klasice ** S čím jsme zápasili, když jsme se to učili

Jakub ČížekVladislav Kluska
Týden ŽivěVideo
Nový hit. Tahle appka vám udělá profilovku jako od pouličního ilustrátora

Nový hit. Tahle appka vám udělá profilovku jako od pouličního ilustrátora

** Aplikace NewProfilePic se na Androidu stala hitem ** Můžete si v ní vytvořit profesionálně vypadající profilovky ** Pozor ale na agresivní cenovou politiku za Pro verzi

Martin Chroust
FotografieUmělá inteligenceMobilní aplikace
První testy Snapdragonu 8 Gen 1+. Skládačky Samsungu se mohou těšit na našlapaný čipset od TSMC

První testy Snapdragonu 8 Gen 1+. Skládačky Samsungu se mohou těšit na našlapaný čipset od TSMC

** V benchmarku Geekbench se ukázal Galaxy Z Flip4 ** Poběží na dosud neoznámeném čipsetu Snapdragon 8 Gen 1+ ** Ten má vyrábět firma TSMC svým 4nm procesem

Martin Chroust
SnapdragonBenchmark
Elektromobily a fotovoltaika. Úplně zadarmo jezdit nebudete, ale FVE a auto je nejlepší kombinace

Elektromobily a fotovoltaika. Úplně zadarmo jezdit nebudete, ale FVE a auto je nejlepší kombinace

Snem každého motoristy je jezdit zadarmo. Víme, že to v důsledku zcela nelze, místo tankování drahého benzínu či nafty ale můžete do auta ládovat elektřinu vyrobenou na vlastní střeše. Jak to funguje v praxi a jaká jsou úskalí?

Jiří Kuruc
Oznámeno fantasy Greedfall 2: The Dying World. V pokračování se vrátíme do umírajícího světa

Oznámeno fantasy Greedfall 2: The Dying World. V pokračování se vrátíme do umírajícího světa

Pokračování povedeného RPG Greedfall je oficiálně na cestě.

Michal Maliarov
Greedfall 2: The Dying WorldVideoRPG
Připojíme k Raspberry Pi 64MP snímač za tisícovku a postavíme si kompaktní fotoaparát

Připojíme k Raspberry Pi 64MP snímač za tisícovku a postavíme si kompaktní fotoaparát

** Do redakce dorazila kamerka Arducam Pi Hawk-eye s 64 MP ** Nechybí ani autofokus nebo třeba digitální zoom ** My si vyrobíme kompaktní fotoaparát v Pythonu

Jakub Čížek
FotoaparátPojďme programovat elektronikuRaspberry Pi
Jak dobře vybrat televizor. Stanovte si cenu a kupte ten největší s dobrým ovladačem

Jak dobře vybrat televizor. Stanovte si cenu a kupte ten největší s dobrým ovladačem

Výběr nového televizoru není složitý. Nabídka je sice obrovská a cenové rozpětí široké, ale při dodržení jednoduchých pravidel dokáže svůj ideální televizor vybrat každý.

Jaromír Puk
Televizory
Zaplať a udělej si sám! Co je IKEA efekt a proč ovlivňuje i vás

Zaplať a udělej si sám! Co je IKEA efekt a proč ovlivňuje i vás

** S IKEA efektem jste se potkáváme v mnoha situacích ** Proč ochotně platíme za to, že si produkt sestavíme sami? ** Vědecké studie odhalují roušku marketingových tajemství

Karel Kilián
IKEAPsychologieVěda
Ubisoft+ letos dorazí na Xbox i PlayStation. Součástí PS Plus bude jeho osekaná verze Classic

Ubisoft+ letos dorazí na Xbox i PlayStation. Součástí PS Plus bude jeho osekaná verze Classic

Nejen PlayStation, ale i Ubisoft přišel s oznámením ohledně svého předplatného. Již brzy bychom ho měli najít i na domácích konzolích Microsoftu a Sony.

Martin Nahodil
OznámeníUbisoft
Herní filosofie: jak ženské postavy dobývají herní svět

Herní filosofie: jak ženské postavy dobývají herní svět

Vydobyly si již ženské postavy své místo v herním průmyslu a jak na ně nahlíží vývojáři spolu s hráči?

Doupě
Téma