Pulitzerova cena za fotografii: Smrtící ebola a rasové nepokoje

Kategorii fotožurnalistiky letos ovládla témata, která hýbala nejen Amerikou – rasové nepokoje ve Fergusonu, ale i celým světem – snímky dokumentující epidemii eboly v západní Africe.

Prestižní ocenění pojmenované po novináři maďarského původu Josephu Pulitzerovi, které kromě žurnalistiky zahrnuje i umělecké kategorie, se rozdává každý rok na jaře. Podmínkou účasti je publikace děl v amerických periodikách nebo nakladatelstvích.

Většina z nás zná především novinářskou část této soutěže, do níž spadají též fotografické kategorie Breaking News a Feature Photography (do r. 1969 byla udělována pouze jedna cena). Druhá polovina ocenění však směřuje do uměleckých řad – hodnotí se nejlepší literární, dramatické a hudební počiny za uplynulý rok. Tu však ponecháme stranou a zaměříme se na kategorii, která nás zajímá nejvíce – fotografii.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vlevo: Robert Cohen, St. Louis Post-Dispatch, 14. 11. 2014, vpravo: D. Berehulak, NYT, 5. 9. 2014

Breaking News Photography / Mimořádné zprávy

Týmová práce přináší ovoce… Tato slova potvrzují fotografové pracující pod hlavičkou internetového magazínu St. Louis Post Dispatch. Do soutěže nevstoupili jako jednotlivci, nýbrž se vydali na zteč se společnou fotografickou sérií. Pod vítěznými snímky najdeme hned pětici jmen: Robert Cohen, David Carson, Huy Mach, J. B. Forbes, Christian Gooden.

Klepněte pro větší obrázek
Člen národní gardy před troskami budovy ve Fergusonu. (Robert Cohen, St. Louis Post-Dispatch, 26. 11. 2014)

Několik měsíců dokumentovali rasové nepokoje ve Fergusonu ve státu Missouri, které vypukly poté, co místní policista zastřelil neozbrojeného 18letého Afroameričana Michaela Browna. Na snímcích jsou zachyceny demonstrace, pietní shromáždění, pohřeb zastřeleného chlapce, pouliční střety s policií, rabování i detailní záběry na tváře pozůstalých.

Klepněte pro větší obrázek
Pás růží delší než 60 yardů k uctění památky Michaela Browna. (Christian Gooden, St. Louis Post-Dispatch, 21. 8. 2014)

Galerii vítezných snímků najdete zde.

Feature Photography / Reportáž

Cena za fotografickou reportáž byla udělena nezávislému fotografovi Danielu Berehulakovi, který svou dokumentární sérii zachycující poslední vlnu eboly v západní Africe publikoval v The New York Times. V minulosti získal také 3 ocenění v soutěži World Press Photo a již v roce 2011 se dostal mezi finalisty Pulitzerovy ceny se sérií dokumentující povodně v Pakistánu.

Klepněte pro větší obrázek
Etienne Ouamouno, otec dítěte, které bylo pravděpodobně prvním přenašečem eboly v rámci této vlny epidemie, Meliandou, Guinea. (D. Berehulak, NYT, 14. 12. 2014)

Obrazy tragédie, která poznamenala život mnoha rodin a zanechala za sebou spoustu sirotků, je nejen vizuálně působivá – autor osobitým způsobem pracuje s barvou i kompozici –, je zároveň sondou do bídných životních podmínek v afrických zemích – zanedbaná zdravotní péče, nedostatek zdravotnických potřeb i lékařského zázemí, chybějící infrastruktura apod., a z toho plynoucí bezmoc nemocí zasažených obyvatel.  

Klepněte pro větší obrázek
„Sběrači těl" z liberijského Červeného kříže odnášejí muže, který pravděpodobně zemřel na ebolu. (D. Berehulak, NYT, 17. 9. 2014)

Emocionální nejsou jen jednotlivé záběry trpících, umírajících, ale i příběhy, které snímky doprovázejí. Nejlépe situaci vystihují slova jednoho ze „sběračů mrtvol": Před týdnem jsme tu byli pro jejího manžela, dnes se vracíme pro ženu, a možná tu budeme příští týden znovu – pro jejich děti.

Galerii vítezných snímků najdete zde.

Letos bylo do novinářské části soutěže přihlášeno 1 191 příspěvků z 24 různých periodik. Laureáti ceny obdrželi finanční odměnu 10 000 dolarů. Seznam všech vítězů na jdete na stránkách Pulitzerovy ceny.

 

Témata článku: Kultura

Určitě si přečtěte