37
Fotogalerie

První foto: Sigma SD1 Merrill

Sigma s vestavěným Foveonem X3 se nedá testovat jako klasické zrcadlovky – už ve srovnání rychlosti práce by totiž s dnešními modely nedopadla dobře, její přednosti jsou však jinde. Ke všemu ale popořadě.

Digitální zrcadlovku Sigmu SD1 Merrill jsme měli v redakci pouze na pár dní, pokud byste tak čekali plnohodnotný test, zklameme vás – časově nebylo možné jej stihnout. Přinášíme ale postřehy z focení a současně také fotografie v plném rozlišení.

FB_orig_nahl.jpg
Sigma SD1 Merrill s objektivem Sigma 17–50 mm F2,8 EX DC OS HSM

Jedná se o shodný fotoaparát, jako před rokem a půl vypuštěný model Sigma SD1, ovšem nyní s označením Merrill ve svém názvu po Richardu Merrillovi – jednom z vývojářů čipu Foveon. Sigma tak „oživila“ svůj starší přístroj a vypustila jej (alespoň v zahraničí) téměř za poloviční cenu původního fotoaparátu.

Seznamte se

Sigmu SD1 Merrill s crop faktorem 1,5× jsme měli společně s objektivem Sigma 17–50 mm F2,8 EX DC OS HSM. S tímto objektivem jsou tak pořízeny všechny snímky. Jak už jsme uvedli ve včerejším videu, uvnitř modelu SD1 Merrill se nachází snímač typu Foveon X3 s rozlišením necelých patnáct milionů obrazových bodů (4704 × 3136 px), ovšem ještě je třeba tuto hodnotu vynásobit třemi. Proč? Foveon X3 je třívrstvý snímač – pro každý barevný kanál RGB prostoru má jednu vrstvu a tudíž pro každý pixel třikrát více barevné informace než ostatní fotoaparáty.

sigma_sd1_merrill_celni.jpg
Čelní pohled na fotoaparát – můžete si všimnout rozmístění ostřících bodů

Foveon X3 je bezpochyby hlavním lákadlem Sigmy. Díky němu nedochází k barevné interpolaci z okolních pixelů, není třeba, aby před ním byl antialiasový filtr, na moiré můžete zapomenout atd. Ovšem, každá mince má dvě strany a tou druhou v případě Sigmy SD1 Merrill je provozní rychlost, ke které se ještě dostaneme.

Výborné zpracování

Během fotografování jsme si určitě nemohli stěžovat na dílenské zpracování. Naopak – výrazně vykrojený grip a jeho pogumování jak přední, tak zadní části dovolovalo pevné a jisté uchopení těla. Příjemně velký je i hledáček a jako bonus proti prachu se za bajonetem nachází protiprachový filtr (viz snímek níže).

sigma_sd1_merrill_bocni.jpg  sigma_sd1_merrill_filtr.jpg
Vlevo: Boční pohled na zrcadlovku s výrazným vykrojením gripu
Vpravo: Protiprachový filtr před zrcátkem

Jedinou výtku, kterou jsme již včera zmiňovali ve videu, bychom měli k zdířce pro paměťovou kartu. Vyndávání karty při výměně nebo pro přetahování fotek skrz čtečku karet není úplně uživatelsky příjemné – může za to malý prostor pro stisk tlačítka sloužícího k uvolnění karty. Určitě by stálo za zvážení i umístění dvou slotů pro paměťové karty. Datový objem fotografií v případě, že budete chtít fotografovat do RAWu, je totiž skutečně veliký.

Ergonomie, ovládání, operace

Sigma SD1 Merrill směřuje na jasnou cílovku – a sice na pokročilé fotografy, žádný automatický režim fotografování zde tudíž nehledejte. Marně byste mohli hledat i přepínač pro zapnutí/vypnutí přístroje. Ten je totiž spjat s kruhovým voličem na levé straně blesku, kterým měníte režimy snímání (jeden snímek, sekvence, samospoušť…). Nestandardní řešení, ale dá se na to poměrně rychle zvyknout.

sigma_sd1_merrill_horni.jpg
Horní pohled na Sigmu SD1 Merrill

Tlačítko FUNC na zadní straně přístroje zobrazí na LCD panelu informace o základním nastavení fotoaparátu. Tlačítko QS pak usnadňuje přístup k nastavení blesku, citlivosti, měření expozice, vyvážení bílé, kvalitě obrazu a dalším parametrům.

sigma_sd1_merrill_zadni.jpg
Zadní stěna Sigmy SD1 Merrill
menu_01.jpg
Zobrazení parametrů na zadním LCD panelu
menu_02.jpg  menu_03.jpg
Nabídka rychlé změny parametrů (tlačítko QS)

Pokračování 2 / 3

Kvalita obrazu, šum, rychlost

Jak už bylo zmíněno, jedna fotografie v RAWu zabírá poměrně velký paměťový prostor – konkrétně zhruba 40–60 MB, což rozhodně není málo. Svou daň si to vybralo v provozní rychlosti fotoaparátu. Za prvé: na uložení fotografií čekáte bolestivě dlouho a to i s rychlou kartou.

Například čekání deset vteřin, než si budete moci prohlédnout posledních několik pořízených fotografií na LCD panelu a případně zkontrolovat přepaly, je při focení do RAW+JPEG naprosto běžné. Dalším neduhem je nefunkčnost nebo nepřístupnost některých ovládacích prvků během ukládání fotografie. Třeba procházet již pořízené snímky během ukládání nelze, stejně tak odezva při změně některých parametrů se prodlouží. Zkrátka čekáte. Není to nic příjemného pokud chcete fotografovat sport, koncert, či jakoukoliv jinou dynamicky se měnící situaci.

Kvalita obrazu a šum

Řekněme si to rovnou: při citlivostech ISO 100–200 je kvalita obrazu vynikající, ISO 400 stále nečiní překážky v použití, ale od citlivosti ISO 800 už při focení do JPEG dochází k výraznějšímu odšumování, což je na fotografiích jasně viditelné. Při používání vyšších citlivostí se tak vyplatí fotit do RAWu a poprat se s šumem až během konverze – nutno dodat, že se skutečně výrazně lepšími výsledky (viz snímky níže).

Velkou devizou třívrstvého snímače typu Foveon X3 je však prakticky žádné moiré, tedy vada vznikající během obvyklé interpolace (nejčastěji viditelná na hranách, tkanině a dalších podobných materiálech). Za kvalitu obrazu může i absence antialiasového filtru – kde nevzniká moiré není tento filtr třeba.

rohoz_01.png rohoz_02.png
Dvě dvojice 100% výřezů: vlevo přímo fotografovaný snímek do JPEGu, vpravo RAW konverze s nastavením nulové redukce šumu a zvýšením doostření a expozice o 0,5
sigma_sd1_merrill_rohoz_01_primo.JPG  sigma_sd1_merrill_rohoz_01_primo_bez redukce šumu_doostr a expozice 0,5.jpg
Obě předchozí fotografie v plné velikosti

RAW konvertor zvládá odšumování podstatně lépe, než se tomu tak děje přímo ve fotoaparátu, kde navíc nemáte možnost sílu odšumování jakkoliv ovlivnit.

Práce ve firemním RAW konvertoru (v našem případě Sigma Photo Pro 5.2) však zpracování RAWů neusnadní, spíše budete s některými věcmi bojovat (například nutnost opakovaného zapínání stoprocentního náhledu při změnách některých parametrů). Ovšem z RAWu dostanete i přes tyto obtíže lepší fotografie.

odšumování_2.png
Část pracovního okna firemního RAW konvertoru s nastavenými parametry
odsumovani.png
Dvojice snímků: vlevo JPEG přímo z fotoaparátu, vpravo pak RAW konverze s nastavením záchrany přepalů, doostřeno na 0,4, nastavena střední hodnota odšumování, ISO 800
koncert.JPG  koncert_stredni osumeni_zachrana prepalu_doostreni 0,5.jpg
Obě fotografie v plné velikosti
sum_1600.png
Srovnání odšumovacích algoritmů vlevo ve fotoaparátu, vpravo v RAW konvertoru, ISO 1600
odsumovani_koncert1.JPG odsumovani_koncert1_stredni sum.jpg
Obě fotografie v plné velikosti

V samotném závěru je nutno dodat, že hladové oko baterky na nás začalo blikat po více než třech stovkách nafocených snímků, veškeré fotografie (až na drobné výjimky) byly přitom pořízeny v režimu RAW + JPEG.

Pokračování 3 / 3

Závěr, ukázkové fotografie

Sigma při nízké ISO citlivosti nezklame v excelentních obrazových výstupech s množstvím detailů. Při vyšších citlivostech je pro zachování výborné obrazové kvality nutné fotografovat do RAWu, jinak jsou snímky silně poznamenané odšumovacím algoritmem. Jako ateliérový fotoaparát má co říci, ovšem fotografování reportáže, sportu či jiné rychle se měnící akce znepříjemní prodlevy při ukládání velkých obrazových dat.

Ukázkové fotografie (přímo pořízený JPEG)

SDIM0149.JPG   SDIM0164.JPG
Vlevo: 1/500 s, F8, ISO 100. Vpravo: 1/160 s, F5,6, ISO 100
SDIM0180.JPG  SDIM0232.JPG
Vlevo: 1/1600 s, F2,8, ISO 100. Vpravo: 1/640 s, F5,6, ISO 100
SDIM0273.JPG
1/160 s, F5,6, ISO 100

Citlivosti ISO 100–6 400

JPEG/_SDI0340.JPG
ISO 100, přímo pořízený JPEG
JPEG/_SDI0341.JPG
ISO 200, přímo pořízený JPEG
JPEG/_SDI0342.JPG  _SDI0342_RAW.jpg
ISO 400, vlevo: přímo pořízený JPEG, vpravo: konverze RAWu, střední redukce šumu
JPEG/_SDI0343.JPG  _SDI0343_RAW.jpg
ISO 800, vlevo: přímo pořízený JPEG, vpravo: konverze RAWu, střední redukce šumu
JPEG/_SDI0344.JPG  _SDI0344_RAW.jpg
ISO 1 600, vlevo: přímo pořízený JPEG, vpravo: konverze RAWu, střední redukce šumu
JPEG/_SDI0345.JPG  _SDI0345_RAW.jpg
ISO 3 200, vlevo: přímo pořízený JPEG, vpravo: konverze RAWu, střední redukce šumu
JPEG/_SDI0346.JPG   _SDI0346_RAW.jpg
ISO 6 400, vlevo: přímo pořízený JPEG, vpravo: konverze RAWu, střední redukce šumu

+

  • Kvalita obrazu na nižších citlivostech
  • Dílenské zpracování
  • Vysoké rozlišení detailů (zvláště při focení do RAWu)
  • Žádné moiré

  • Vyšší ISO citlivosti (a nemožnost nastavení síly odšumování) při focení do JPEGu
  • Výrazná časová prodleva při zápisu fotek na kartu
  • Absence živého náhledu (LiveView), videa
  • Nepohodlná práce s firemním RAW konvertorem

Technické specifikace

  • 15megapixelový Foveon X3
  • Maximální rozlišení 4 704 × 3 136 obr. bodů
  • Bajonet Sigma SA
  • Rychlost závěrky 1/8 000 s až 30 s
  • Rozsah ISO citlivosti 100–6 400
  • 3palcový LCD panel s rozlišením 460 000 obr. bodů
  • Slot pro paměťové karty CF
  • Rozměry 146 × 114 × 80 mm
  • Hmotnost 700 g
  • Cena (vč. DPH): 46 490 Kč (pouze tělo), 55 990 Kč (v setu s objektivem Sigma 17–50 mm F2,8 EX DC OS HSM)

Určitě si přečtěte

Články odjinud