První dáma české fotografie

20. prosince 2006
TWEET SDÍLET

Pořádat výstavy představující dílo kunsthistoriků nebývá zvykem, výjimka z tohoto pravidla v pražské Langhans Galerii však skutečně stojí za zhlédnutí. Přibližuje totiž padesátiletou kariéru výjimečné ženy.

Anna Fárová k nám uvedla řadu světových fotografů, od Henri Cartier-Bressona po Elliota Erwitta, a naopak světu představila naše klasiky jako Františka Drtikola, Josefa Sudka nebo Josefa Koudelku. Zorganizovala řadu výstav v zahraničí i v Česku, redakčně připravila množství fotografických publikací (mimo jiné vůbec první ucelenou monografii Henri-Cartier Bressona).

Klepněte pro větší obrázek

Její cestu k fotografii předurčilo setkání s legendárním Henri-Cartier Bressonem v sídle agentury Magnum v Paříži roku 1956. Podobně jako s většinou tvůrců, jejichž dílo sledovala a zpracovávala, i s Cartier-Bressonem ji spojilo hluboké přátelství. Josefu Koudelkovi byla například rádkyní a interpretátorkou, pomáhala mu třídit jeho snímky. Fotografy, jimž se hlouběji věnovala, si vybírala s pozoruhodným citem pro talent.

Kurátorskou značkou Fárové se staly výstavy nazvané číselným kódem: přehlídka současné české fotografie „7+7“ ve Špálově galerii či proslulá expozice „9&9“ v Plasích.

Klepněte pro větší obrázek

Anna Fárová nebyla jen pilnou a tvůrčí historičkou fotografie, byla to rovněž statečná žena s jasným občanským postojem – po podpisu Charty 77 dostala hodinovou výpověď z Uměleckoprůmyslového muzea, jehož fotografické sbírky od roku 1970 třídila a budovala. Přivydělávala si pak překládáním z francouzštiny, prodávala obrazy z rodinné sbírky, rodina tehdy žila velmi skromně. V práci však neustávala: pořádala mimo jiné pozůstalost Josefa Sudka.

Ve vysokém tempu nepolevuje Anna Fárová ani dnes, ve svých 78 letech: píše odborné studie, připravuje knihy.

Klepněte pro větší obrázek

Výstava představuje práci Anny Fárové jednak prostřednictvím originálních fotografií od tvůrců, jimiž se zabývala, jednak na panelech, které kolážemi textů, fotografií, dopisů, náčrtků a dalších materiálů dokumentují její odbornou práci. Daří se tak podat dobře prokreslený portrét ženy, která spoluurčila směrování historie umění v oblasti fotografie nejen u nás, a zároveň ukázat veřejnosti, v čem tkví práce kurátora a kunsthistorika.

K výstavě vychází rovněž publikace o práci Anny Fárové. V prosinci je navíc expozice v Langhans Galerii přístupná denně s výjimkou neděle 24. prosince, otevřeno je i na Nový rok, kdy výstava končí.

Galerie Langhans, Vodičkova 37, Praha, do 1. ledna 2007

Témata článku: Kultura, Výstavy

Určitě si přečtěte

Akt v těhotenství – ženy, které se nestydí za holé bříško

Akt v těhotenství – ženy, které se nestydí za holé bříško

Gravidita je příznačná silou pocitů, které dokáže hra světel a stínů zachytit lépe, než cokoliv jiného. Následující výběr aktů ukazuje, že tento žánr není cizí ani našim čtenářům.

DIGIarena.cz

Jak pracovat v plně manuálním a poloautomatickém režimu fotoaparátu

Jak pracovat v plně manuálním a poloautomatickém režimu fotoaparátu

Nabídka expozičních režimů u pokročilých digitálních kompaktů, bezzrcadlovek a zrcadlovek je v zásadě velmi podobná – tentokrát se podíváme na plný manuál a programovou automatiku, má smysl je používat?

8 Petr Březina