První dáma české fotografie

Pořádat výstavy představující dílo kunsthistoriků nebývá zvykem, výjimka z tohoto pravidla v pražské Langhans Galerii však skutečně stojí za zhlédnutí. Přibližuje totiž padesátiletou kariéru výjimečné ženy.

Anna Fárová k nám uvedla řadu světových fotografů, od Henri Cartier-Bressona po Elliota Erwitta, a naopak světu představila naše klasiky jako Františka Drtikola, Josefa Sudka nebo Josefa Koudelku. Zorganizovala řadu výstav v zahraničí i v Česku, redakčně připravila množství fotografických publikací (mimo jiné vůbec první ucelenou monografii Henri-Cartier Bressona).

mexico.jpg

Její cestu k fotografii předurčilo setkání s legendárním Henri-Cartier Bressonem v sídle agentury Magnum v Paříži roku 1956. Podobně jako s většinou tvůrců, jejichž dílo sledovala a zpracovávala, i s Cartier-Bressonem ji spojilo hluboké přátelství. Josefu Koudelkovi byla například rádkyní a interpretátorkou, pomáhala mu třídit jeho snímky. Fotografy, jimž se hlouběji věnovala, si vybírala s pozoruhodným citem pro talent.

Kurátorskou značkou Fárové se staly výstavy nazvané číselným kódem: přehlídka současné české fotografie „7+7“ ve Špálově galerii či proslulá expozice „9&9“ v Plasích.

Rolf1.jpg

Anna Fárová nebyla jen pilnou a tvůrčí historičkou fotografie, byla to rovněž statečná žena s jasným občanským postojem – po podpisu Charty 77 dostala hodinovou výpověď z Uměleckoprůmyslového muzea, jehož fotografické sbírky od roku 1970 třídila a budovala. Přivydělávala si pak překládáním z francouzštiny, prodávala obrazy z rodinné sbírky, rodina tehdy žila velmi skromně. V práci však neustávala: pořádala mimo jiné pozůstalost Josefa Sudka.

Ve vysokém tempu nepolevuje Anna Fárová ani dnes, ve svých 78 letech: píše odborné studie, připravuje knihy.

Rolf4.jpg

Výstava představuje práci Anny Fárové jednak prostřednictvím originálních fotografií od tvůrců, jimiž se zabývala, jednak na panelech, které kolážemi textů, fotografií, dopisů, náčrtků a dalších materiálů dokumentují její odbornou práci. Daří se tak podat dobře prokreslený portrét ženy, která spoluurčila směrování historie umění v oblasti fotografie nejen u nás, a zároveň ukázat veřejnosti, v čem tkví práce kurátora a kunsthistorika.

K výstavě vychází rovněž publikace o práci Anny Fárové. V prosinci je navíc expozice v Langhans Galerii přístupná denně s výjimkou neděle 24. prosince, otevřeno je i na Nový rok, kdy výstava končí.

Galerie Langhans, Vodičkova 37, Praha, do 1. ledna 2007

Určitě si přečtěte

Články odjinud