Prostě fotokomora: Apple Aperture a Adobe Lightroom

22. prosince 2007
TWEET SDÍLET
Pokud jste fotografové a chcete na počítači zkrátka jen pracovat s fotkami, měli jste to zatím docela těžké.

Museli jste se starat o kopírování souborů se snímky, vytváření kopií pro úpravy, výběrů pro prezentace a o mnoho dalšího. Ale řekněte, je tohle práce pro fotografa?

Představte si, že máte počítač pouze na práci fotografiemi. Chcete mít někde stále uložené originály, ale přitom dál chcete předávat snímky již mírně upravené a na prezentacích byste rádi ukazovali jenom ty nejlepší fotografie. A samozřejmě se nechcete příliš starat o vytváření kopií souborů, třídění do složek nebo dokonce o ukládání.

Přesně s takovým uživatelem počítají hned dva programy. Prvním, který se začal prodávat, byl Aperture od Apple, druhým pak Photoshop Lightroom (dále pouze Lightroom) od známého výrobce grafických programů Adobe.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Zmýlená neplatí

Když jsem se začal s kolegy o těchto dvou programech bavit, zjistil jsem, že o nich mají trochu mylné představy. Téměř všichni je podle známých informací mají tendenci považovat jen za jakési další moduly pro převádění RAWů, tedy surových souborů z digitálních fotoaparátů, do běžných obrazových formátů. Přitom jim však uniká, že základní funkce tohoto softwaru je jiná.

Vezměme si modelovou situaci. Na kartách z právě dokončeného focení máte gigabajty dat, která potřebujete stáhnout, zazálohovat, roztřídit a upravit. Z nich potom – jste-li profesionály nebo alespoň občas fotíte na zakázku třeba svatby – musíte vybrat kolekci, kterou předáte klientovi, pár fotografií chcete zařadit do svého pomalu se rozrůstajícího prezentačního portfolia a možná byste mohli ještě udělat jiný výběr pro výstavu. Většinu fotografií jste fotili do RAWu, zbytek kvůli úspoře místa do JPEGu.

Nejprve si připomeňme klasickou cestu. Ta obsahuje tolik kroků, že se do nich většině lidí nechce a často skončí někde v polovině. Nejprve fotografie zkopírujete na disk a zřejmě vypálíte surová data do zálohy. Potom musíte probrat RAWy a převést alespoň ty nejzdařilejší do JPEGu. I některé snímky v JPEGu dost možná budou potřebovat upravit. Pak upravené fotografie vypálíte na CD nebo DVD, abyste mohli odevzdat zakázku (a zřejmě si uděláte i kopii pro sebe). Část fotografií zkopírujete do složky s vlastní prezentací, pochopitelně ještě trochu doladíte jejich úpravu, některé zmenšíte a umístíte do zvláštní složky, ze které budete snímky promítat. V tomto výčtu můžeme pokračovat, ale i tak si jistě dovedete představit, kolik je to práce.

Zahraj to znovu

Jak bude podobná situace vypadat se zapojením Lightroomu nebo Aperture? Ze začátku stejně –fotografie ručně zkopírujete a vypálíte je na DVD či jiné záložní médium. Potom spustíte program a zvolíte import snímků. Originály můžete bez obav nechat na DVD, Lightroom nebo Aperture si vytvoří vlastní kopie v JPEGu. Po načtení snímků z DVD začne ten správný koncert. Fotografie upravíte – stačí přitom nastavit parametry úprav jen u jednoho snímku z každé série a hodnoty rychle zkopírovat na všechny ostatní. Následně „oznámkujete“ nejlepší snímky (ty se automaticky zařadí do výběru) a z několika fotografií vytvoříte jiný výběr, který jen exportujete a vypálíte. To ovšem stále není vše. Vrátíme-li se ještě jednou na úplný začátek, je dobré vědět, že místo ručního kopírování a archivování samozřejmě můžete po vložení karty nebo připojení fotoaparátu nechat snímky zkopírovat přímo programem, takže odpadá téměř veškerá ruční práce.

Hledej ideál

Z předchozího vyplývá, že by mělo jít o ideální programy pro práci s fotografiemi pro ty, kdo to s digitální fotografií myslí vážně. Programy zachovají původní surová data, ale zároveň předáváte dál soubory upravené podle vašich představ. Jaká je realita, splňují tyto programy to, co výrobci slibují?

Témata článku: Fotografický software, Fotoškola, Apple, Adobe Lightroom, Lightroom


Fotografie měsíce: Pod mostem

Fotografie měsíce: Pod mostem

Hledat společný průsečík šestnácti vybraných fotografií je tentokráte poměrně snadné. Stojíme před otázkou ontologickou, v čem spočívá základní charakteristika našeho bytí?

Michal Černý
Fotografie týdne
Vyšlo podzimní ZPS X 2021: Až 6× rychlejší a s podporou nového formátu AVIF

Vyšlo podzimní ZPS X 2021: Až 6× rychlejší a s podporou nového formátu AVIF

Jakub Čížek
Zoner Photo StudioFotografický software
Recenze objektivů Laowa 12 mm F2,8 Zero-D a 14 mm F4 Zero-D DSLR: skvělé širokáče

Recenze objektivů Laowa 12 mm F2,8 Zero-D a 14 mm F4 Zero-D DSLR: skvělé širokáče

Kdo hledá pevný širokoúhlý objektiv, měl by začít hledat hlavně mezi manuálními skly. Tyhle objektivy Laowa ukazují, proč je to dobrý krok.

Jan Pánek
Širokoúhlé objektivy
6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

Helena Vyplelová
Fotografický software
Nikon Z 14–30 mm F4 S – předražený seťák? (test objektivu)

Nikon Z 14–30 mm F4 S – předražený seťák? (test objektivu)

Kompaktní širokoúhlý objektiv Nikon má trochu problémy s identitou – je seťákem nebo nástrojem pro profesionály? Nebo je určený pro dovolenkáře?

Jan Pánek
Širokoúhlé objektivyNikon