Příběh Kodaku: Z výsluní do hlubokého stínu

2. července 2018
TWEET SDÍLET
Přes sto let vládl fotografickému průmyslu, sto let byl značkou číslo jedna a také průkopníkem nových technologií. Zkraje nového tisíciletí však došlo ke zvratu a prudkému pádu. Proč?

​Není to tak dávno, co Kodak patřil ke gigantům fotografického průmyslu. Třináct let opravdu není dlouhá doba, vezmeme-li v úvahu, že kořeny této společnosti sahají až do předminulého století, kdy byl Kodak založen.

Následujících sto let byl Kodak nejznámější a nejúspěšnější značkou, ať už ve výrobě fotoaparátů, tak v produkci filmového materiálu. Co vedlo k jeho pádu až na hranici bankrotu? Na tuto otázku se snaží ve svém videu nazvaném The Decline of Kodak… What Happened odpovědět youtuber Company Man

Období úspěchu

Společnost Eastman Kodak Company založili v roce 1888 vynálezce George Eastman a obchodník Henry Strong. Název Kodak nemá žádný skrytý význam, Eastmanovi se jednoduše líbilo, jak zní: je krátké, snadno vyslovitelné a… nezní hodně podobně jako „kodiak“? To už je tak trochu spekulace. Každopádně v následujícím stoletím se, použijeme-li tuto analogii, Kodak stal jednou z největších šelem ve fotografickém průmyslu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Už v roce 1889 uvedl na trh svůj první fotoaparát, který okamžitě zaznamenal velký úspěch. V roce 1900 následovaly levné, jednoduché fotoaparáty Brownie, které se staly základem pro koncept snapshot čili momentkové fotografie a učinily fotografii dostupnou široké veřejnosti. Po další desetiletí pak platilo heslo společnosti: You press the button, we do the rest. – Vy stisknete tlačítko, my zařídíme zbytek.

Vedle fotoaparátů byl Kodak předním producentem filmového materiálu – v roce 1935 uvedl 35mm film KODACHROME a v roce 1942 pak první barevný film KODACOLOR– a zapsal se také do historie filmového průmyslu – každý si jistě vzpomene na legendární Super 8.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Během dvacátého století byl Kodak absolutním lídrem ve fotografickém průmysl. Dokázal proces vzniku fotografie – od jejího záznamu až po její vyvolání na papír – maximálně zjednodušit a dostat mezi miliony uživatelů. Dominanci Kodaku dokazují čísla: roku 1976 měla společnost 85% podíl na obchodu s fotoaparáty a 90% podíl na trhu s filmovým materiálem.

Období úpadku

Úspěšné období přetrvalo až do nového tisíciletí, ale pak to šlo s Kodakem z kopce. Každého nejspíš jako důvod prvně napadnou digitální fotoaparáty. Ano, zrovna v této době si digitální fotoaparáty nacházely širší uživatelskou základnu a postupně se stávaly široce dostupným komerčním produktem. Ale odpověď, dle Company Mana, tak jednoduchá není.

Stačí se podívat zpět do roku 1975. V tomto roce vznikl první prototyp digitálního fotoaparátu a jeho tvůrce, mladý inženýr, Steven Sasson, byl zaměstnancem Kodaku. O tři roky později si tuto technologii Kodak patentoval – platnost patentu sice vypršela v roce 2007, ale do té doby společnosti vydělala milionu. V začátcích digitální fotografie byl Kodak jedním z jejích průkopníků – v devadesátých letech představil své první digitální fotoaparáty a po nich následovala celá řada produktů včetně oblíbené modelové řady EasyShare.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Co se tedy stalo? Jako přelomový lze označit rok 2005. Kodak byl sice stále na špičce co do prodeje digitálních fotoaparátů – jeho podíl činil 22 %, druhý byl Canon s 20 %, ale jeho zisky stále klesaly. Autor videa se domnívá, že důvod spočívá nikoliv v tom, že by Kodak digitální technologii ignoroval, leč v tom, že se jí věnoval… nedostatečně. Jednoduše špatně odhadl, do jaké šíře se trh s digitálními fotoaparáty rozroste. A příčiny tohoto nesprávného odhadu? Filmový materiál a přidružené služby, kterážto odvětví tvořila gró společnosti a vydělávala Kodaku peníze. A s nástupem digitálních fotoaparátů tento zdroj nadobro vyschl a Kodak nevyhnutelně směřoval k bankrotu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Stalo se tak v roce 2012. Po roce se firma z bankrotu vzpamatovala a v současné době se profiluje jako tiskařská společnost. V posledních letech občas vystrčí růžky a nabídne nějaký nový produkt upomínající na doby minulé – např. mobil Kodak Ektra, inovaci legendární filmové Super 8 či jednorázový filmový fotoaparát – nicméně je víc než jasné, že už se nikdy nevrátí ve své plné síle. Jak praví autor videa: „To, co Kodak uměl nejlépe ze všech, dnes už nikdo nepotřebuje.“

Témata článku: Technika, Video, Kompaktní fotoaparáty, Kodak, Fotoslužby

Určitě si přečtěte

Vybrali jsme nejlepší kompaktní fotoaparáty, které se dnes vyplatí koupit

Vybrali jsme nejlepší kompaktní fotoaparáty, které se dnes vyplatí koupit

Malé kompaktní fotoaparáty jsou vhodné i pro pokročilé fotografy. Nabízejí výbornou obrazovou kvalitu a maximální kontrolu nad procesem fotografování. Současně jsou vždy po ruce.

27 Helena Vyplelová

Fujifilm X-T30: Výkon ve stylovém kompaktním těle [test]

Fujifilm X-T30: Výkon ve stylovém kompaktním těle [test]

V dnešním testu se zaměříme na třetí generaci pokročilých APS-C bezzrcadlovek Fujifilmu. Model X-T30 sdílí podstatné vlastnosti s vlajkovou lodí systému Fujifilmem X-T3. Co vše fotoaparát zvládne a k čemu se hodí?

11 Helena Vyplelová

Fotograf požádal teenagery, aby upravili své selfie pro sociální sítě. Výsledek je alarmující!

Fotograf požádal teenagery, aby upravili své selfie pro sociální sítě. Výsledek je alarmující!

Když publikujete selfie snímky na sociální sítě, kolik jim věnujete času na úpravy? A jak moc změníte svou podobu?

52 Adam Kos