Po zveřejnení fotografie minulého týdne jsem napsali jejímu autorovi, který se skrývá ze přezdívkou Crate. Požádali jsme jej, aby nám přiblížil vznik dané fotografie. Ochotně nám zaslal článek odhalující toto malé tajemství.
Když jsem byl malý, tak mě vždy zajímaly různé dopravní prostředky. Ze všeho nejvíce to byly vlaky. Fascinovala mě především dynamika a rychlost s jakou se dokáží pohybovat, ale tehdy mě však ještě nenapadlo tento pohyb zachytit fotoaparátem.
Fotografování je mým koníčkem asi dva roky a fotka Vlak duchů vznikla vlastně náhodou. Byl vcelku obyčejný čtvrteční večer. Rád zachycuji noční scény, a proto jednou za čas vyrazím večer ven. Většinou sednu na kolo, abych se dostal i na vzdálenější místa. Bylo kolem půl desáté, takže skutečná tma, žádné zbytky světla nebo obloha do modra. Říkal sem si tedy že jsem měl vyrazit dřív a na podařený záběr je už pozdě. Nevzdal jsem to a vydal se objevovat nová místa. Dorazil jsem na železniční zástavku, kde mě napadlo zachytit projíždějící vlak pomocí dlouhého expozičního času. Neměl jsem žádné konkrétní představy jak by měla fotografie vypadat. Postavil jsem stativ několik metrů od kolejí a na něj fotoaparát. Trať byla dvoukolejná a poměrně frekventovaná. Jednalo se o spoj mezi Pardubicemi a Prahou, takže první vlak mě míjel za několik minut. Přijel tak rychle že jsem nestačil rychle reagovat. Fotka se rozhodně nepovedla.

Zamyslel jsem se a upravil kompozici tak aby v záběru byl přirozeně vidět projíždějící vlak, který doplňují svítící lampy. Zanedlouho jsem za sebou slyšel hluk přijíždějícího vlaku. Nastavil jsem na fotoaparátu nejdelší možný čas, samospoušť a odhadem jsem stiskl spoušť okamžik předtím než vlak vjel do záběru. Byl to rychlík takže jsem měl pocit že se všechno kolem třese a snímek bude rozmazaný. Výsledek jsem ihned zkontroloval na displeji fotoaparátu. Byl jsem překvapen, jak významně se na fotce projevily svítící lampy. Právě díky nim dostala fotografie zvláštní kouzlo. Světla lamp vytvořila průsvitné vagóny, které mizí v dálce a nutí tak diváka sledovat děj zleva doprava. Změna výsledné fotografie spočívala pouze v úpravě kontrastu a samozřejmě barevného podání. Kdykoliv se na fotografii podívám, slyším projíždějící vlak…