Pražský dům fotografie po polski

23. června 2007
TWEET SDÍLET

Výstavu fotografií polských autorů Weroniky Łodzińske a Andrzej Kramarze s názvem Domov můžete navštívit v Pražském domě fotografie až do konce července, a to denně od 11.00 do 18.00 hodin. Pokud nevíte, na co se připravit, možná vám pomůže průvodní slovo Vladimíra Birguse, který je kurátorem výstavy.

V polské fotografii po několik desetiletí výrazně dominovaly různé proudy konceptuální, intermediální a experimentální tvorby. Jejich průkopníci Józef Robakowski, Zbigniew Dłubak, Natalia LL, Andrzej Lachowicz, Jerzy Lewczyński, Stefan Wojnecki, Jerzy Olek a další inspirovali svými myšlenkově náročnými díly řadu dalších autorů, s nimiž na dlouhou dobu opanovali polskou fotografickou scénu. Ještě na nedávné přehlídce polské fotografie 90. let 20. století Kolem dekády to vypadalo, že kromě takto zaměřené tvorby toho v Polsku mnoho nevzniká. Ale už to nebyla pravda, protože výstava opomenula nejenom třeba mezinárodně úspěšného portrétistu Krzysztofa Gieraltowského nebo předního dokumentaristu a fotoreportéra Tomasze Tomaszewského, ale i řadu autorů mladší generace, kteří hledají inspiraci spíše u Andrease Gurského, Cindy Shermanové nebo Martina Parra než u Zbigniewa Dłubaka.

Klepněte pro větší obrázek

Obraz současné polské fotografie, jaký poskytují v posledních letech různé výstavy, časopisy Kwartalnik Fotografia, Pozytyw nebo Biuletyn Fotograficzny, fotografické festivaly v Lodži, Krakově a Varšavě nebo práce studentů různých fotografických škol, ukazuje, že aktuální fotografická tvorba v Polsku je daleko košatější. I když konceptuální a experimentální tvorba v ní stále má důležité místo, výrazně vzrostlo postavení i kvalita dokumentární a reportážní fotografie, portrétů, výtvarné fotografie, inscenované tvorby, ale i reklamní a módní fotografie. Je signifikantní, že mnozí jejich autoři nestudovali na akademiích výtvarných umění v Polsku, kde se donedávna například dokumentární či portrétní fotografii nevěnovalo mnoho pozornosti, ale v zahraničí, především ve Francii a v České republice. V současné polské fotografii se výrazně uplatňuje mnoho absolventů a studentů FAMU v Praze (Krzysztof Źieliński, Dorota Bylica aj.) a Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě (např. Rafał Milach, Grzegorz Kłatka, Adam Tuchliński, Szymon Scześniak, Grzegorz Dąbrowski, Mariusz Forecki, Andrzej Górski, Agata Kubień aj.).

Klepněte pro větší obrázek

Zkušenost ze studia na opavské škole má i Andrzej Kramarz, autor řady výborných sociologicky i subjektivně dokumentárních souborů, který v posledních letech vytvořil spolu s historičkou umění, fotografkou a majitelkou výborné krakovské galerie Camelot Weronikou Łodzińskou několik cyklů pod souhrnným názvem Domov. Všechny zachycující statické detaily různých životních a pracovních prostředí, jež vypovídají mnoho o lidech i bez jejich přítomnosti. První z nich pod názvem 1, 62 m2 domova vznikl v Městské noclehárně pro muže v Krakově, která je od roku 1992 největším zařízením tohoto typu v celém Polsku. Od jara do podzimu tam přespává kolem stovky mužů, ale v zimních měsících se mnohdy stává útočištěm pro trojnásobek nocležníků. Noclehárna má přísný řád, protože kromě nemocných v ní nikdo nesmí pobývat mezi 8. a 16. hodinou, nesmí se tam pít alkohol a všichni musí dodržovat čistotu. Porušení se trestá různě dlouhými zákazy pobytu.

Klepněte pro větší obrázek

Noclehárna je vybavena palandami s dolním a horním lůžkem. Dolní lůžka se snadnějším přístupem jsou tradičně vyhrazena stálým nocležníkům, kdežto na horních zpravidla přespávají lidé, kteří se do noclehárny dostanou na jednu či několik nocí. Lodziňska s Kramarzem zobrazovali svým panoramatickým fotoaparátem Hasselblad X-pan především dolní lůžka, jejich majitelé měli čas vytvořit na vymezených 1,62 m2 vlastní mikrosvěty, svědčící o jejich charakteru, zálibách, bývalých profesích i bývalých vlastních domovech. Fotografie zachycují mnohdy až absurdní shluky různých předmětů. Výmluvně ukazují, jak jeden nocležník má stěny polepené obrázky nahých děvčat, Santa Klause i zpěváka Karla Gotta, druhý si svůj příbytek zkrášlil plyšovými zvířátky, třetí tam kromě množství léků mívá různá rádia, budíky a další předměty, které opravuje. Všechno to jsou lidé, kteří přes osobní prohry, křivdy, samotu, bídu a problémy s alkoholem ještě neztratili pojem domova a víru v lepší budoucnost, proto si i na miniaturním prostoru budují své specifické prostředí. Záznamy jejich pohnutých osudů, v nichž se tak často objevují prudké životní pády po rozchodu s manželkou a hledání zapomnění v alkoholu, obohacují samotné snímky o další dimenzi. Mezi těmi, kteří v noclehárně přespávají, však takoví lidé tvoří malé procento, protože většina ostatních už jenom přežívá a nezajímá je nic kromě vodky. To v souboru 1, 62 m2 domova dokumentuje i strohá neosobní postel z horního patra, na níž přespávají lidé, jejichž jména si nikdo ze stálých obyvatel nepamatuje.

Klepněte pro větší obrázek

Weronika Lodzińska s Andrzejem Kramarzem v tomto cyklu spojili pevný obsahový koncept, tak typický pro polskou fotografii posledního půlstoletí, s technickou dokonalostí velkoformátových barevných fotografií, připomínajících třeba tvorbu reprezentantů Dűsseldorfské školy fotografie Andrease Gurského, Thomase Struha či Candidy Hőfer. Vznikl tak mimořádně působivý soubor, který získal ocenění ve fotosoutěžich polské verze časopisu Newsweek a Epson Art Award, byl publikován v týdeníku Polityka a byl vystaven na fotografických festivalech v Krakově, Lille, Bielsku-Bialé a Bratislavě. Úspěch vedl autory k volnému pokračování, kdy vytvořili obdobně sociologicky výmluvné a fotograficky atraktivní soubory o pokojích různých sběratelů, o kabinách řidičů mezinárodních kamiónů TIR, o celách mnichů nebo o takzvaných bílých pokojích v Podhalí, které neslouží k bydlení, ale patří k tamním religiózním tradicím. Celý cyklus Dům je obsahově i stylově velmi kompaktní, ovšem jeho jednotlivé části se neopakují a nerozmělňují, ale navzájem umocňují. Nepochybně patří k nejvýraznějším dílům současné polské fotografie.


Mobilní unikát. Špičkový čipset Samsung Exynos 2200 dostal RDNA2 grafiku s podporou Ray Tracingu

Mobilní unikát. Špičkový čipset Samsung Exynos 2200 dostal RDNA2 grafiku s podporou Ray Tracingu

** Samsung oznámil čipset, na němž v Evropě poběží řada Galaxy S22 ** Grafický adaptér Mali nahradil RDNA2 čip od AMD ** Čipset má do mobilů dostat konzolovou grafiku včetně Ray Tracingu!

Martin Chroust
Exynos 2200AMD
Recenze Switch verze hry Gang Beasts. Bojovka, kterou se naučíte během chvilky

Recenze Switch verze hry Gang Beasts. Bojovka, kterou se naučíte během chvilky

Her, které se hodí na párty s kamarády, stále není mnoho. Tahle jednoduchá bojovka pro tento účel není vůbec špatná volba.

Martin Nahodil
Gang BeastsBojovéRecenze
Čeká nás VR hra o hašení požáru v katedrále Notre-Dame

Čeká nás VR hra o hašení požáru v katedrále Notre-Dame

Vžijte se do kůže hasičů, kteří čelili velké pohromě v Paříži.

Radek Wunderlich
Virtuální realitaUbisoft
Velký update pro Fénixy. Šestá řada dostává vylepšené režimy, které se zalíbí zejména cyklistům

Velký update pro Fénixy. Šestá řada dostává vylepšené režimy, které se zalíbí zejména cyklistům

** Na řadu Fenix 7 stále čekáme, a tak Garmin aktualizuje starší řadu ** Téměř 15MB update se zalíbí zejména cyklistům ** V rámci updatu došlo i na opravy několika výrazných chyb systému

Martin Chroust
FénixAktualizace softwaruGarmin
Francie napařila Googlu a Facebooku vysoké pokuty za příliš komplikované odmítání cookies

Francie napařila Googlu a Facebooku vysoké pokuty za příliš komplikované odmítání cookies

** Francie udělila Googlu a Facebooku pokuty ve výši 210 milionů eur ** Důvodem je příliš komplikované odmítání cookies ** Souhlas i odmítnutí cookies by měl být srovnatelně jednoduchý

Karel Kilián
CookiesFacebookGoogle
Hardcore akce Sekiro byla dohrána se zavázanýma očima. Zvládnete to také?

Hardcore akce Sekiro byla dohrána se zavázanýma očima. Zvládnete to také?

Jakoby nestačilo, že na hru celou dobu nekoukal, on ji ještě ke všemu dokázal odehrát za méně jak 2 hodiny!

Radek Wunderlich
Streamování herSekiro: Shadows Die Twice
Velký srovnávací test smartphonů s cenou do 4 000 Kč. Levnější raději nekupujte

Velký srovnávací test smartphonů s cenou do 4 000 Kč. Levnější raději nekupujte

Vybrali jme deset telefonů s cenou do 4 000 Kč a překvapivě jsme našli obrovské rozdíly. Zároveň nás potěšilo, že jde o docela dobře použitelné stroje, ale musíte si být vědomi jejich limitů.

Jakub Michlovský
SrovnáníSmartphoneTesty
Samsung The Frame – co umí a jak se ovládá unikátní řada televizorů

Samsung The Frame – co umí a jak se ovládá unikátní řada televizorů

Vyzkoušeli jsme si The Frame (2021), který má stále co nabídnout. Chlubní se hlavně sice režimem uměleckých děl, ale rozhodně je více důvodů, proč jej zvolit místo klasiky.

Tomáš Holčík
SamsungTelevizory
V PS5 obchodě se začínají objevovat PS3 hry. Čeká nás lepší zpětná kompatibilita?

V PS5 obchodě se začínají objevovat PS3 hry. Čeká nás lepší zpětná kompatibilita?

Sony možná chystá příjemné oznámení.

Michal Maliarov
Zpětná kompatibilitaSpekulaceKonzole
Quantic Dream pracuje také na komediální hře. Základem je demo The Dark Sorcerer

Quantic Dream pracuje také na komediální hře. Základem je demo The Dark Sorcerer

Star Wars Eclipse není jediným želízkem v ohni.

Michal Maliarov
Quantic DreamAdventury