Poslední šance pro výstavu

Máme pro vás tipy na dvě fotografické výstavy, které skončí už tuto neděli, 25. listopadu. Obě jsou zaměřeny na krajinu, přístupy autorů jsou ovšem diametrálně odlišné. Ani jednou ovšem nejde o tradiční líbivé „krajinky“.

Minimalistické krajiny Jolany Havelkové

V ateliéru Josefa Sudka můžete vidět komorní výstavu snímků Jolany Havelkové prezentující cyklus Krajina 06. Nebýt názvu souboru, mohlo by se o jeho námětu spekulovat – plochou krajinu rodného Polabí zachycuje autorka fotoaparátem v mobilu a soustředí se přitom na linii horizontu, z něhož vystupují různé stavby, stromy či další objekty. Snímky v tlumených barvách se blíží k hranici abstrakce, jako by hledaly jakousi prvotní krajinu.

havelkova_01_bigger.jpghavelkova_06_bigger.jpg

Za zmínku stojí i forma prezentace – jednotlivé fotografie se postupně promítají na stěnu ateliéru, na další stěnu je promítán trvale jeden snímek. Divák se tak může v zahradním ateliéru usadit a v krajinách Johany Havelkové tiše meditovat.

Ateliér Josefa Sudka, Újezd 30, Praha 1, do 25. listopadu

Staré a nové Jana Ságla

Letos pětašedesátiletý Jan Ságl, jehož retrospektiva právě končí v brněnském Domě umění, se zaměřuje na krajinu nesoucí viditelné stopy lidské přítomnosti. Soustředí se v ní na různé linie a geometrické tvary a i on se tak dostává až k abstrakci, byť konkrétní krajinné prvky na snímcích dešifrujeme mnohem snáz než u Havelkové.

1071_x.jpg

Na výstavě Starénové uvidíte také Ságlovy snímky z Paříže, jež se stala jedním z jeho ústředních témat. Ve francouzské metropoli fotograf častěji zachycuje lidi, kteří v jiných jeho krajinách většinou chybějí. Nezřídka je i tady fotí přes sklo, jako odrazy ve výlohách či z nečekaných úhlů.

Ságlovy snímky jsou prosté i rafinované zároveň – nabízejí nám neotřelé a přitom důvěrně známé pohledy.

Dům umění města Brna, Malinovského náměstí 2, Brno, do 25. listopadu

Určitě si přečtěte

Články odjinud