Máme pro vás tipy na dvě fotografické výstavy, které skončí už tuto neděli, 25. listopadu. Obě jsou zaměřeny na krajinu, přístupy autorů jsou ovšem diametrálně odlišné. Ani jednou ovšem nejde o tradiční líbivé „krajinky“.
Minimalistické krajiny Jolany Havelkové
V ateliéru Josefa Sudka můžete vidět komorní výstavu snímků Jolany Havelkové prezentující cyklus Krajina 06. Nebýt názvu souboru, mohlo by se o jeho námětu spekulovat – plochou krajinu rodného Polabí zachycuje autorka fotoaparátem v mobilu a soustředí se přitom na linii horizontu, z něhož vystupují různé stavby, stromy či další objekty. Snímky v tlumených barvách se blíží k hranici abstrakce, jako by hledaly jakousi prvotní krajinu.


Za zmínku stojí i forma prezentace – jednotlivé fotografie se postupně promítají na stěnu ateliéru, na další stěnu je promítán trvale jeden snímek. Divák se tak může v zahradním ateliéru usadit a v krajinách Johany Havelkové tiše meditovat.
Ateliér Josefa Sudka, Újezd 30, Praha 1, do 25. listopadu
Staré a nové Jana Ságla
Letos pětašedesátiletý Jan Ságl, jehož retrospektiva právě končí v brněnském Domě umění, se zaměřuje na krajinu nesoucí viditelné stopy lidské přítomnosti. Soustředí se v ní na různé linie a geometrické tvary a i on se tak dostává až k abstrakci, byť konkrétní krajinné prvky na snímcích dešifrujeme mnohem snáz než u Havelkové.

Na výstavě Starénové uvidíte také Ságlovy snímky z Paříže, jež se stala jedním z jeho ústředních témat. Ve francouzské metropoli fotograf častěji zachycuje lidi, kteří v jiných jeho krajinách většinou chybějí. Nezřídka je i tady fotí přes sklo, jako odrazy ve výlohách či z nečekaných úhlů.
Ságlovy snímky jsou prosté i rafinované zároveň – nabízejí nám neotřelé a přitom důvěrně známé pohledy.
Dům umění města Brna, Malinovského náměstí 2, Brno, do 25. listopadu