Porušujte pravidla

14. listopadu 2006
TWEET SDÍLET
Když jste začínali fotografovat, dozvídali jste se o různých pravidlech správné kompozice snímku. Když už všechna pravidla znáte, nezbývá než začít je zkusit porušovat.

Ve fotografii se během jejího vývoje ustálily určité obecně uznávané principy, postupy a pravidla. Fotografickým novicům bývají předávány také osvědčené rady, jak zachytit některé známé, již mnohokrát fotografované situace. Všechny tyto zásady je dobré znát a používat, vždyť v drtivé většině případů nesou dobré výsledky. Pravidla však mohou i omezovat.

Klepněte pro větší obrázek
U modře osvětleného tunelu pod Stockholmem navozuje pohybová neostrost dojem rychlosti. Přestože je celá fotografie rozostřená, jako celek působí dobře. Modré osvětlení symbolizuje nutnost rozhodnout se pro jednu z cest
Nikon D70, Nikkor 18–70 mm F3,5–4,5; F4,2, 1/3 s

Mnohdy se jako diváci fotografií setkáváme s nedodržením učebnicových zásad – a výsledné snímky jsou také dobré, ne-li lepší. Naopak snímek komponovaný přesně podle pravidel leckdy nezaujme. Vědomým porušením zavedených zásad vystoupíte z proudu a můžete dát vzniknout skutečně neotřelým snímkům.  

Středová kompozice je špatná

Prvním principem, u kterého řada fotografických učebnic začíná, je správná kompozice. Jako příklad nevhodné kompozice se často uvádí kompozice středová, označovaná za statickou až fádní. Proto se doporučuje snímek komponovat s dynamickou diagonálou a všude, kde je to jen možné, používat zlatý řez. To vše platí. Je dokázáno, že zlatý řez zkrátka lidskému oku lahodí.

Klepněte pro větší obrázek
Nedodržením pravidel je i pokus o portrét extrémně širokoúhlým objektivem typu rybí oko. Přestože výrazně zkresluje portrétované osoby a perspektivu, zaujme snímek svým neobvyklým pojetím
Nikon D70, Nikkor 10,5 Fisheye F2,8; F2,8, 1/200 s 

Někdy však bývá přesto lepší umístit hlavní motiv do středu snímku, a to nejen při fotografování lidí nebo budov, přestože tím způsobíte dojem statické scény. Člověku i jinému hlavnímu objektu dodá poloha ve středu záběru na důležitosti a důstojnosti. Nicméně i v těchto případech se středová kompozice často „rozbíjí“ pomocí barev, kontrastu nebo třeba diagonálních a jiných linií na obrázku.

Nepadejte z rámu

Další zásadou je vyplnění formátu fotografie – hlavní motiv by měl zabírat většinu snímku. Na druhou stranu ale přitáhne pozornost i drobný hlavní motiv, není-li rušen jinými objekty ve scéně. Také se doporučuje nechávat před jedoucím vozidlem či cyklistou ve směru jízdy dostatečný prostor, jinak by objekt mohl působit dojmem, že vypadne z rámu.

Klepněte pro větší obrázek
Při fotografování jsem ignoroval zásadu ponechat prostor na snímku, kam míří pohled fotografované osoby. Navíc jsem už při fotografování udělal velký detail portrétu. A tak si dnes mohu i já jen domýšlet, kam se portrétovaný dívá a proč se tváří tak zavile
Nikon D70, Sigma 70–300 mm, F3,5–5,6; F5 1/30 s

Podobně bývá vhodné ponechat prostor v místě, kam míří pohled portrétované osoby. Nedodržení tohoto pravidla vnáší do snímku nejistotu a jakoby nevyslovenou otázku. Záměrné porušení v tomto případě nedopadá vždy dobře, proto k němu přistupujte s rozmyslem.

Rozpůlení obrazu

Nikdy nerozdělujte horizontem obrázek na dvě stejné části, snímek pak působí nejistě, radí příručky. Často se uplatňuje takzvané pravidlo třetin, kdy se horizont umisťuje do horní nebo spodní třetiny v rámu. Někdy však horizont rozdělující fotografii na dvě poloviny funguje.

Klepněte pro větší obrázek
Při fotografování zámku jsem se nevyhnul rozdělení snímku hladinou rybníka na dvě poloviny. Použil jsem zde ale pravidlo zlatého řezu
Nikon D70, Nikkor 18–70 mm, F3,5–4,5

Pro horizontální linie platí ještě další zásada: Rovina horizontu by měla být rovnoběžná s vodorovnými okraji snímku, aby záběr „nepadal“ na jednu nebo druhou stranu. Toto pravidlo se porušuje záměrným nakloněním fotoaparátu, které scéně uměle dodá nebo zvýší dynamiku. Tuto techniku ale využívejte jen střídmě, jako ozvláštnění.

Emotivní a informativní sdělení

Při fotografování se vždy snažíte předat divákovi nějaké sdělení, ať už v informativní, nebo emotivní rovině. Informativní sdělení je čistě popisné, zobrazuje realitu, má zahrnout co možná nejvíce informací a detailů ve scéně. Emotivní náboj vychází z pocitů, využívá efektů a více uplatňuje porušování pravidel, experimentování.

Následující snímek vznikl při procházce nočním městem. Nastavil jsem nejvyšší clonu a dlouhý čas. Měl jsem fotoaparát ledabyle zavěšený na krku. Nedíval jsem se do hledáčku, nekomponoval jsem, a tak jsem neměl žádnou představu, jak bude výsledný snímek vypadat. Porušil jsem tedy snad všechna kompoziční pravidla a všechny rady týkající se pohybové neostrosti Exponoval jsem a během expozice jsem se dál procházel. Výsledný snímek neobsahuje žádnou prakticky použitelnou informaci, má však v sobě zřetelnou náladu a jistou míru abstrakce.

Klepněte pro větší obrázek
Nikon D70, Nikkor 18–70 mm, F3,5–4,5

Témata článku: Fotoškola

Určitě si přečtěte

Fotografie týdne: Zázrak a jeho různé podoby

Fotografie týdne: Zázrak a jeho různé podoby

Říci, co je to vlastně zázrak, je velice problematické. Zázrak je etymologicky to, co se stane za zrakem.

Michal Černý

Akt v těhotenství – ženy, které se nestydí za holé bříško

Akt v těhotenství – ženy, které se nestydí za holé bříško

Gravidita je příznačná silou pocitů, které dokáže hra světel a stínů zachytit lépe, než cokoliv jiného. Následující výběr aktů ukazuje, že tento žánr není cizí ani našim čtenářům.

DIGIarena.cz

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

Desetitisíce fotek na disku ve stovkách složek, jejichž obsah je takřka nemožné ručně roztřídit – noční můra nejednoho zapáleného (a trochu líného) fotografa. Nejeden správce fotek přitom pomůže tohle peklo vyřešit.

15 časopis Computer