Pokuste se polapit ohňostroj digitálem

Pokuste se polapit ohňostroj digitálem

Když se na internetových fórech o digitální fotografii objeví podařený snímek ohňostroje nebo blesku, obvykle si můžete přečíst reakce tohoto typu: "Gratuluji ke skvělému postřehu!" Nebo otázky: "Jak jste to stihnul vyfotografovat blesk, vždyť se na obloze objeví sotva na okamžik." Jedná se ovšem o zásadní omyl. Na záblesky světla totiž stejně jako na divokou zvěř platí dobře nastražená past.

Při fotografování ohňostrojů zapomeňte na rychlé cvakání okolo sebe. Princip fotografování ohnivých záblesků spočívá v několikavteřinových expozicích. Stačí umístit fotoaparát na stativ, otevřít závěrku na několik vteřin a čekat, až se objeví záblesk. Tmavá noční obloha nezpůsobí přeexpozici ani při časech závěrky okolo několika desítek vteřin. Naopak silný záblesk světlice vykreslí na snímku jasnou barevnou stopu.

Nevěřte vlastním očím
Velké tajemství jsme sice odhalili, ale pro vyfotografování opravdu kvalitních snímků je dobré si uvědomit jednu zajímavost a to tu, že čas závěrky na expozici nemá vliv. Vystřelený paprsek ohňostroje si můžeme představit jako pohybující se zářící bod. Stopa, kterou za sebou zdánlivě zanechává, spočívá pouze v optickém klamu.


Minolta Dynax 5 + objektiv 28-80 mm
Foto: Jan Novák

Lidský zrak funguje podobně jako fotografický přístroj. Při pohledu na tmavou oblohu roztáhneme zorničky ve snaze naexponovat "správně" oční sítnici. Vtom přijde zcela nečekaný šok v podobě ostrého světla. Není divu, že se sítnice z takového přeexponování vzpamatovává o nějakou tu milisekundu déle. Proto vnímáme pohyb světlice jako spojitou čáru. Nezáleží tedy, zda exponujete 1 nebo 10 s, světlice na vás na jednom místě "nepočká".

Expoziční tabulka

Citlivost ISO Clona
50 2,8-4
100 5,6-8
200 8-11

Čas závěrky se může pohybovat od 1 do 30 s.

Pokračování 2 / 2

Zkroťte světlo

Dokázali jsme si, že čas závěrky nemá vliv na expozici záblesku. To ovšem neznamená, že na jeho nastavení nezáleží vůbec. Délku výsledné čáry určuje to, jak dlouho necháte světlo, aby vykreslovalo svoji dráhu na čip. Dokonce vám nic nebrání, nechat přes sebe vykreslit několik po sobě jdoucích záblesků.

Šířku a barvu světelných stop záblesků ovlivňuje nastavená clona. Ta by měla být dostatečně vysoká. Čím vyšší bude clonové číslo, tím tenčí a barevnější budou zachycené záblesky. Nejčastější chybou při fotografování ohňostrojů je použití minimální clony a vysoké citlivosti snímače. Správně bychom měli postupovat spíše naopak. Díky nastavení minimální citlivosti dosáhneme nižšího šumu, vysoká clona nám pomůže zachytit barevné a ostré paprsky.

Nasaďte si laťku
Fotografování ohňostrojů je zajímavé tím, že nikdy dopředu nevíte, co vlastně fotíte. Proto se také vyplatí používat široké ohnisko, aby vám záblesky ze záběru neutekly. Hlavně jde však o velkou zábavu a dobrodružství. Rozhodně byste neměli zapomínat na nejrůznější experimenty.

Můžete například zkusit během expozice zakrývat v různých intervalech objektiv krytkou. Nebo zakomponovat do záběru nějaký osvětlený objekt. Zajímavě působí siluety diváků v popředí. Když použijete blesk, rázem se ze tmy okolo vyloupnou tváře vašich přátel. Pohybem zoomu nebo fotoaparátu během expozice dostane ohňostroj podobu bizarních tvarů. Nápadité jsou rovněž odrazy záblesků na vodní hladině. Doma můžete nepovedené snímky smazat vždycky a ty opravdu povedené stojí za to upravit poslat svým přátelům.

Desatero pro fotografování ohňostrojů
1. Umístěte fotoaparát na stativ
2. Zamiřte směrem předpokládaných záblesků
3. Využijte široké ohnisko
4. Zvolte nejnižší citlivost ISO
5. Upravte vyvážení bílé pro denní světlo
6. Zapněte redukci šumu
7. Nastavte vysokou clonu a čas několik vteřin
8. Používejte časovou spoušť
9. Ostřete manuálně na nekonečno
10. Na osoby v popředí použijte blesk

Určitě si přečtěte

Články odjinud