Po sedmi letech propadů poprvé rostly prodeje foťáků. Může za to touha po hezčích fotkách na Instagramu | Zdroj: DALL-E

Zdroj: DALL-E

Po sedmi letech propadů poprvé rostly prodeje foťáků. Může za to touha po hezčích fotkách na Instagramu

Od roku 2010 až na jednu výjimku trh s digitálními fotoaparáty padá. Je to docela děsivá jízda začínající na 121,5 milionu prodaných kusů a končící na zhruba 8 milionech. Nejzásadnějším důvodem je nástup chytrých telefonů. Další pád nastal kvůli pandemii a trh se tehdy propadl z necelých 15 milionů na necelých 9 milionů prodaných kusů. Pandemie pokles prodejů uspíšila, nicméně bychom mohli očekávat nárůst prodejů po jejím skončení. To se dlouhodobě nestalo, jen se zastavil pokles.

cipa-24.PNG

Vloni, podruhé v patnácti letech, jsme konečně mohli vidět první pozitivní zprávu a růst počtu prodaných digitálních foťáků. Jde o meziroční nárůst půl milionu jednotek, což není závratné a ani zdaleka se neblížíme číslům před lety. Pozitivnější na tom je nastupující trend, že se propady prodejů zastavily a analytici predikují pokračování mírného růstu.

Ekonimická stránka vypadá lépe

Podle těchto čísel by se mohlo zdát, že jsou výrobci foťáků ve strašné pozici, ale musíme doplnit ještě další údaje. Předně drtivá většina prodaných kusů před lety spadala do kategorie kompaktů, kde výrobci neměli až tak vysoké marže. Marže za poslední roky rostou, protože i nejvyšší segment foťáků a objektivů roste. Díky tomu jsou výrobci v černých číslech.

Trendy vypadají pozitivně. Procházel jsem několik reportů a všechny pro fotografický průmysl předurčovaly drobný růst i do budoucna. Často u toho zmiňovaly technologický pokrok, nicméně ten bych osobně za nárůstem prodejů neviděl. Kromě zvyšování rozlišení, snímkovací frekvence a kvality obecně u videa se toho za poslední roky až tak nezměnilo. Dynamický rozsah snímačů není výrazně lepší než před lety, šum se nikam neztratil a objektivy nepřišly s nějakým zázračným vylepšením. Za poslední roky lze vypíchnout globální závěrku, ale ta se dostala jen do tak drahých modelů, že ty se na zásadním zvýšení prodejů nepodílely.

Čím to?

Ovšem co stojí za vyššími prodeji foťáků v roce 2024? Faktorů je více a jeden z nich by se dal nazvat jako profesionalizace obsahu na sociálních sítích. Pokud to s tvorbou obsahu nebo s prezentací fotek a videí z vlastního života myslíte vážně, dáte si s tvorbou více práce. A jedním důsledkem je, že pro tyto účely už možná odložíte telefon a pořídíte si kvalitní foťák sloužící jak pro fotky, tak pro video.

Video je dalším výrazným důvodem, proč prodeje foťáků rostou. Bezzrcadlovky jsou pro tvůrce videí velmi přívětivým nástrojem, který nestojí miliony jako profesionální kamery a objektivy, ale mají výrazně lepší kvalitu, možnosti postprodukce a nastavení při nahrávání oproti mobilům. Také se dají snadno kombinovat s dalším příslušenstvím jako gimbaly a jsou natolik uživatelsky přívětivé, že s nimi zvládne operovat jeden člověk.

Zdroj: CIPA

Určitě si přečtěte

Články odjinud