Použití filtrů ve fotografické praxi je velmi rozšířené a existuje velké množství druhů, od základních UV filtrů, přes přechodové až po polarizační či barevné. V tomto článku ukážeme jak jednoduchým způsobem některé filtry simulovat pomocí grafického editoru, např. Photoshopu.
Vzhledem k tomu, že skutečný filtr nasazený na objektivu filtruje procházející světlo před dopadem na snímač digitálního fotoaparátu, není prakticky možné jeho funkci počítačovým zpracováním nahradit. Zvláště markantní rozdíl je u přechodových filtrů, které v podstatě vyrovnávají omezené možnosti snímacích čipů, tím že snižují celkový dynamický rozsah snímané scény.
Kombinace tabákového a žlutého filtru
Pouze simulace
Při počítačové simulace např. přechodového filtru musíme již počítat s tím, že nedocílíme dostatečného vykreslení té části snímku, přes kterou by byl skutečný přechodový filtr nasazen. Pracujeme už s daty, které prošli přes snímač a tím pádem jsou v něm již zahrnuty limity dynamického rozsahu snímače. V tomto případě by bylo rozumnější rozdělit snímek na dvě části a v přeexponované části se pokusit např. pomocí křivek nějakou kresbu „vytáhnout“. Na druhou stranu, ale můžeme pomocí grafického editoru docílit efektního zabarvení jako např. u tabákového filtru.
„Simulace“ polarizačního filtru – pouze ztmavení oblohy
Nenahraditelná polarizace
Stejně tak skutečný polarizační filtr přirozeně zvyšuje kontrast scény a odstraňuje rušivé odlesky, což k docílení stejných výsledků v grafickém editoru by představovalo velké úsilí ba spíše to bylo nemožné. Proto následující ukázky slouží spíše k malé demonstraci a inspiraci jak jednoduše a rychle experimentovat především s barevnými odstíny filtrů. Uživatel tak může získat hrubou představu jak filtry fungují, a pak se následně rozhodnout pro koupi skutečných optických filtrů. Výhodou počítačové simulace filtrů je volba z nepřeberného množství barevných odstínů a jejich následných kombinací.
„Kombinace tabákového, žlutého a šedého filtru
Dostupnost filtrů
Úpravou v počítači samozřejmě nikdy nedocílíte stejného výsledku jako přes skutečný filtr. V drtivé většině jsou skutečné filtry dodávány pro jednooké zrcadlovky, resp. pro jejich objektivy. Některé digitály mají již filtrový závit nebo je možné použít dodatečnou redukci. Existují i stavebnicové systémy jako např. od firmy Cokin, u tohoto systému můžete současně skládat několik filtrů dohromady. Díky redukčním kroužkům je možné tuto stavebnici použít na objektivy s různým průměry.
Vrstva s filtrovým přechodem l Filtry v jednotlivých vrstvách
Postup ve Photoshopu:
- vytvořte novou vrstvu s volbou „Multiple“
- ve vrstvě vyberte pomocí obdélníkového výběru velikost plochy pro filtrování
- vyberte nástroj „Gradient Tool“ a zvolte barvu pro přechod
- ve výběru vrstvy proveďte přechod
- změnou parametru „Opacity“ ve vrstvě nastavujte intenzitu filtru
- v nové vrstvě zkuste jiný barevný filtr
- kombinujte jednotlivé filtry dohromady