12
Fotogalerie

Photokina 2018: Budoucnost bez zrcátka? Jeden bajonet pro všechny?

Letošní veletrh s fotografickou technikou v Kolíně nad Rýnem je za námi. Nabízí se proto otázka, co nového přinesl, jaké trendy převládly a co fanouškům fotografie naznačil do budoucnosti.

​Už měsíc před termínem konání Photokiny jsme byli svědky událostí, které lze označit za svým způsobem průlomové: zrcadlovkoví giganti Nikon a Canon představili své první plnoformátové bezzrcadlovky. Zatímco u Canonu tento krok logicky vyplynul z několikaletého vývoje APS-C přístrojů řady M, u Nikonu lze oznámení modelů Z6 a Z7 označit za velký comeback po neúspěšné misi se systémem Nikon 1.

Plnoformátové dostihy a sázky

Někomu se může zdát, že si Canon a Nikon zbytečně vystříleli náboje předem, ale nakonec se tento krok možná ukázal správný. Svými novinkami osvěžily okurkové letní měsíce, a získaly si tak soustředěnější pozornost publika znuděného každodenními zprávami o ničivém suchu a vedru. Stánky Nikonu a Canonu na Photokině sice zůstaly stranou většího novinářského zájmu, zato však nabídly návštěvníkům, resp. potencionálním zákazníkům hotové produkty. Každý si mohl vyzkoušet, jak se nové bezzrcadlovky ovládají, co zvládnou, a nafotit si testovací snímky (pravda, u Nikonu jste museli mít v zásobě XQD kartu).

DSC03242_small.jpgDSC08955_small.jpg

Tento první intenzivní dotyk (nejen) k mé lítosti chyběl u netrpělivě očekávané novinky – plnoformátové bezzrcadlovky od Panasoniku. Lumixy S1 a S1R zůstaly po celé trvání veletrhu uvězněny za sklem vitríny. 

Vybraní jedinci si sice mohli v zákulisí osahat tělo, ale nebylo ji umožněno vyzkoušet, co se ukrývá vevnitř. I samy technické specifikace byly pouze kusé, přestože velmi slibné.

DSC03239_small.jpgDSC03235_small.jpg

Panasonic nezůstal jediný, kdo představil neúplný produkt. Spíše raritou je fullframe berzzrcadlovka z ruského Krasnogorkého zavodu, Zenit M, zajímavější je příslib plnoformátového systémového kompaktu od Sigmy se snímačem Foveon a bajonetem od Leiky.

Stranou plnoformátového bujení zůstává se stoickým klidem stát Fujifilm. Proč by ne, když má v zásobě aparáty jiné kategorie, již sám s nadsázkou nazývá jako super fullframe. Pod tímto označením se samozřejmě ukrývá řada středoformátových bezzrcadlovek, které se na Photokině nenápadně rozrostly o nového člena. Fujifilm GFX 50R byl nejen k vidění, ale i k vyzkoušení.

DSC03246_small.jpgDSC03282_small.jpg

O čem všem celý ten kolínský humbuk kolem bezzrcadlovkových fullframů, jakož i absence jediné nové zrcadlovky pro širší publikum (Leica S3 se do této kategorie nepočítá), svědčí? O konci zrcadlovek!? Ehm, než se pustíme do předčasných soudů, je nutné vzpomenout na minulý rok, kdy byl uveden veleúspěšný profesionální plnoformát Nikon D850, amatérský model D7500 a Canon představil dokonce hned čtyři zrcadlovky. To na odumření téhle větve digitálů vážně nevypadá, ani když byl letošek na DSLR skoupý…

DSC03241_small.jpgDSC09000_small.jpg

Jednu zásadní věc lze však ze vstupu Canonu a Nikonu mezi výrobce plnoformátových bezzrcadlovek vyčíst. I tito přední producenti digitálních zrcadlovek začali brát technologii bez zrcátka velmi vážně a svými novinkami potvrdili, že právě v této oblasti je budoucnost a nelze ji nadále přehlížet… jakkoli jsou zrcadlovky prostorově výrazné a mocné.

Kdo se spojí, vyhraje

Žijeme v globalizovaném světě, a ač se opakovaně objevují protichůdné snahy, stále je to míšení, prolínání, sdílení (sil, technologií, vědomostí), které hýbou světem. A toto sdílení si pomalu prošlapává cestičku i do fotografického průmyslu.

První signální byl systém micro 4/3 Olympusu a Panasoniku. Toto spojenectví předznamenalo další do budoucna jistě stále silnější trend – uzavírání aliancí napříč výrobci fotoaparátů i objektivů. Letos se v tomto směru nejvíc činila Leica. V alianci L-Mount spojila své síly s Panasonikem a Sigmou, s nimiž od nynějška sdílí bajonet Leica L.

DSC03161_small.jpgDSC03157_small.jpg

Vedle obchodních benefitů v podobě většího odbytu tato sdílená technologie potěší zejména samotné fotografy, kteří budou mít širší nabídkou objektivů a zároveň budou moci snáze migrovat mezi fotoaparáty začleněných značek. Že by se chodbičky začaly sbíhat do jediného tunelu, respektive tubusu a v budoucnu (i když hodně vzdáleném) bychom se mohli dočkat jednoho univerzálního bajonetu?

DSC08956_small.jpgDSC03281_small.jpg

Na odpovědi si budeme muset nejspíš nějaký rok počkat. Nové dávky fototechnických novinek bychom se však mohli dočkat mnohem dříve. Veletrh Photokina totiž mění svou periodicitu z dvouleté na roční, a brány Koelnmesse se tak znovu otevřou již v květnu příštího roku.

Určitě si přečtěte

Články odjinud