Letošní veletrh s fotografickou technikou v Kolíně nad Rýnem je za námi. Nabízí se proto otázka, co nového přinesl, jaké trendy převládly a co fanouškům fotografie naznačil do budoucnosti.
Už měsíc před termínem konání Photokiny jsme byli svědky událostí, které lze označit za svým způsobem průlomové: zrcadlovkoví giganti Nikon a Canon představili své první plnoformátové bezzrcadlovky. Zatímco u Canonu tento krok logicky vyplynul z několikaletého vývoje APS-C přístrojů řady M, u Nikonu lze oznámení modelů Z6 a Z7 označit za velký comeback po neúspěšné misi se systémem Nikon 1.
Plnoformátové dostihy a sázky
Někomu se může zdát, že si Canon a Nikon zbytečně vystříleli náboje předem, ale nakonec se tento krok možná ukázal správný. Svými novinkami osvěžily okurkové letní měsíce, a získaly si tak soustředěnější pozornost publika znuděného každodenními zprávami o ničivém suchu a vedru. Stánky Nikonu a Canonu na Photokině sice zůstaly stranou většího novinářského zájmu, zato však nabídly návštěvníkům, resp. potencionálním zákazníkům hotové produkty. Každý si mohl vyzkoušet, jak se nové bezzrcadlovky ovládají, co zvládnou, a nafotit si testovací snímky (pravda, u Nikonu jste museli mít v zásobě XQD kartu).


Tento první intenzivní dotyk (nejen) k mé lítosti chyběl u netrpělivě očekávané novinky – plnoformátové bezzrcadlovky od Panasoniku. Lumixy S1 a S1R zůstaly po celé trvání veletrhu uvězněny za sklem vitríny.
Vybraní jedinci si sice mohli v zákulisí osahat tělo, ale nebylo ji umožněno vyzkoušet, co se ukrývá vevnitř. I samy technické specifikace byly pouze kusé, přestože velmi slibné.


Panasonic nezůstal jediný, kdo představil neúplný produkt. Spíše raritou je fullframe berzzrcadlovka z ruského Krasnogorkého zavodu, Zenit M, zajímavější je příslib plnoformátového systémového kompaktu od Sigmy se snímačem Foveon a bajonetem od Leiky.
Stranou plnoformátového bujení zůstává se stoickým klidem stát Fujifilm. Proč by ne, když má v zásobě aparáty jiné kategorie, již sám s nadsázkou nazývá jako super fullframe. Pod tímto označením se samozřejmě ukrývá řada středoformátových bezzrcadlovek, které se na Photokině nenápadně rozrostly o nového člena. Fujifilm GFX 50R byl nejen k vidění, ale i k vyzkoušení.


O čem všem celý ten kolínský humbuk kolem bezzrcadlovkových fullframů, jakož i absence jediné nové zrcadlovky pro širší publikum (Leica S3 se do této kategorie nepočítá), svědčí? O konci zrcadlovek!? Ehm, než se pustíme do předčasných soudů, je nutné vzpomenout na minulý rok, kdy byl uveden veleúspěšný profesionální plnoformát Nikon D850, amatérský model D7500 a Canon představil dokonce hned čtyři zrcadlovky. To na odumření téhle větve digitálů vážně nevypadá, ani když byl letošek na DSLR skoupý…


Jednu zásadní věc lze však ze vstupu Canonu a Nikonu mezi výrobce plnoformátových bezzrcadlovek vyčíst. I tito přední producenti digitálních zrcadlovek začali brát technologii bez zrcátka velmi vážně a svými novinkami potvrdili, že právě v této oblasti je budoucnost a nelze ji nadále přehlížet… jakkoli jsou zrcadlovky prostorově výrazné a mocné.
Kdo se spojí, vyhraje
Žijeme v globalizovaném světě, a ač se opakovaně objevují protichůdné snahy, stále je to míšení, prolínání, sdílení (sil, technologií, vědomostí), které hýbou světem. A toto sdílení si pomalu prošlapává cestičku i do fotografického průmyslu.
První signální byl systém micro 4/3 Olympusu a Panasoniku. Toto spojenectví předznamenalo další do budoucna jistě stále silnější trend – uzavírání aliancí napříč výrobci fotoaparátů i objektivů. Letos se v tomto směru nejvíc činila Leica. V alianci L-Mount spojila své síly s Panasonikem a Sigmou, s nimiž od nynějška sdílí bajonet Leica L.


Vedle obchodních benefitů v podobě většího odbytu tato sdílená technologie potěší zejména samotné fotografy, kteří budou mít širší nabídkou objektivů a zároveň budou moci snáze migrovat mezi fotoaparáty začleněných značek. Že by se chodbičky začaly sbíhat do jediného tunelu, respektive tubusu a v budoucnu (i když hodně vzdáleném) bychom se mohli dočkat jednoho univerzálního bajonetu?


Na odpovědi si budeme muset nejspíš nějaký rok počkat. Nové dávky fototechnických novinek bychom se však mohli dočkat mnohem dříve. Veletrh Photokina totiž mění svou periodicitu z dvouleté na roční, a brány Koelnmesse se tak znovu otevřou již v květnu příštího roku.