Mé fotky jsou špatné, protože… V poslední době moc nefotím, jelikož… To jsou jen začátky vět, které naznačují, že se člověk focení příliš nevěnuje. Často to však bývají jen zástupné problémy sloužící jako výmluvy a my si v bodech níže ukážeme, proč tyto výmluvy neobstojí.
Výmluva na nedostatek cestování
Je jasné, že zejména poslední dva koronavirové roky byly pro fotografy náročnější, protože kvůli cestovním omezením nemohli vyrazit na spoustu zajímavých, a hlavně fotogenických míst. I když je chuť fotit v zahraničí větší, neznamená to, že nelze fotit ve své vlasti, či dokonce blízko bydliště.
Naopak krásy Česka mohou být do velké míry neprobádané, takže i zde se vybízí mnoho příležitostí, jak nafotit netradiční snímky. Do hry vstupují i další faktory ovlivňující krajinu a aktuální scénu jako roční období či počasí. Takže jedna již tisíckrát nafocená scenérie může třeba v zimě nabídnout nové krásy.
Výmluva na špatné světlo
Špatná kvalita fotek se často svádí na nedostatek světla. Stejně tak fotograf může rušit focení kvůli přílišné tmě způsobené nečekanou změnou počasí. Ani jeden případ není zcela opodstatněný. Prvním krokem je dokonalá příprava, kdy si fotograf zjistí přesné podmínky, které ho budou čekat. Nebo musí improvizovat a měnit plány podle aktuální předpovědi.
Druhým krokem je umět zacházet s umělými zdroji světla. Nemusí přitom jít o drahou výbavu, i se základním bleskem a jednou odrazkou nebo difuzérem se dá zachránit většina situací. Profesionálové už by měli mít pro takové situace vymyšlený plán zahrnující dálkově odpalovaná světla pro exteriéry a vlastní ateliér pro focení v interiérech.
Výmluva na špatné vybavení
Dobrý fotograf umí vyfotit skvělé snímky i se špatnou fotovýbavou. Je to sice otřepané klišé, ale velmi pravdivé. Kompoziční a expoziční pravidla platí stejná pro mobily i drahé bezzrcadlovky, proto se většina učení na obyčejném telefonu přenese na focení s kvalitnějším přístrojem. Spoléhat se na „jednou si koupím bezzrcadlovku a budu fotit jako profesionál“ vůbec neodpovídá realitě. Focení má postupný proces učení.
Stejně tak si fotograf musí velmi dobře rozvrhnout, co si chce koupit za fotovýbavu. Nemá smysl nakoupit jediný drahý objektiv a nemít na další. V dnešní době se dá výbava poskládat za velmi rozumné peníze – je lepší mít levný portrétní objektiv se světelností F1,8 než nemít žádný, protože portréty se zacloněným objektivem ideální nebudou. Chyba tedy nemusí být jen v nedostatečném rozpočtu, ale i ve špatných volbách při nákupu.
Výmluva na nudný předmět focení
Důvod špatné fotky většinou není v nezajímavém fotografovaném objektu. Mnohem důležitější je správná kompozice a v exteriérech hraje obří roli počasí. Chyba je tedy nejspíše ve fotografově pozici nebo času focení.
Nezapomínejte ani na fakt, že fotograf nemusí být jen nečinným přihlížejícím, ale může se aktivně zapojovat. Například při focení interiérů si pochopitelně může zapnout/vypnout různé trvalé osvětlení. Dále může manipulovat s vybavením, ať už z důvodů, že z toho místa chce fotit, daná věc scénu ruší nebo by ji obohatila. Klidně může na scénu přivést lidi, aby ji oživili – možností je spousta a záleží jen na fotografově kreativitě. Jen prosím nic neničte a nechoďte do míst, kde můžete poškodit přírodu nebo něco zničit.
Výmluva na klienta
Třeba u focení svateb se může stát, že klient s fotografy vůbec nepočítá třeba ohledně časového harmonogramu, míst na focení nebo s ohledem na zaznamenání důležitých okamžiků. Je tedy na fotografovi, aby v harmonogramu vyčlenil dost času na potřebné focení nebo aby vybral jiné lokality focení. Fotograf by se měl aktivně podílet na vytváření programu svatby a neměl by jen nečinně odkývat vše, co mu klient nakáže.
V dnešní době se můžete setkat i s klientem, který dnem i nocí projíždí Instagram a má velmi dobrou představu, co by chtěl. Někdy může mít nápady za hranicí proveditelnosti vzhledem k lokalitám, roční době nebo aktuálnímu počasí. Fotograf by i s takovým klientem vést konstruktivní dialog, co je možné nafotit a co bude vypadat dobře, protože fotograf má v tomto ohledu větší zkušenosti a dokáže situaci vyhodnotit lépe.
Pokud tedy sami sebe uslyšíte vypouštět z úst některou z těchto výmluv, zamyslete se nad svým přístupem k fotografii a zdali to není jen zástupný problém za jiný, mnohem hlubší.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Vyzkoušet za 1 Kč
Nebo samostatné Živě Premium