Perpetuum mobile: Nikon Coolpix L4 (recenze)

Velmi levné plastové tělo Coolpixe L4 od Nikonu nás svým výkonem mile překvapilo. Pojďme se na klady, ale samozřejmě i zápory, maličkého fotoaparátu společně podívat.
Jak jsme si řekli už v předchozím článku, Coolpix L4 pracuje s trojnásobným zoomem s rozsahem 38–114 mm a zcela standardní světelností F2,8–4,9. Se zaostřováním máme dobré zkušenosti, autofokus přístroje považujeme na tuto třídu digitálů za pohotový a spolehlivý.

Coolpix L4 je důkazem, že levný expoziční automat nemusí být pouhým přístrojem na cvakání. Uživatel může ovlivnit nastavení vyvážení teploty bílé barvy (včetně kalibrace) a korekci expozice, v nabídce je také tzv. Multi-shot nebo Best Shot Selector, který uloží pouze nejlépe provedený snímek z celé série. Samozřejmostí jsou i barevné filtry, jako jsou saturované barvy, černobílé a sépiové podání či efekt azurové modré, ukázky si můžete prohlédnout zde.

Fotoaparát sice nedisponuje histogramem, nutno však podotknout, že v případě tohoto modelu a začátečnických rukou není tato funkce životně důležitá. V drtivé většině případů totiž proběhlo správné měření expozice, a tudíž byly snímky pořízené na neutrální korekci 0 EV reálně vyobrazeny. Protože by se však tento pidifoťáček mohl hodit i pokročilejšímu uživateli jako dobrý záložní aparát k zrcadlovce, alespoň náhledový histogram by se hodil.

„El čtyřka“ standardně zaostřuje objekty vzdálené 30 cm od objektivu. Podle našeho makrometru, který si můžete prohlédnout v následující kapitole Demosnímky, dokáže přístroj v režimu Makro zachytit nejmenší předmět o velikosti 4 cm. Z následujících ukázek je patrné, že makrosnímky pořízené tímto foťáčkem jsou radostí. Jak jsme uvedli už v předchozím článku, snímat detailní záběry můžete po aktivaci motivového programu Close up nebo pomocí stisku ikonky s kytičkou na čtyřsměrném ovladači.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Fotografie v režimu makro
Max. velikost Max. velikost

Při prohlížení vašich fotografií na displeji s nimi můžete provést několik úkonů – například aplikovat funkci D-Lighting. Budete-li fotografovat v interiéru s vyzoomovaným objektivem a používat při tom blesk, mnohokrát se setkáte s tím, že váš snímek bude podexponovaný. Na vině je zhoršená světelnost objektivu a současně nedostatečný výkon blesku. Výrobce naštěstí do fotoaparátu integroval funkci D-Lighting, vyjasňující stíny a částečně i střední jasové partie obrazu. Dobře je to vidět na histogramech původní a pomocí funkce D-Lighting upravené fotografie. Nepočítejte však s tím, že kontrast snímku bude vylepšen stoprocentně, kresba v jasech by chtěla ještě více „přitáhnout“.

Max. velikost Max. velikost
Vlevo originál, vpravo snímek s aplikovanou funkcí D-Lighting

Další možností úprav je dodatečný ořez snímků přímo ve fotoaparátu. Původní soubor uložený do JPEGu se po ořezu znovu ztrátově komprimuje, což pochopitelně přináší zhoršenou kvalitu. Máte-li možnost, je lépe snímky ořezávat v počítači a pro uložení nové fotografie používat co možná nejlepší algoritmy nebo je ukládat bezztrátově ve formátu TIFF.

Vlevo originály, vpravo neostrý výřez snímku provedený ve fotoaparátu
Max. velikost Max. velikost
Max. velikost Max. velikost

Těšíte-li se na pořizování krátkých videozáznamů, v případě Coolpixu L4 považujete tuto funkci pouze jako doplňkovou. Fotoaparát totiž zaznamenává pohyblivé obrázky sice v kvalitě VGA, ale pouze nízkou frekvencí 15 sn./s. Navíc je video neozvučené a má docela problémy s „přeostřováním“: I když natáčíte statický objekt (a sami se přitom nepohybujete), fotoaparát stále vyhledává správně zaostřený bod. Příčinou je patrně příliš malá zaostřovací matice soustředěná blízko středu, takže pokud v této oblasti nemáte žádný kontrastní předmět, na který by autofokus zaostřil, dochází k „pumpování“. Ve výsledku je tedy videozáznam v jistých intervalech neostrý.

Podrobnou technickou specifikaci si můžete prohlédnout zde.

Témata článku: Testy, Nikon