Pár dobrých tipů: Jak fotit portréty a skupiny lidí?

13. listopadu 2011
TWEET SDÍLET
Foceným lidem nejvíce sluší měkké rozptýlené světlo. Nemají pak hluboké stíny v obličejích, nehmouří oči a jinak se nepitvoří. V exteriéru však takové světlo musíte hledat.

Focení lidí za ostrého slunečního svitu, navíc třeba v poledne, je s ohledem na světelné podmínky docela oříšek. Ale to nevadí. Obejděte ho tak, že odvedete fotografované do stínu a zdrojem světla, které přichází ze všech stran, se stane obloha.

Stín stromů je nebezpečný tím, že nemusí být kompaktní a pak vytvoří nestejně osvětlené fleky ve tvářích. Stín si však můžete vytvořit také umístěním difuzéru nad fotografovanou osobou.

Klepněte pro větší obrázek 
Snímek jsem pořídil v Ústí nad Labem počátkem října okolo jedné hodiny po poledni
při zatažené obloze. Chtěl jsem, aby byl výraz v tváři muže dobře čitelný. Kdyby byla
obloha jasná, zakrýval by horní část obličeje ostrý stín od kšiltu.

Rozptýlené světlo, které dopadá ze strany, nejlépe pod úhlem 45o, je nejlepší pro portrét a skupiny. Takové se vyskytuje za jasného dne, kdy je slunce schované za obláčkem. Podstatný je dostatek světla a měkké stíny.

Klepněte pro větší obrázek 
Boční světlo oblohy s mráčky vytvořilo ideální světlo pro portrét,
u kterého jsou patrné měkké stíny.

Při bočním světle se stíny nacházejí v odvrácené polovině obličeje od světla. Pokud je světlo prudké, jsou stíny masivní a rozsah jasů obvykle nezaznamenatelný. Můžete jej eliminovat umístěním odrazové desky proti dopadajícímu světlu nebo vykrytím stínů bleskem.

Klepněte pro větší obrázek 
Teplé podvečerní světlo jdoucí ze strany ozvláštnilo jinak běžnou fotku z dovolené.
U tohoto snímku jsem záměrně neřešil vzniklý kontrast mezi přímo
a nepřímo osvětlenými partiemi.

Nepřítelem fotografování portrétů a skupinek je čelní prudké slunce, které je vysoko a svítí shora. Tvoří hluboké, kontrastní stíny pod neviditelnýma očima, pod nosem, ústy a bradou. Navíc se fotografovaní mračí, cloní si rukou, odvracejí se od fotoaparátu. Z toho plyne, že poučka „slunce za zády fotografa“ je nanic, tedy pokud si jste jisti, že vy a váš fotoaparát zvládne například protisvětlo.

Protisvětlo je úžasné, pokud není slunce v záběru. Na snímku vytvoří okolo postav světelné olemování. Zvlášť efektní je to u vlasů. Pro dokonalý výsledek použijte blesk se slabším zábleskem (-1 až -2EV), který se smíchá s přirozeným světlem a přisvětlí obličeje.

Klepněte pro větší obrázek 
Záběr v protisvětle při malé hloubce ostrosti s vyrovnávacím bleskem. Světlo blesku
snížilo kontrast mezi popředím snímku, které bylo ve stínu a jasným pozadím.
Podle žádoucích světélek v očích blesk identifikujeme.

Pokud nemáte odzkoušené fotografování v protisvětle s konkrétním objektivem, riskujete, že snímek neopakovatelné situace bude nepoužitelný. V čem spočívají rizika? V protisvětle může selhat automatické měření expozice. Korekce je nutná podle situace. Sledujte histogram snímku a podle toho korigujte. Při fotografování v protisvětle je nebezpečí vzniku světelných reflexů, které se na fotografii projeví jako barevné, světlé kruhy. Zde záleží na objektivu. Tyto reflexy mohou vznikat i při bočním slunci, kde je eliminujeme sluneční clonou. Aby toho nebylo málo, tak v protisvětle je nejisté i automatické ostření.

Zvláštní kapitolou portrétu v protisvětle je silueta (viz článek „Fotografujeme siluety“).

Klepněte pro větší obrázek 
Protisvětlo vytváří fantastickou záři okolo vlasů siluety dívky a zajímavou jiskru piva.

Nemohu se nezmínit o světle dopadajícím oknem, které je nádherné nejen pro portréty. Čím je okno větší, tím je světlo měkčí. Ideální pro portrét je okraj světla. Další parametry jako umístění portrétovaného a expozici je nutné odzkoušet.

Klepněte pro větší obrázek 
Průnik světla do sklepních tmavých prostor je zajímavým momentem snímku
tzv. low key, kde hlavní roli hraje světlo.

U portrétovaných je žádoucí, aby měli „jiskru v oku“. Toho docílíte tím, že objekt se dívá do přirozeného světla nebo slabším přiblesknutím či vysunutím odrazové destičky na blesku při odrazu od stěn. I v případě, že na odraz blesku nejsou dobré podmínky (kostel), dokonce i při fotografování v exteriéru při záběru zblízka otočte hlavu blesku vzhůru a vysuňte odrazovou destičku.

Klepněte pro větší obrázek 
Pokud je všude samé slunce, je nejjednodušší fotografovat portrét ve stínu.
V tomto případě protisvětlo prosvětluje vlasy a pohled směřující do světla přidá světýlka do očí.

Tip: Další rady a návody k tomu, jak při focení pracovat s přirozeným světlem, si můžete přečíst ZDE

Témata článku: Fotoškola

Určitě si přečtěte

12 nejlepších objektivů, které určitě chcete najít pod stromečkem

12 nejlepších objektivů, které určitě chcete najít pod stromečkem

Objektiv je nedílnou součástí každého fotoaparátu a u některých je možné jej vyměnit. To je obrovská výhoda při kreativní fotografické tvorbě. Jaké sklo by se mohlo objevit pod vánočním stromečkem nadšeného fotografa?

42 Petr Březina

Ceny EISA 2019–2020: hledání nové struktury a záplava objektivů

Ceny EISA 2019–2020: hledání nové struktury a záplava objektivů

Po roce byly rozdány ceny EISA, které vyhlašuje sdružení evropských zájmových časopisů. Letošní ročník ještě naléhavěji volá po reflexi periodicity i struktury udělování ocenění. I tentokrát se dostalo na všechny velké fotografické značky, jednotlivé kategorie jsou však definovány stále vágněji.

1 Helena Vyplelová