Panasonic Lumix DMC-FZ50 versus Leica V-LUX 1(test)

Panasonic Lumix DMC-FZ50 versus Leica V-LUX 1(test)
Panasonic Lumix DMC-FZ50 a Leicu V-LUX 1, „dvojčata“ vzniklá spoluprácí dvou firem, jsme pro vás důkladně otestovali. Údajně se liší obrazovou kvalitou.

Automatika vyvážení bílé je v exteriéru většinou spolehlivá. Jinak tomu je při umělém osvětlení, tam byl vždy výsledek dost nejistý. Ve smíšeném osvětlení se setkáte s nereálnými výsledky, jak vidíte na snímcích. Je ovšem faktem, že takové osvětlení přináší problém většině digitálů.

Jelikož nebyl dostatek snímků, nechtěla bych přímo srovnávat chování Panasoniku a Leiky v takových podmínkách, avšak na přiložených snímcích vidíme tendence, známé již z výsledků článku Kdo je lepší – Leica nebo Panasonic? (první foto). Leica má tendence sklouzávat k zelenému nádechu, Panasonic zas k červenému.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Snímky pořízené při smíšeném osvětlení. Nahoře dva snímky z Leiky, dole dva z Panasoniku

Barevné podání je sytější a líbivé. Přirozenější výstup je z Leicy, zdá se, že Panasonic barvy (zvláště červenou) saturuje poněkud více. Práce odvedená s bleskem je výborná, barvy naprosto odpovídající.

Klepněte pro větší obrázek
Standardní scéna s použitím blesku

Optika spolu se snímačem vykreslila na testovacím obrazci 1 800 lph, a to na nejkratší ohnisko. Při tom nejdelším je rozlišovací schopnost o něco nižší, 1700 lph. Ostrost v rozích příliš neklesá. Sférické zkreslení je na nejkratší ohnisko znatelné jen velmi mírně a na nejdelší v podstatě žádné neobjevíte.

Na to, že má optika dvanáctinásobný zoom, si poradila výborně s chromatickou vadou. Fialové kontury na kontrastních hranách se vyskytují poskrovnu. Dokonce na některých snímcích, kde bychom ji očekávali, ji nenajdeme vůbec. Fialové kontury se objevují téměř jen na místech s přepaly, a více trápí nejširší ohnisko, i tak v nevelké míře.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Demosnímky pro posouzení míry chromatické aberace, nejkratší ohnisko
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Demosnímky pro posouzení míry chromatické aberace, ohnisko 24 mm a dvakrát ohnisko nejdelší

Srovnání obrazových výstupů z obou fotoaparátu Leica i Panasonic můžete najdete i v prvním článku.

Pro lepší přehled přikládáme některé snímky a výřezy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
První z dvojice vždy snímek z Leiky, druhý z Panasoniku

Výstup z Panasonicu se projevuje ve srovnání s Leicou drobnými rozdíly: mírně červeným nádechem, větší mírou doostření, sytosti a kontrastu. Obraz z Leicy se mi zdá být přirozenější.

Senzitometrie

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vlevo Leica, vpravo Panasonic

Fotoaparáty mají dobrý dynamický rozsah, u Leicy jsme naměřili výborný výsledek -4,1 až +2,5 EV.

Míra šumu

Jasová složka šumu z grafu potrvzuje nepatrně vyšší šum u Leicy, z důvodu použití méně algoritmů pro redukci šumu.

Zajímavý průběh hodnot jednotlivých kanálů odpovídá celkovému šumu a práci algoritmů a jeho vlivu na datový objem snímku.(Pro příklad naměřené velikosti snímků testovací scény, postupně od ISO 100 do 1600: 4,29 MB; 4,60; 2,73; 3,0; 3,20).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Míra šumu Leica
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Míra šumu Panasonic

Při ISO 400 začíná být uplatňována redukce šumu a datový objem také napovídá, že se při této citlivosti skokem ztratí díky úpravám detaily. Snímkům to odpovídá, už při ISO 400 se málo kontrastní detaily ztrácí. Dle mého názoru vyhlazuje fotoaparát zbytečně brzy a zbytečně moc. ISO 800 je i přes redukci šumu a tím pádem ztrátu detailů docela použitelné, pokud srovnáváme také s obdobnými přístroji, o citlivosti ISO 1 600 se to už však říci nedá.

V rámci scénického režimu Vysoká citlivost lze použít až citlivost ISO 3 200, a to dokonce v plném rozlišení. Tomuto počinu však příliš nerozumím, snímky jsou totiž stejně špatné a nehodí se pro žádné použití. Výsledek procesů slučování pixelů pro dosažení vyšší citlivosti snímače a následné interpolace můžete posoudit sami na přiloženém snímku.

Myslím, že by bylo lepším řešením alespoň interpolaci vynechat i přesto, že snímky budou mít při nejvyšší citlivosti nižší rozlišení.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Výřezy ze standardní scény postupně s citlivostí ISO 100, 200, 400, 800 a 1600. Vlevo vždy Leica, vpravo Panasonic.
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Řada snímků z exteriéru. ISO 200, 400, 800, 1 600, vlevo Leica, vpravo Panasonic. Všimněte si mimo jiné opět odchylky v barevnosti a také celkově tmavšího obrazu Panasonicu při stejných expozičních hodnotách
Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Srovnání výřezu standardní scény z Leicy a Fujifilm S6500fd při ISO 800 (6,3 Mpx na snímači 1/1,7")
Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Srovnání výřezu standardní scény z Leicy a Fujifilm S6500fd při ISO 1600

Naměřili jsme 

Měření z jednotlivých fotoaparátu se lišila, přikládám to však spíše chybám měření, domnívám se že rychlost přístrojů je shodná.

Start přístroje je bleskurychlý, první snímek tak pořídíte do 1,2 až 1,3 s. Snímek bez namáčknutí máte již za 0,3–0,4 s, ukládání je (navíc vzhledem k velikosti snímků) poměrně hbité. Určitou prodlevu jsme naměřili při snímání s namáčknutou spouští, ale je zanedbatelná. Horšími výsledky se pak projevuje fotoaparát při sériovém snímání. I to nejrychlejší se rychlostí 2,2 snímky za sekundu chlubit příliš nemůže (pouze vzhledem ke kategorii přístroje).

Naměřili jsme Leica V-LUX 1   Panasonic Lumix DMC-FZ50
první snímek 1,21 s   1,25 s
snímek bez namáčknutí 0,30 s   0,4 s
snímek s namáčknutím 0,06 s   0,05 s
ukládání-připravenost k dalšímu snímku 1,30 s   1,3 s
rychlost sériového snímání neomez. 1,6 sn./s   1,8 sn./s
rychlost sériového snímání high, max. 3 sn. 2,15   2,2
rychlost sériového snímání low, max. 3 sn. 1,30   1,2

 

Témata článku: Testy, Panasonic, Leica

Určitě si přečtěte

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Aktuální novinka z dílny Nikonu je nástupcem modelu P900 a pyšní se přímo obřím rozsahem optického zoomu. Že bychom stáli opět na pokraji války, jejímž motem bude kdo z nás má větší objektiv?

28 Petr Březina

Nejlepší objektivy a příslušenství pro fotografy, které určitě chcete najít pod stromečkem

Nejlepší objektivy a příslušenství pro fotografy, které určitě chcete najít pod stromečkem

To správné fotografické příslušenství může v mnoha situacích značně ulehčit práci a ne vždy je součástí fotobrašny. S objektivy je to velmi podobné, a proto přinášíme několik tipů, po čem sáhnout.

11 Petr Březina

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

9 jednoduchých fotografických triků, na doma i ven

Ani během pošmourných zimních dní nemusejí fotografové zahálet. Tradiční, osvědčené fotografické postupy si mohou zpestřit několika zajímavými experimenty, aniž by bylo nutné investovat do drahého studiového vybavení…

6 Helena Vyplelová