Panasonic Lumix DMC-FZ50 a Leicu V-LUX 1, „dvojčata“ vzniklá spoluprácí dvou firem, jsme pro vás důkladně otestovali. Údajně se liší obrazovou kvalitou.
Snímací prvek CCD, o velikosti úhlopříčky 1/1,8", může pořídit snímky s maximálním rozlišením 3 648 × 2 736 px, celkově tedy 10,1 efektivních megapixelů. Kromě tohoto výstupního formátu 4:3 však lze snímat i ve formátu 3:2 či širokoúhlém 16:9. Jelikož je toho dosaženo pouze ořezem původního formátu snímače, musíte počítat s menším rozlišením (8,5 Mpx a 7 Mpx).
V nejvyšším rozlišení dosahují snímky velikosti přibližně od 3 MB do 4,8 MB. V menu najdete i volbu formátu RAW, ten dosahuje velikosti přibližně 20 MB.

max. velikost
Formáty snímání. 4:3, 3:2 a 16:9
Optická soustava z dílny Leiky - DC VARIO-ELMARIT se světelností F2,8–3,7 má ohniskový rozsah od 7,4 do 88,8 mm, v přepočtu na kinofilm tedy 35–420 mm. Tvoří ji čtrnáct čoček v deseti skupinách, včetně jednoho ED prvku eliminujícího chromatickou aberaci.
Není snad ani nutno zmiňovat, že fotoaparát z dílny Panasoniku má optický stabilizátor MEGA O. I. S. fungující na principu několika pohyblivých čoček. Tlačítkem na horní straně přístroje lze volit ze dvou režimů. V prvním režimu je stabilizátor nepřetržitě aktivní a vyrovnává tak obraz už při komponování či po celou dobu natáčení videosekvence. V druhém režimu, který je efektivnější, se stabilizátor aktivuje až při namáčknutí spouště.
Optický stabilizátor funguje výborně, ne však zázračně. Z mých zkušeností mohu uvést hraniční časy při použití stabilizátoru v druhém módu: při nejkratším ohnisku byla fotka ostrá i s časem 1/10 s a při nejdelším ohnisku s časem 1/20 s. (viz. ukázkové snímky)


max. velikost | max. velikost
Nejkratší ohnisko. Při čase závěrky 1/3 s dosáhnete se stabilizátorem alespoň částečné ostrosti. S časem 1/10 s už jsou snímky opravdu ostré, jak vidíte na další dvojici (ohnisko 24 mm)
Novou funkcí je tzv. Inteligentní nastavení citlivosti ISO (I. ISO, I.I.C.). Údajně má rozpoznat pohyb fotografovaného objektu a dle jeho pohyblivosti určit celkovou expozici, případně navýšit citlivost snímače (a tak dosáhnout kratšího času závěrky). Po testování mohu říci, že opravdu funguje. S nastaveným „Auto ISO“ například fotoaparát nastavoval opakovaně ISO 200 a čas 1/20, s nastaveným I.ISO byl rozpoznán pohyb fotografovaných ryb a hodnoty ISO byly automaticky nastavovány už jen na ISO 400 či 800 (a čas závěrky tak na 1/40 s či 1/80 s).
Ostření jsme již částečně zmínili v předchozí kapitole. Typ zaostření přepínáte na objektivu, jeho režim volíte v menu (1/3/9-bodové ostření, bodové, kontinuální, zapnutí přisvětlovací diody). Možný je i vlastní výběr bodu matice 3×3. Objektiv ostří při nejkratším ohnisku od 30 cm, v režimu makro od 5 cm, na nejdelší ohnisko zaostříte od 2 m, a to i v makro režimu. K makru tu zmíním, že největšího zvětšení dosáhnete na nejkratší ohnisko, pro dobré detailní záběry je však většinou nutné slušné zvětšení i při delších ohniscích, což zde bohužel nenajdete.
Fotoaparát je určen pokročilým uživatelům, kteří uvítají množství různých nastavení. Začátečník se však tomuto přístroji vyhýbat nemusí, pro něj se tu najde režim plně automatický (A), tradičně s funkcí „Protisvětlo“. Kromě běžné řady expozičních režimů (P, A, S, M) a videosekvencí se pod zkratkou SCN nachází praktické scénické režimy a opět v hojném počtu. (viz. obr.). Nabídku pak na otočném voliči zakončuje uživatelské nastavení (Custom). Vlastní nastavení mohou být až tři, pro troje různé podmínky focení tak můžete nastavit parametry dle potřeby.

Scénické režimy


max. velikost | max. velikost
S použitím scénického režimu Světlo svíčky (vpravo) barvy lépe odpovídají atmosféře


max. velikost | max. velikost
Fotografie bez a s použitím scénického režimu Sníh
Při fotografování využijete buď hledáček nebo LCD displej. LCD displej má výhodu nejen díky možnosti otáčet a vyklápět jej, disponuje také několika zobrazovacími módy při focení i přehrávání. Užitečný je živý i náhledový histogram či možnost zobrazení přepalů při přehrávání snímků.

Zobrazovací režimy displeje



Režimy zobrazení displeje při přehrávání
K rychlé změně parametrů snímání dobře poslouží tlačítko Function. Jeho stiskem aktivujete krátkou nabídku těch nejužívanějších parametrů (režim autofokusu, měření expozice, vyvážení bílé, ISO, velikost snímku a jeho komprese)

Obrazovka po navolení tlačítka Function
Další změny v nastavení a funkce najdete přímo v menu, které je u Leiky i Panasoniku v češtině. Ze zajímavých funkcí je tu volba časového pásma a animace z vyfocených snímků (přestože nevalné kvality).

Menu nastavení fotoaparátu

Menu při přehrávání
Mezi ty běžnější patří barevné režimy, volby nasycení a ostrosti, expoziční bracketing, samospoušť v čase 2 s či 10 s, zvukové poznámky ke snímkům, sériové snímání s různou rychlostí.
Nutné je také zmínit volby vyvážení bílé. Vedle šesti přednastavených režimů je totiž k dispozici nejen ruční nastavení vyvážení bílé, ale i možnost jemnějšího posouvání.
S bleskem se pracuje dobře, v režimu auto a při nejkratším ohnisku je jeho dosah od 30 cm do 7 m, s vyzoomovaným objektivem do 5,6 m. Možnosti nastavení sice neobsahují např. synchronizaci na druhou lamelu, ale synchronizace s dlouhými časy či redukce červených očí je samozřejmostí. Ocenit můžeme možnost korekce záblesku v rozmezí ±2 EV a sáňky na blesk externí.

Posouvání vyvážení bílé
Videosekvence mají neobvykle mnoho možných nastavení. Natočíte je při efektivním širokoúhlém rozlišení 848 × 480 pixelů (16:9) a při snímkové frekvenci 30 sn./s či standardním formátu 4:3, tedy v rozlišení 640 × 480 pixelů. Zvolit lze vyvážení bílé, typ měření expozice či režim ostření, natáčet lze také v předvoleném barevném režimu.
Při natáčení můžete samozřejmě manuálně zoomovat. Formátem je MOV.
Ukázky videosekvencí: video 1 (10,1 MB), video 2 (6,8 MB), video 3 (5,8 MB)