Padesátka v rodině (test)

7. prosince 2008
TWEET SDÍLET
Otestovali jsme pro vás další 50mm objektiv z dílny Nikonu. Jak si vede AF-S Nikkor 50 mm F1,4G v našem hodnocení?

Testovaný objektiv, jehož další snímky jste si mohli prohlédnout na DIGIareně již dříve, jsme bohužel neměli k dispozici s fullframovým tělem. Po nasazení na D-SLR osazenou APS-C snímačem (v našem případě 10Mpx Nikon D80) tak pracujete s virtuálním 75mm ohniskem ekvivalentním kinofilmu.

Klepněte pro větší obrázek 
Testovaný objektiv AF-S Nikkor 50 mm F1,4G

AF-S Nikkor 50 mm F1,4G přichází s na první pohled solidnější konstrukcí než jeho levnější sourozenec 50mm AF Nikkor F1,8D. Označení písmenem G v názvu nového objektivu však znamená, že tento model již není vybaven clonovým kroužkem, a tak jej nevyužijete s plně manuálními kinofilmovými zrcadlovkami (např. Nikon FM2). Nasazení na filmové přístroje, které dovolují nastavit hodnotu clony na těle zrcadlovky, a na těla digitálních zrcadlovek zůstává bezproblémové.

Během ostření se délka objektivu neprodlužuje (což je rozdíl vůči zbylým dvěma autofokusovým 50mm objektivům stejné značky). Ostřící prstenec je pogumovaný a pro ruční ostření má příjemný velmi jemný chod. Ultrazvukový motorek zaručuje tiché automatické ostření, které ovšem není nijak exkluzivně rychlé – naopak, překvapil nás svým „šouravým“ chodem, který je možná důsledkem jemného chodu ostřícího prstence. Padesátku však pravděpodobně nebudete používat k fotografování sportu. Samostatný motorek v objektivu je rozdíl oproti oběma starším autofokusovým 50mm Nikkorům.

Chromatická vada je silně patrná při plně odcloněném objektivu, ale naštěstí ji lze výrazně potlačit vyšším zacloněním. Úplně ji pak můžete eliminovat následnou postprodukcí při konverzi z RAWu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | -
Ukázka chromatické vady | výřez

Vinětace, ztráta jasu v rozích vůči středu obrazu, se při plně odcloněném objektivu pohybuje u hranice 75 %. Výrazně ji potlačíte i slabým zacloněním na F2,8, od clony F4 se pak dostanete nad hodnotu 95 % a zde ji na reálných fotografiích již nepostřehnete. Nasazením na tělo fullframové zrcadlovky se podání chromatické vady či vinětace může zhoršit.

Při nejnižší cloně F1,4 dostanete velmi měkkou kresbu a pro získání ostřejších snímků je lepší zaclonit na F2,8. Optimální kresby dosahuje objektiv při cloně F5,6, od clony F11 výše se pak začíná projevovat vliv difrakce celkovou neostrostí. Mírné soudkovité prohnutí horizontálních linií dosahuje 0,4 %, což je výborný výsledek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost | max. velikost
Ukázka kresby při plném odclonění objektivu

V přímém protisvětle se setkáte s odlesky vnitřní konstrukce objektivu a v bočním pak může dojít i ke vzniku závoje. Jednoznačně výborné hodnocení, které se dalo u světelného objektivu s pevným ohniskem předpokládat, si zaslouží bokeh. Rozostření mimo zaostřenou oblast se blíží kvalitám portrétních objektivů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Kresba v protisvětle

AF-S Nikkor 50 mm F1,4G se dodává v měkkém látkovém pouzdře a kruhovou sluneční clonou, nasazovanou na bajonet objektivu. Na druhém konci pak najdete standardní bajonetovou krytku objektivu. Nejmenší zaostřovací vzdálenost uvedená pod sklíčkem na boční straně objektivu činí 45 cm. Maximální clona je F16. Průměr filtrového závitu je 58 mm.

Témata článku: Testy, Nikon, Digitální fotoaparáty Nikon na Heureka.cz


Samyang RF 85mm F1,4 AF – osobitý portréťák (test)

Samyang RF 85mm F1,4 AF – osobitý portréťák (test)

Tomáš Adamec
SamyangObjektivyTesty
ND filtr: Nevíte, co to je? A možná ho potřebujete

ND filtr: Nevíte, co to je? A možná ho potřebujete

Ve fotografii může být světla nejen nedostatek, ale v mnoha situacích také přebytek. V příliš světelných podmínkách, kde už ani clona nestačí, je jediným řešením použití neutrálního šedého filtru.

Tomáš Vrabec
Technika
Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Různé objektivy nám ukazují svět v různé podobě, některé z něj zachytí větší část, některé zase menší část. Fotografové většinou pracují s konkrétním ohniskem, protože zobrazuje svět trošku jinak.

Petr Březina
Technika
Jak pracovat v plně manuálním a poloautomatickém režimu fotoaparátu

Jak pracovat v plně manuálním a poloautomatickém režimu fotoaparátu

Nabídka expozičních režimů u pokročilých digitálních kompaktů, bezzrcadlovek a zrcadlovek je v zásadě velmi podobná – tentokrát se podíváme na plný manuál a programovou automatiku, má smysl je používat?

Petr Březina
Priorita clonyPriorita časuFotoškola
7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

Pokukujete po analogovém přístroji, s nímž byste si mohli vyzkoušet fotografování na film? Nebo si chcete vytvořit malou analogovou sbírku? Snadno ovladatelné kinofilmové kompakty vám mohou otevřít cestu do hlubin analogové fotografie.

Helena Vyplelová
Technika
Nejlepší fotomobily pod stromeček. Vybírat můžete podle ceny nebo počtu objektivů

Nejlepší fotomobily pod stromeček. Vybírat můžete podle ceny nebo počtu objektivů

Proč s sebou nosit mobil a fotoaparát, když můžete mít vše v jednom, navíc i s velmi slušnou videokamerou. Smartphony válcují nejen levné, ale už i pokročilé kompakty. Po kterých byste měli sáhnout?

Petr Březina
Fotomobily
Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

​Foťáky v mobilu jsou sice díky využití umělé inteligence čím dál výkonnější, stále však nedokážou nahradit, zejména co do kvality snímku, klasický fotoaparát s velkým obrazovým snímačem.

Helena Vyplelová
Průvodce nákupem
Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Doporučíme nejlepší fotoaparáty s plnoformátovým snímačem, které by mohly potěšit nejen zkušenější fotografy, ale i ty začínající.

Petr Březina
Full-frame