Padesátka v rodině (test)

7. prosince 2008
TWEET SDÍLET
Otestovali jsme pro vás další 50mm objektiv z dílny Nikonu. Jak si vede AF-S Nikkor 50 mm F1,4G v našem hodnocení?

Testovaný objektiv, jehož další snímky jste si mohli prohlédnout na DIGIareně již dříve, jsme bohužel neměli k dispozici s fullframovým tělem. Po nasazení na D-SLR osazenou APS-C snímačem (v našem případě 10Mpx Nikon D80) tak pracujete s virtuálním 75mm ohniskem ekvivalentním kinofilmu.

Klepněte pro větší obrázek 
Testovaný objektiv AF-S Nikkor 50 mm F1,4G

AF-S Nikkor 50 mm F1,4G přichází s na první pohled solidnější konstrukcí než jeho levnější sourozenec 50mm AF Nikkor F1,8D. Označení písmenem G v názvu nového objektivu však znamená, že tento model již není vybaven clonovým kroužkem, a tak jej nevyužijete s plně manuálními kinofilmovými zrcadlovkami (např. Nikon FM2). Nasazení na filmové přístroje, které dovolují nastavit hodnotu clony na těle zrcadlovky, a na těla digitálních zrcadlovek zůstává bezproblémové.

Během ostření se délka objektivu neprodlužuje (což je rozdíl vůči zbylým dvěma autofokusovým 50mm objektivům stejné značky). Ostřící prstenec je pogumovaný a pro ruční ostření má příjemný velmi jemný chod. Ultrazvukový motorek zaručuje tiché automatické ostření, které ovšem není nijak exkluzivně rychlé – naopak, překvapil nás svým „šouravým“ chodem, který je možná důsledkem jemného chodu ostřícího prstence. Padesátku však pravděpodobně nebudete používat k fotografování sportu. Samostatný motorek v objektivu je rozdíl oproti oběma starším autofokusovým 50mm Nikkorům.

Chromatická vada je silně patrná při plně odcloněném objektivu, ale naštěstí ji lze výrazně potlačit vyšším zacloněním. Úplně ji pak můžete eliminovat následnou postprodukcí při konverzi z RAWu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | -
Ukázka chromatické vady | výřez

Vinětace, ztráta jasu v rozích vůči středu obrazu, se při plně odcloněném objektivu pohybuje u hranice 75 %. Výrazně ji potlačíte i slabým zacloněním na F2,8, od clony F4 se pak dostanete nad hodnotu 95 % a zde ji na reálných fotografiích již nepostřehnete. Nasazením na tělo fullframové zrcadlovky se podání chromatické vady či vinětace může zhoršit.

Při nejnižší cloně F1,4 dostanete velmi měkkou kresbu a pro získání ostřejších snímků je lepší zaclonit na F2,8. Optimální kresby dosahuje objektiv při cloně F5,6, od clony F11 výše se pak začíná projevovat vliv difrakce celkovou neostrostí. Mírné soudkovité prohnutí horizontálních linií dosahuje 0,4 %, což je výborný výsledek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost | max. velikost
Ukázka kresby při plném odclonění objektivu

V přímém protisvětle se setkáte s odlesky vnitřní konstrukce objektivu a v bočním pak může dojít i ke vzniku závoje. Jednoznačně výborné hodnocení, které se dalo u světelného objektivu s pevným ohniskem předpokládat, si zaslouží bokeh. Rozostření mimo zaostřenou oblast se blíží kvalitám portrétních objektivů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost
Kresba v protisvětle

AF-S Nikkor 50 mm F1,4G se dodává v měkkém látkovém pouzdře a kruhovou sluneční clonou, nasazovanou na bajonet objektivu. Na druhém konci pak najdete standardní bajonetovou krytku objektivu. Nejmenší zaostřovací vzdálenost uvedená pod sklíčkem na boční straně objektivu činí 45 cm. Maximální clona je F16. Průměr filtrového závitu je 58 mm.

Témata článku: Testy, Nikon, Digitální fotoaparáty Nikon na Heureka.cz