Osvětlení pohyblivým zdrojem světla

5. června 2007
TWEET SDÍLET
Vytvořit v domácích podmínkách osvětlení jako z reklamního plakátu nemusí být až tak těžké. Zkoušeli jste již kroužit světlem kolem objektu? (SK)

Pozn. Reakce na článek Triky s dlouhou expozicí: kreslíme tmou a světlem, kterou zaslal Milo Fabián, nás podnítila k vytvoření volného pokračování...

V sérii experimentov s dlhou expozíciou pokračujeme novou technikou pohybu svetelného zdroja. S trochou trpezlivosti touto metódou možno fotografovať rovnomerne osvetlené scény, výrazne eliminovať tiene a vyhnúť sa väčším plochám s prepalmi.

Potrebné vybavenie

Hoci autor použil pre svoje fotografie digitálnu zrkadlovku, uspokojivé výsledky možno dosiahnuť aj kreatívnym kompaktom. Dôležitý je v tomto prípade dostupný manuálny režim, výhodou je prípadná možnosť manuálneho ostrenia. Ďalšou nevyhnutnosťou je statív alebo pevná podložka, na ktorú sa aparát umiestni. Poslednou súčasťou vybavenia je vhodný zdroj svetla, ideálne poslúži malá LED lampa. Pre experimenty s farebným svetlom možno využiť rôznofarebné LED svetlá.

Klepněte pro větší obrázek
Použité vybavení

Nastavenie aparátu a základné princípy techniky

Základné nastavenie digitálnej zrkadlovky autora spolu s popisom následných dodatočných softvérových úprav fotografie sú zhrnuté na obrázku. V prípade použitia digitálneho kompaktu je vhodné použiť maximálnu clonu. Na vyváženie bielej sa hodí režim žiarovkového svetla a aby sme sa vyhli možnému rozhýbaniu aparátu, použijeme funkciu oneskorenia spúšte.

Klepněte pro větší obrázek

Keďže ide o dlhú expozíciu, hrozí nárast šumu pri vyšších citlivostiach. Pri kompaktoch je preto ideálne použiť najnižšiu dostupnú citlivosť, maximálne ISO 100. Podstatou techniky je miestnosť, ktorú možno počas fotografovania dokonale zatemniť. Okrem manuálneho zaostrenia možno využiť aj automatické ostrenie, pred expozíciou systému ostrenia pomôžeme osvetlením objektu LED lampou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Clona F8, expozícia 15 sekúnd. Objekty sú osvetlené statickým LED svetlom z rôznych smerov po dobu cca 7 sekúnd

Ako vidieť, pri použití statického osvetlenia má každá snímka tiene a tmavé miesta. Pokiaľ sa však svetlo bude pohybovať, rovnomerne osvetlí objekty z viacerých strán a zjemní alebo úplne eliminuje tiene vznikajúce pri statickom osvetlení. Pri pohybe svetelným zdrojom je vhodné dbať na jeho rovnomernú vzdialenosť od osvetľovanej scény.

Klepněte pro větší obrázek
Clona F8, expozícia 15 sekúnd. Pohyb a smer osvetlenia znázornený na náčrte vľavo hore. Celková doba osvetlenia scény cca 10 sekúnd

V tomto prípade sa pohybujúcim zdrojom svetla podarilo eliminovať tiene. Keďže svetlo nedopadalo na objekty spredu, stále sa tu nachádzajú podexponované plochy. Vyriešiť to možno zmenou dráhy svetla.

Klepněte pro větší obrázek
Clona F8, expozícia 15 sekúnd. Svetlo dopadá najprv spredu a opisuje dráhu nad scénu. Celková doba osvetlenia sa temer rovná dobe expozície

Tu svetlo dopadá najprv spredu a opisuje dráhu smerom dohora nad scénu. Vzniká síce jemný tieň lampy na pozadí, je tu však menej podexponovaných miest.

Klepněte pro větší obrázek
Clona F6,3, expozícia 15 sekúnd. Opäť pohyb svetla zľava doprava po dobu cca 10 sekúnd

Iný príklad scény osvetlenej svetlom pohybujúcim sa zľava doprava. Vzniká rovnomerne osvetlená fotografia bez väčších podexponovaných či preexponovaných plôch. Tiene objektov sú viditeľné, ale nepôsobia rušivo.

Experimentovanie s farebným svetlom a bleskom

Pokiaľ treba dodať scéne netradičný vzhľad, môžeme použiť kombináciu bieleho a farebného svetla. Ak aparát umožňuje regulovať intenzitu blesku, ponúka sa naviac možnosť osvetliť scénu bleskom nižšej intenzity a následne využiť kombináciu svetiel rôznych farieb. Samozrejme treba rátať s tým, že blesk ako najsilnejší zdroj svetla vytvorí v scéne pomerne výrazné tiene.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Clona F8, expozícia 15 sekúnd. Vľavo kombinácia bieleho a farebného svetla, vpravo oboch svetiel a blesku

S trochou trpezlivosti možno touto technikou vytvoriť v domácich podmienkach fotografie s nádychom profesionálnej katalógovej fotografie z ateliéru. Fotografia kamery v úvode článku je toho dobrým príkladom.

Témata článku: Fotoškola


6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

Desetitisíce fotek na disku ve stovkách složek, jejichž obsah je takřka nemožné ručně roztřídit – noční můra nejednoho zapáleného (a trochu líného) fotografa. Nejeden správce fotek přitom pomůže tohle peklo vyřešit.

časopis Computer
Fotografický softwareFotoškola
7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

Pokukujete po analogovém přístroji, s nímž byste si mohli vyzkoušet fotografování na film? Nebo si chcete vytvořit malou analogovou sbírku? Snadno ovladatelné kinofilmové kompakty vám mohou otevřít cestu do hlubin analogové fotografie.

Helena Vyplelová
Technika
Podívejte se s námi na nejlepší akty roku 2012...

Podívejte se s námi na nejlepší akty roku 2012...

...v galerii DIGIareny. Jsme tu opět po roce s výběrem těch nejlépe hodnocených snímků kategorie akt.

Petr Březina
Kultura
6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

Helena Vyplelová
Fotografický software
Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Doporučíme nejlepší fotoaparáty s plnoformátovým snímačem, které by mohly potěšit nejen zkušenější fotografy, ale i ty začínající.

Petr BřezinaJan Pánek
Full-frame
František Dostál: Plachý fotografující (rozhovor)

František Dostál: Plachý fotografující (rozhovor)

Není vůbec jednoduché najít hranici mezi jemným obrazovým humorem a přízemním primitivismem.

Petr Vilgus
Kultura
Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

​Foťáky v mobilu jsou sice díky využití umělé inteligence čím dál výkonnější, stále však nedokážou nahradit, zejména co do kvality snímku, klasický fotoaparát s velkým obrazovým snímačem.

Jan PánekHelena Vyplelová
Průvodce nákupem