Optické novinky od Nikonu: světelný telezoom a tilt-shift objektiv

20. října 2016
TWEET SDÍLET
Podzimní novinky doplňují řadu profesionálních objektivů o inovovaný „fullframe“ teleobjektiv 70–200 mm s konstantní světelností F2,8 a zcela nový širokoúhlý PC Nikkor 19 mm F4 s mechanismem naklápění a vysouvání.

AF-S Nikkor 70–200 mm F2,8E FL ED VR

Nová generace profesionálního telezoomu, určeného především k focení reportáží či sportu, přináší změny téměř ve všech oblastech. Proměnou prošel jak exteriér objektivu, tak vnitřní konstrukce či jeho technologická výbava.

První zaznamenání hodnou inovací je změna proporcí a váhy objektivu: na délku měří 20,25 cm, což je o 3 mm méně než u předchůdce, a přestože co do průměru, s 88,5 mm, cca o milimetr nabyl, jeho váha klesla o 110 g na 1,43 kg; průměr závitového filtru zůstal na 77 mm.

Klepněte pro větší obrázek

Na tubusu, který je vyroben z hořčíkové slitiny a utěsněný proti prachu a vlhkosti, došlo k „prohození“ pozice zoomového, jenž je nyní v pření části tubusu, a ostřícího prstence. Touto rošádou by chtěl výrobce, jak sám tvrdí, dosáhnout „vyváženějšího ovládání“. Ovládání objektivu by měla usnadnit uživatelsky nastavitelná tlačítka, jimiž lze ve výchozím nastavení ovládat režimy ostření, stabilizace a minimální zaostřovací vzdálenost.

Klepněte pro větší obrázek

Přepracována byla též optická konstrukce objektivu, jež nyní sestává z 22 členů uspořádaných v 18 skupinách. Celkem 6 čoček je vyrobeno z ED skla, 1 člen je fluoritový a 1 s vysokým indexem lomu (HRI). Nechybí ani antireflexní vrstvy Nano Crystal Coat pro potlačení reflexů a fluorová ochranná vrstva na přední čočce. Nový optická konstrukce by měla poskytovat lepší obrazové výsledky, zejména na okrajích záběru, s účinným potlačením barevné vady a geometrického zkreslení. O hladký bokeh by se mimo jiné měla postarat elektromagnetická (to je to E za hodnotou světelnosti) 9lamelová clona.

Nový model telezoomu slibuje též rychlejší a přesnější automatické ostření, zejména v režimu Sledování objektu, a to i když je pohyb nepravidelný a proměnlivý. Autofokus je poháněn SW motorkem s tichým, plynulým chodem. Nejkratší ostřicí vzdálenost klesla z 1,4 m na 1,1 m, čímž se navýšilo maximální zvětšení z 0,11× na 0,21×.

Klepněte pro větší obrázek

Vylepšena byla též optická stabilizace (VR), která slibuje účinnost 4 EV. K dispozici jsou nyní dva režimy, vedle Normal také speciální mód Sport, který je přizpůsoben k fotografování velmi rychlých akcí. Jeho úkolem je stabilizovat obraz v hledáčku před zmáčknutím spouště a eliminovat zpoždění závěrky, k němuž dochází při aktivované „klasické“ stabilizaci.

AF-S Nikkor 70–200 mm F2,8E FL ED VR se bude prodávat za cenu 64 990 Kč.

PC Nikkor 19 mm F4E ED

Druhou novinku ocení zejména fotografové, kteří propadli kouzlu focení architektury či krajiny. PC Nikkor 19 mm F4E ED je nejširokoúhlejším objektivem s mechanismem naklápění a vysouvání v nabídce značky Nikon, kde tohoto času najdeme tilt-shifty s ohniskem 24, 45, 85 mm. A přichází též se zajímavými inovacemi.

Klepněte pro větší obrázek

Ta nejzásadnější se týká vylepšení otočného mechanismu. Místo klasického jednoho se na těle objektivu nacházejí otočné mechanismy dva. Pomocí prvního se otáčí celým objektivem – až o 90 ° v obou směrech, s aretací po 30 °–, zatímco pomocí druhého lze nezávisle na sobě nastavovat směr činnosti naklápěcího (tilt) a vysouvacího (shift) mechanismu – otáčet lze opět v úhlu 90 °, ovšem s aretací na 45 °. Naklápění tak může být na vysouvání kolmé, či s ním souběžné, podle libosti a záměru fotografa. Perspektivu lze korigovat vysouváním v rozmezí ±12 mm a naklápěním v rozsahu ±7,5 °.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Optická konstrukce objektivu sestává ze 17 členů uspořádaných v 13 skupinách. Tři čočky z ED skla a dva asférické členy mají na starost eliminaci obrazových a barevných vad. Nezbytné jsou též antireflexní Nano Crystal Coat a fluorový ochranný povlak na přední čočce. Elektromagnetická clona sestává z 9 lamel, filtry logicky použít nelze. Ostřit lze pouze manuálně, a to od 25 cm.

PC Nikkor 19 mm F4E ED má průměr 89 mm a měří 124 mm, jeho váha činí 885 g. Cena objektivu byla stanovena na 84 990 Kč.​

Témata článku: Objektivy, Příslušenství, Nikon, Digitální fotoaparáty Nikon na Heureka.cz


Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Expoziční čas je jednou ze tří (čas, clona, citlivost) veličin, které jsou pro vznik fotografie nejdůležitější, nemluvě o jejich vzájemné závislosti. Jak správně na dlouhou expozici a k čemu je dobrá?

Petr Březina
Fotoškola
Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Doporučíme nejlepší fotoaparáty s plnoformátovým snímačem, které by mohly potěšit nejen zkušenější fotografy, ale i ty začínající.

Petr BřezinaJan Pánek
Full-frame
10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

Filmy, ve kterých hraje důležitou roli fotografie či fotograf vznikají už dlouhá desetiletí. Existuje však více filmů, než jen legendární Zvětšenina, kamery natáčí dál a v hlavách filmařů se rodí nové neotřelé příběhy…

Petr Březina
Kultura
7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

Pokukujete po analogovém přístroji, s nímž byste si mohli vyzkoušet fotografování na film? Nebo si chcete vytvořit malou analogovou sbírku? Snadno ovladatelné kinofilmové kompakty vám mohou otevřít cestu do hlubin analogové fotografie.

Helena Vyplelová
Technika
Affinity 2 už má všechny grafické nástroje v jednom balíku. Na rozdíl od Photoshopu je však pořád bez předplatného

Affinity 2 už má všechny grafické nástroje v jednom balíku. Na rozdíl od Photoshopu je však pořád bez předplatného

**Britský Serif vydal druhou generaci nástrojů rodiny Affinity. **Do portfolia přibyl Publisher pro iPad. **Nově si i koupíte všechny nástroje v jedné zvýhodněné licenci.

Petr Urban
Affinity PhotoFotografický software
František Dostál: Plachý fotografující (rozhovor)

František Dostál: Plachý fotografující (rozhovor)

Není vůbec jednoduché najít hranici mezi jemným obrazovým humorem a přízemním primitivismem.

Petr Vilgus
Kultura