Ze všech nejmenší a nejlehčí, ponechávající si však hlavní devizu řady Stylus – skvělou světelnost objektivu a také možnost plně manuálního ovládání. Podívejme se tedy, co nového model XZ-10 přináší a pro koho je určen.
První dojem
Na první pohled má fotoaparát opravdu kompaktní rozměry. Kovové tělo a precizní dílenské zpracování však dávají jasně najevo, že s výrobce si dal na svém produktu opravdu záležet. S rozměry 102,4×61,1×34,3 mm patří XZ-10 ke kategorii kompaktů, které s klidem schováte do kapsy.

V reálu je fotoaparát menší než vypadá na fotografiích
Ponechává si sice vystouplý objektiv, nemá však již odnímatelnou krytku, jako jeho kolegové – lamely krytky jsou do objektivu integrovány. Což je praktičtější než krytka, která padá nebo vlaje pod fotoaparátem. Z „kapesních“ důvodů pravděpodobně také již nenalezneme na přístroji poutka pro upevnění popruhu k zavěšení na krk. Musíme se tak spolehnout na poutko na ruku.

Příslušnost k řadě XZ je jasná na první pohled
Srovnání vybraných parametrů |
model | Rozlišení | Velikost čipu (mm) | Typ čipu | Ohnisková vzdálenost | světelnost | Tělo | Váha | Rozměry (mm) |
XZ-1 | 10 Mpx | 8,07×5,56 | CCD | 28–112 | F1,8–2,5 | hliník | 275 g | 110,6×64,8×42,3 |
XZ-2 | 12 Mpx | 7,44×5,58 | CMOS | 28–112 | F1,8–2,5 | kov | 346 g | 113×65×48 |
XZ-10 | 12 Mpx | 6,17×4,55 | CMOS | 26–130 | F1,8–2,7 | kov | 221 g | 102,4×61,1×34,3 |
Ergonomie v rámci možností
Se zmenšením rozměrů souvisí také vynechání některých prvků – na horní straně kompaktu např. již nenalezneme sáňky pro externí blesk. Oproti modelu XZ-2 není displej výklopný, ale disponuje stejným rozlišením 920 000 pixelů a velikostí 3“. Rozmístění tlačítek na zadní straně zůstává v podstatě stejné jako u modelu XZ-2, včetně funkčního tlačítka, přes které se můžeme rychle dostat ke zvolené funkci.

Zadní strana má klasické uspořádání ovládacích prvků, část s tlačítky je mírně "ohnutá"
Ačkoli je provedení velmi solidní, otočení horním voličem programů vykazuju vcelku silnou vůli, stejně tak otočení zadním kruhovým voličem není vždy snadné. Také kolečko pro manipulaci se zoomem je velmi malé. Možná je to však otázkou zvyku. Zapomenout nesmíme ani na netradiční ovládací prvek v podobě otočného kroužku kolem objektivu – otáčením rychle měníme různé parametry (v závislosti na zvoleném fotografickém režimu).

Horní strana je také přehledná
Co je uvnitř?
Ze všech tří modelů řady Stylus má XZ-10 nejmenší snímač – 12 megapixelů je vměstnáno na snímač typu CMOS o velikosti 6,17×4,55 mm. Objektiv ZUIKO disponuje rozsahem 26–130 mm (při přepočtu na kinofilm) – zejména široký začátek potěší – a skvělou světelností F1,8–2,7. Minimální zaostřovací vzdálenost je 10 cm na širokém konci, 30 cm na konci dlouhém (v makro režimu ostří digitál již od 1 cm, ale tato možnost je k dispozici pouze na nejširším ohnisku). Natáčet můžete v režimu full HD videa se stereo zvukem. Na pomoc při natáčení i fotografování máme dvojdimenzionální mechanický stabilizátor. Ukázkové video si můžete stáhnout.

Srovnání se starším modelem XZ-1
Fotoaparát nabízí volbu manuálních režimů (P, S, A, M) a snímání do formátu RAW. To jej předurčuje k využití zkušenějšími uživateli, kteří se nebojí vyrazit za prostor vymezený automatickými a přednastavenými scénickými režimy, kterými však kompakt pochopitelně také disponuje.
K dispozici je digitál ve třech barvách – bílá, černá a hnědá
Nechybí také pro Olympusu typická sada „uměleckých filtrů“, jako novinka se navíc objevilo několik filtrů „fotostory“. Vzhledem k trendu, který nastolila mánie okolo staronových Lomo fotoaparátů, Instagramu a dalších mobilních fotografických aplikací, si pravděpodobně tyto filtry své fanoušky najdou.

Fotografie v režimu dramatický tón
Jejich používání je přitom velmi elegantní – postupně fotíme jednotlivé fotografie do koláže, přičemž dokud celý obrázek neuložíme, můžeme kteroukoli z částí přefotit. Stačí na ni kliknout prstem (dotykový displej má své výhody) a znovu exponovat.

Režim fotostory
Můžeme si přitom vybrat z řady přednastavených šablon, které určují jednak rozložení snímku, jednak vizuální styl fotografie. (Ještě jedna doplňující poznámka: pokud fotíme současně do RAW formátu a JPEGu, v režimu fotostory se nám uloží pouze JPEG, nikoli RAW.)

Další dvě šablony fotostory
Pokračování 2 / 2
Obrazová kvalita, hodnocení, demosnímky
Kompakt je rychlý a spolehlivý. Mírné problémy s ostřením měl pouze za šera bez přisvětlení zaostřovacím světlem. Dotykový displej je efektní, ale využitelný je spíše pří ovládání speciálních filtrů pro tvorbu „fotostory“, nikoli pro samotné focení.
Stačí sice klepnout na určité místo a fotoaparát tam zaostří a vyfotí, ale subjektivně stále cítím určitou prodlevu mezi dotekem a expozicí snímku.
Raději surově než s kompresí
Co se samotné kvality fotografií týče, rozdíl mezi fotografií ve formátu JPEG a RAW je značný, zejména po stránce zrnitosti a šumu. JPEG je při kompresi vyžehlen, prakticky zde nenajdeme šum. Daní však je ztráta nejjemnějších detailů, což uvidíme zejména při 100% zobrazení. Stupeň odšumění JPEGu si můžeme nastavit, ve výchozí poloze je však poměrně znatelný, a to již u nejnižších hodnot ISO. S rostoucím ISO pak roste míra odšumění – můžeme nastavit hodnotu až 6400. Klasicky ale již tato citlivost není příliš použitelná.
Výstup z RAWu je se šumem, zato s detaily. Obecně se dá říci, že kvalita fotografií je dobrá, výstupy jsou prokreslené a bohaté na detaily. Pokud však chcete mít celý proces více pod kontrolou, doporučuji využít konverze z RAW formátu. Výstup JPEG mi připomíná spíše výstup z XZ-1 než z XZ-2 – u druhého jmenovaného byly fotografie velmi dobře prokreslené a redukce šumu byla více viditelná až u hodnot kolem 400 až 800 ISO.



Postupně všechny citlivosti při fotografování do JPEGu



Postupně všechny citlivosti při fotografování do RAWu s následnou konverzí do JPEGu v základním nastavení Adobe Lightroom
O tom svědčí také ukázkové fotografie. Bude tedy lepší sáhnout do nastavení a redukci šumu snížit. Ve srovnání s modelem XZ-2 však při srovnání několika fotografií vychází XZ-2 jako vítěz – a to zejména v podání JPEGu, i když i výstup z RAW formátu byl u XZ-2 přesvědčivější. U XZ-10 se tak pravděpodobně projevuje poměrně výrazné zmenšení čipu a relativně vysoké rozlišení.




Vlevo snímek konvertovaný z RAWu, vpravo pak snímek přímo do JPEGu, všimněte si, že RAW data jsou z celé plochy snímače, kdežto JPEG je oříznutý podle nastavení poměru stran v menu fotoaparátu
Hodnocení
Olympus Stylus XZ-10 je povedený kompakt s precizním zpracováním. Pokračovatel řady s krásným designem, mezi jehož hlavní benefity patří vynikající světelnost, široké ohnisko (26 mm) a kompaktní rozměry. Potěší kvalitní dotykový LCD displej s vysokým rozlišením, rychlé ostření i řada uměleckých filtrů, nově doplněná o tzv. fotostory. Jako negativum bych zmínila vysokou cenu, a to zejména ve srovnání s kolegou XZ-2, který mě, zejména co se kvality fotografií týče, oslovil více.
Technické specifikace
- Objektiv: 26–130 mm se světelností F 1,8–2,7 a optickou stabilizací obrazu
- Snímač: CMOS 1/2,3“ (6,17×4,55 mm)
- Rozlišení: 12 Mpx, 4032×3024 obr. bodů
- Obrazový procesor: TruePic VI
- Rychlost závěrky: 1/2000–30 s
- Rozsah citlivosti: ISO 100–6400
- Video: full HD (1920×1080) záznam se stereo zvukem (formát MOV)
- Displej: 3“ LCD panel s rozlišením 920 000 obr. bodů
- Rychlost snímání: 5 snímků/sekundu
- Paměťové karty: SD/SDHC/SDXC (UHS-I)
- Rozměry: 102,4×61,1×34,3 mm
- Hmotnost: 221 g (včetně baterie a paměťové karty)
Ačkoli je XZ-10 hodnotným zástupcem oblíbené řady od Olympusu, mám trochu problém s jeho zařazením. Jelikož jsou v obchodech stále k dostání všechny 3 fotoaparáty této řady, nutně se nabízí otázka, který z modelů si vybrat. Vzhledem k jeho stáří už asi nepadne volba na první z řady – XZ-1 – nicméně relativně nízká cena může někoho zlákat.
Při volbě mezi XZ-2 a XZ-10, které překvapivě nejsou tak cenově rozdílné, jak by člověk čekal, pak bude hrát jistě roli velikost fotoaparátu. Pokud hledáte společníka do kapsy a oželíte větší čip, bude vaší volbou XZ-10. Pokud chcete opravdu vysokou kvalitu výstupů, zvolíte XZ-2.
Demosnímky






















