Olympus mju 750 podruhé (test)

29. října 2006
TWEET SDÍLET
Když jsme před necelými čtyřmi týdny uveřejnili recenzi digitálu mju 750, rozhořela se bouřlivá diskuze nad kvalitou snímků, zkusili jsme to ještě jednou.
Recenzi Olympusu mju 750 jste si mohli přečíst před více jak třemi týdny. Z toho důvodu také nebude dnešní článek plnohodnotnou recenzí, na kterou jste zvyklí. Proč tedy tento článek vůbec vznikl? Je to z toho důvodu, že v diskuzi ke zmíněné recenzi se objevily pochybnosti nejen o tom, zda náš web není sponzorovaný společností Olympus, ale také o tom, zda testovaný kus fotoaparátu neměl vadný objektiv. Optická soustava testovaného „mjučka“ se totiž vyznačovala extrémně neostrými rohy. Proto se v dnešním testu zaměříme výhradně na obrazové podání.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mju 750

Pro začátek připomenu, že mju 750 je nástupcem modelu mju 700, který byl uveden na trh začátkem tohoto roku. Na rozdíl od sedmistovky, má mju 750 větší rozsah ohniskových vzdáleností, tedy pětinásobný zoom. Rozlišení snímače i rozmístění ovládacích prvků zůstalo stejné. Druhým důležitým rozdílem je stabilizace obrazu, a to hardwarová, která nepracuje pouze se zvyšováním citlivosti snímače. Přesněji řečeno, k dispozici je tzv. duální stabilizace obrazu, která se skládá (volitelně) ze zvýšení citlivosti snímače až na ISO 1 600, druhým prvkem je mechanická stabilizace při níž dochází k pohybu snímače.

Průvodním jevem mechanické stabilizace je velice specifický zvuk při expozici, který je pravděpodobně způsoben pohybem snímače. Nutno dodat, že v případě vypnuté mechanické stabilizace se zvuk neobjevuje, stejně tak ani při fotografování s krátkým časem závěrky, respektive při dostatku světla.

Obrazová kvalita prvního modelu

Naše testy předchozího modelu ukázaly, že použitý objektiv nedokázal korektně zaostřit rohové části snímku, zejména pak horní levý a pravý roh fotografií. To je také hlavní důvod, proč jsme se rozhodli otestovat jiný kus digitálu. Výsledné fotografie, totiž byly v rozích natolik neostré, že to ukazovalo na vadný kus fotoaparátu.

Chromatická vada, která je častým strašákem malých kompaktů, není u mju 750 nijak výrazná, nelze říci, že by jí objektiv vůbec netrpěl, její míra je však přijatelná a ve srovnání s konkurenčními fotoaparáty v podobné třídě si vede mju 750 dobře. V čem však optika pokulhává, je podání jemných detailů. Kresba detailů například v trávě, listech stromů a podobných objektech není příliš oslnivá. Fotoaparát není schopen jemné detaily vykreslit, otázkou ovšem je, zda je to vina optiky nebo obrazového procesoru a použitého algoritmu komprese do JPEGU, Jelikož digitál neumí formát TIFF ani RAW (ostatně, která stylovka umí?) tak nemůžeme tuto domněnku potvrdit ani vyvrátit.

Barevné podání fotografií je ve většině případů korektní, nutností je ale správně volit vyvážení bílé. Automatika je spolehlivá, v některých případech se však vyplatí nastavit vyvážení bílé ručně. Jelikož fotoaparát neumožňuje ruční kalibraci, jste odkázáni na jedno z šesti nastavení. O klesající kvalitě obrazu s narůstající citlivostí jsme psali již minule – v praxi použitelná maximální citlivost je ISO 400, další dva stupně ISO 800 a 1 600 jsou spíše pro použití v nejvyšší nouzi.

Témata článku: Testy, Olympus

Určitě si přečtěte

Akt v těhotenství – ženy, které se nestydí za holé bříško

Akt v těhotenství – ženy, které se nestydí za holé bříško

Gravidita je příznačná silou pocitů, které dokáže hra světel a stínů zachytit lépe, než cokoliv jiného. Následující výběr aktů ukazuje, že tento žánr není cizí ani našim čtenářům.

DIGIarena.cz

Fotografie týdne: Poslední ..... světlo

Fotografie týdne: Poslední ..... světlo

Martin Heidegger proces poznávání připodobňuje k prozkoumávání světliny v lese – obcházíme ji ze všech stran, nikdy ji nevidíme celou, každým okamžikem se mění.

Michal Černý

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

Desetitisíce fotek na disku ve stovkách složek, jejichž obsah je takřka nemožné ručně roztřídit – noční můra nejednoho zapáleného (a trochu líného) fotografa. Nejeden správce fotek přitom pomůže tohle peklo vyřešit.

15 časopis Computer