Olympus dozbrojuje ve 4/3 standardu

Nezadržitelně se blíží termín konání veletrhu PMA v americkém Orlandu (Photo Marketing Association Annual Show, 20. – 23.2.2005). Z marketingových důvodů však výrobci ohlašují své novinky již před zahájením výstavy. O pozornost si takto říká i Olympus, když právě ohlásil tři nové objektivy 4/3 standardu pro svůj E-system.

Pod označením ZUIKO DIGITAL v současné době Olympus nabízí řadu devíti výměnných objektivů, z toho šest zoomových a tři pevná skla. Pro orientaci v nabídce objektivů standardu 4/3 je dobré si uvědomit, že jsou určeny pro fotoaparáty se snímacím čipem o poloviční délce stran kinofilmového políčka, jmenovitě přístroje Olympus E-1 a E-300. Přepočítací koeficient ohniskové vzdálenosti na tradiční kinofilm (tzv. crop faktor) je tedy u těchto objektivů roven dvěma.

Všechny tři oznámené objektivy jsou deklarovány jako profesionální, mají být voděodolné a prachotěsné. U všech jsou integrovány ED nebo Super ED optické členy, jejichž funkcí je minimalizovat chromatickou aberaci, zvyšovat ostrost a rozlišení detailů. Co tyto objektivy ovšem činí opravdu konkurenceschopnými, je jejich vysoká světelnost.

První novinkou je standardní, ale vysoce světelný ZUIKO DIGITAL ED 14–35 (ekv. 28–70 mm) F2,0, druhou pak podobně „světlý“ ZUIKO DIGITAL ED 35–100 (ekv. 70–200 mm) F2,0. Společně takto pokrývají rozsah ohniskových vzdáleností od 28 do 200 mm a co je obzvlášť příznivé, při konstantní světelnosti v celém rozsahu zoomu.

Třetí novinkou je pak vysoce výkonný teleobjektiv ZUIKO DIGITAL ED 90–250 (ekv. 180–500 mm) F2,8. Deklarovaná světelnost při ohnisku 500 mm může tento objektiv učinit opravdu vhodným nástrojem pro fotografování akčních dějů. Uvážíme-li, že již v březnu se na trhu objeví širokoúhlý zoom ZUIKO DIGITAL ED 7-14mm (ekv. 14–28mm) F4,0, pokryje nabídka Olympusu pro standard 4/3 ucelenou řadu profesionálních objektivů s pevnou světelností.

Stávající nabídka objektivů ZUIKO DIGITAL:

o ZUIKO DIGITAL 11–22mm (ekv. 22–44 mm) F2,8–3,5
o ZUIKO DIGITAL 14–45mm (ekv. 28–90 mm) F3,5–5,6
o ZUIKO DIGITAL 14–54mm (ekv. 28–108 mm) F2,8–3,5
o ZUIKO DIGITAL 40–150mm (ekv. 80–300 mm) F3,5–4,5
o ZUIKO DIGITAL ED 50–200mm (ekv. 100–400 mm) F2,8–3,5
o ZUIKO DIGITAL ED 50mm (ekv. 100 mm) F2,0 Makro
o ZUIKO DIGITAL ED 150mm (ekv. 300 mm) F2,0
o ZUIKO DIGITAL ED 300mm (ekv. 600 mm) F2,8

V nabídce od března 2005:

o ZUIKO DIGITAL ED 7–14mm (ekv.14–28mm) F4,0

V nabídce od podzimu 2005:

o ZUIKO DIGITAL ED 14–35mm (ekv.28–70mm) F2,0
o ZUIKO DIGITAL ED 35–100mm (ekv.70–200mm) F2,0
o NOVINKA! ZUIKO DIGITAL ED 90–250mm (ekv.180–500mm) F2,8

 

Témata článku: Technika, Olympus, První pohled, Digitální fotoaparáty Olympus na Heureka.cz


10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

Filmy, ve kterých hraje důležitou roli fotografie či fotograf vznikají už dlouhá desetiletí. Existuje však více filmů, než jen legendární Zvětšenina, kamery natáčí dál a v hlavách filmařů se rodí nové neotřelé příběhy…

Petr Březina
Kultura
Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Expoziční čas je jednou ze tří (čas, clona, citlivost) veličin, které jsou pro vznik fotografie nejdůležitější, nemluvě o jejich vzájemné závislosti. Jak správně na dlouhou expozici a k čemu je dobrá?

Petr Březina
Fotoškola
7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

Pokukujete po analogovém přístroji, s nímž byste si mohli vyzkoušet fotografování na film? Nebo si chcete vytvořit malou analogovou sbírku? Snadno ovladatelné kinofilmové kompakty vám mohou otevřít cestu do hlubin analogové fotografie.

Helena Vyplelová
Technika
František Dostál: Plachý fotografující (rozhovor)

František Dostál: Plachý fotografující (rozhovor)

Není vůbec jednoduché najít hranici mezi jemným obrazovým humorem a přízemním primitivismem.

Petr Vilgus
Kultura
6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

Helena Vyplelová
Fotografický software
Affinity 2 už má všechny grafické nástroje v jednom balíku. Na rozdíl od Photoshopu je však pořád bez předplatného

Affinity 2 už má všechny grafické nástroje v jednom balíku. Na rozdíl od Photoshopu je však pořád bez předplatného

**Britský Serif vydal druhou generaci nástrojů rodiny Affinity. **Do portfolia přibyl Publisher pro iPad. **Nově si i koupíte všechny nástroje v jedné zvýhodněné licenci.

Petr Urban
Affinity PhotoFotografický software
20 tipů pro lepší fotografování svateb

20 tipů pro lepší fotografování svateb

Ačkoli běžnému životu stále brání nejrůznější omezení související s koronavirovou epidemií, svatby a pohřby tu s námi budou stále.

Jan Pánek
FotografovéFotoškola