Když jsem přemýšlel nad názvem článku a hledal vhodná slova, která by popsala akčnost prvního focení a zároveň specifikovala chování fotoaparátu, vzpomněl jsem si na obrázky z války - prudké záblesky výbuchů, záře hořících domů, přepálené dobové fotografie. Pojďme se podívat, jak si s focením C-500 poradil.
Vzhledem k tomu, že fotoaparát C-500 ZOOM dostal do vínku od svého výrobce motto: Skvělý pro momentky, rozhodl jsem se jej vyzkoušet na plně automatický režim, kdy jsem měnil pouze předvolené scény: Krajina, Portrét, Sport... Hned první fotografie focené v nedalekém parku mne trošku překvapily. První dvě fotografie jsou poměrně dost přepálené a druhé dvě si s nimi v ničem nezadají. Podotýkám, že bylo polojasno, přímé slunce v tu chvíli nesvítilo a fotoaparát byl nastavený na automatický režim. Mezi vyfocením fotografie 3 a 4 uběhlo pouze několik sekund a změna v barevnosti je značná. Inu, posuďte sami:
Stejně tak dopadly i dvě fotografie umělého potoka, který parkem protéká. C-500 byla opřena o zábradlí a druhá fotografie byla několikrát zaostřena znovu. Ani to ovšem výsledný snímek nezbavilo nadměrného přesvícení.
Další sekvence fotek dokumentuje schopnost fotoaparátu vypořádat se se záludnostmi světla při focení architektury. Druhá fotografie je focena s bleskem a míra celkového projasnění fotografie mne celkem potěšila. Na třetí fotce, když pomineme obvyklé zkreslení způsobené nejkratším ohniskem, je úchvatné zakončení domu, který se doslova "rozplývá v nebesích". Je sice pravda, že tato aranž je poměrně obtížná na vykreslení, ale přesto si s tím C-500 mohl poradit lépe.
Drobně se pozastavím nad zpracováním barevnosti fotografie při nejdelším a nejkratším ohnisku, fotoaparát při zvětšování ohniska "ukrajuje" část barevnosti a výsledek postrádá jas a je mdlý.
Dalším tematem, které musel Olympus C-500 zpracovat byla zvířata. Nutno uznat, že reakční čas fotoaparátu mě mile překvapil ve chvíli, kdy se ke mě rozběhl pes, kterého jsem měl vyhlídnutého. Škoda jen, že u předchozí fotografie přístroj zvolil tak malé clonové číslo. Na větším psovi je dobře vidět, jak jeho ocas a čenich jsou už mimo oblast zaostření.
Test funkce Supermakro:
Na závěr se už pomalu stává tradicí zařazovat "pleťové zkoušky" aneb drobný test, jak fotoaparát zvládne vykreslit barvu lidské pokožky. V tomto bodě musím C-500 pochválit, barevnost fotografií je výborná a naší fotomodelce to prostě sluší.
Není jednoduché a ani nelze pronést jednoznačný verdikt. Fotoaparát Olympus C-500 skutečně prošel svým ohněm a v rukou nezkušeného turisty "cvakálka", bez jediné změny nastavení (když nepočítám volbu scénického režimu) bude vydávat takovéto fotky. Vzhledem k cenové hladině, v jaké se tento fotoaparát pohybuje, a vzhledem k dostatku dalších, doplňkových funkcí přístroje, bych se odvážil tvrdit, že přístroj vám nabídne přesně tolik, kolik lze od něj očekávat. V připravované recenzi vás seznámíme s tím, jak moc se změní podání jednotlivých fotografií, když se nastavení věnuje malé množství času.