5
Fotogalerie

Jaká je ohnisková vzdálenost lidského oka

Je zorný úhel našeho oka a vidění totožný s obrazovým úhlem 50 mm objektivu nasazeným na kinofilmové zrcadlovce?

Některé fotografické pověry se drží již několik desetiletí. Jedna z nejrozšířenějších je ta o normální ohniskové vzdálenosti 50 mm. Co se traduje, učí a vykládá?

Ve své obvyklejší podobě se uvádí, že objektiv 50 mm poskytuje na kinofilmovém formátu (24 × 36 mm) stejný obrazový úhel jako lidské oko. Smělejší tvrzení to zdůvodňuje tím, že lidské oko má čočku s ohniskovou vzdáleností také 50 mm.

Optická soustava lidského oka

Oko bývá často srovnáváno s fotografickým přístrojem. Mezi nimi je však tolik odlišností, že by to vydalo na samostatný článek. Těch již bylo ale publikováno mnoho. Zde budou uvedeny jen ty skutečnosti, které mají vztah k ohniskové vzdálenosti.

A2-010.jpg 
Průřez lidským okem

Samotná čočka v lidském oku má ohniskovou vzdálenost přibližně 55 mm. To by zhruba odpovídalo výše uvedenému tvrzení. Jenže optickou soustavu oka tvoří několik optických členů: rohovka (1), přední komora (2), vlastní čočka (3) a sklivec (4). Celková ohnisková vzdálenost celé soustavy je přibližně 17 mm. Tato hodnota se od hodnoty kinofilmového objektivu výrazně odlišuje.

Pro zajímavost: na rozdíl od fotopřístroje zaostřuje lidské oko pomocí svalů, které mění zakřivení ploch oční čočky. Ale u chobotnic, sépií a některých ryb se prý zaostřování provádí tak, jako u objektivů fotoaparátů – posunem oční čočky vpřed a vzad.

Ke srovnání s kinofilmem: průměr oční koule je 24 mm. Jak by se dovnitř vešla čočka, vzdálená od sítnice 50 mm? A proč by se parametry lidského oka měly řídit právě velikostí kinofilmu? Vždyť i malé digitální kompakty s velikostí snímacího čipu 3 × 4 mm, i studiové přístroje s formátem 28 × 36 cm poskytují snímky se stejnou perspektivou.

Pokračování 2 / 4

Zorný úhel objektivu

A2-020.gif
Geometrie zorného úhlu

V katalozích objektivů bývá pro každý objektiv uváděn zpravidla zorný úhel (α) pro úhlopříčku obrazu (u). V praxi fotografy více zajímá vodorovný zorný úhel (β) pro šířku obrazu (š), někdy i svislý úhel (γ) pro výšku obrazu (v). Pro objektiv o ohniskové vzdálenosti 50 mm a formát 24 × 36 mm (úhlopříčka 43,3 mm) je úhel α = 46,8 °, úhel β = 39,6 ° a úhel γ = 27 °.

Zorný úhel lidského oka

Lidské oko má zorné pole mnohem větší, než objektiv 50 mm, zvláště ve vodorovném směru. Navíc se zorná pole obou očí sčítají, takže vidíme dokonce i kousek za sebe – uvádí se vodorovný zorný úhel až 208 °.

A2-030.jpg
Zorné pole obou lidských očí

Modře je znázorněno zorné pole objektivu 50 mm. Lze najít aspoň přibližnou shodu?

A2-040.jpg
Rozložení zrakové ostrosti v obrazovém poli

Na rozdíl od fotografického zobrazení je ale ostrost vnímaného obrazu velmi nerovnoměrná. Nejvíce světlocitlivých prvků je v takzvané žluté skvrně (pozice 5 na obrázku Průřez lidským okem). V celém zbývajícím poli vnímáme jen neostrý obraz. Tuto skutečnost si neuvědomujeme, protože oko zaměřuje automaticky svůj pohled na předmět, který nás zajímá.

A2-050.jpg
Simulace vnímání skutečnosti lidským okem

Pokud by někomu připadala uvedená simulace neuvěřitelná, ať zkusí soustředit svůj pohled na jedno delší slovo z tohoto textu a bez hnutí oka přečte slova vedlejší.

Pokračování 3 / 4

Výlet do dějin zobrazování

Předchůdcem fotografie bylo po mnohá století malířství. Lze zde najít oporu pro tvrzení o normálním zorném úhlu? Také ne. Pozorným prohlížením fotografií v galeriích zjistíme, že portréty odpovídají spíše delším ohniskovým vzdálenostem (stačí si uvědomit odstup malíře od portrétované osoby a velikost osoby na plátně).

Naopak krajiny, města a výjevy odpovídají spíše širokoúhlým objektivům. Najdeme zde samozřejmě i obrazy, které svojí perspektivou odpovídají „základnímu“ objektivu, ale asi tak stejně často jako v produkci fotografií.

Odpověď najdeme v dějinách fotografické techniky

Již od začátku vývoje fotografických přístrojů věnovali jejich výrobci hlavní pozornost kvalitě fotografických objektivů. Na nich a na kvalitě světlocitlivých materiálů závisela kvalita výsledných fotografií. Konstruktéři a vynálezci prvních objektivů byli většinou matematici, kteří dokázali vymyslet teorie a vzorce, podle kterých se objektivy konstruovaly.

Zjistili dodnes platnou skutečnost, že každý objektiv je řadou kompromisů. Zlepšení jednoho parametru má za následek zhoršení jiných. A právě objektivy, navržené těmito vynálezci, měly ohniskovou vzdálenost zhruba odpovídající úhlopříčce požadovaného formátu. Při větším zorném poli již vady prudce rostou a je potřeba použít jinou optickou konstrukci objektivu.

Když v roce 1911 sestrojil Oskar Barnack první přístroj na kinofilm, nedělal to pro fotografy, ale pro filmaře. Jako expoziční pomůcku. Zvolil dvojnásobný formát negativu, než používali filmaři a objektiv 50 mm, který toto políčko dokázal kvalitně vykreslit. A už to tak zůstalo. I u dalších modelů přístroje Leica pro fotografy. Mimochodem: ohnisková vzdálenost 50 mm se považuje za základní i v profesionální kinematografii. Při velikosti filmového políčka 16 × 22 mm.

Pokračování 4 / 4

Co tedy je „normální“ ohnisková vzdálenost?

Po mnoho desítek let se kinofilmové fotopřístroje dodávaly s objektivy o ohniskové vzdálenosti 50 mm. Později je nahradily zoomy 28–80 mm, ještě později jejich ekvivalenty pro menší formáty digitálních snímačů.

K těmto, základním (zabudovaným, normálním, dodávaným) objektivům si fotografové pořizovali objektivy s delšími i kratšími ohniskovými vzdálenostmi (než je 50 mm).

Tato praxe se nezměnila ani po mohutném nástupu kompaktních fotografických přístrojů na kinofilm. Zde byla nejčastější a nejoblíbenější ohnisková vzdálenost 35 mm (než přišly zoomy). Proto normální, základní ohnisková vzdálenost 50 mm. Jiný význam (matematický, geometrický, fyziologický, filozofický) v tom nehledejme.

Určitě si přečtěte

Články odjinud