Odcizený svět ve fotografiích Jiřího Křenka

15. února 2005
TWEET SDÍLET
Odcizený svět ve fotografiích Jiřího Křenka
Není pochyb o tom, že dnes třicetiletý Jiří Křenek si v současné české fotografii vydobyl své místo. K tomu mu jistě dopomohla řádka ocenění jak v Česku, jako například Czech Press Photo či 2. místo při udělování Cen Jaromíra Funkeho 2004 (v závěsu za Ditou Pepe), tak i v zahraničí. Tam vešel ve známost zejména svými snímky motoristických událostí.

Na loňském Mezinárodním automobilovém festivalu v Paříži vyhrál Jiří Křenek (1974) soutěž o nejlepší fotografii roku v oblasti automobilového sportu. Ceny mu otevírají cestu dál, ovšem – stále platí: doma nejsi prorokem, a tak podle Křenkových slov je o něm a jeho tvorbě paradoxně větší povědomí v cizině než v České republice.

Klepněte pro větší obrázek
Vítězná fotografie Jiřího Křenka na pařížském automobilovém festivalu - odraz na přilbě závodníka

Ve Francii vyhrál a tak nyní, ve spolupráci s pražským Palácem Langhans-Centrem Fotoškoda, započala v Českém centru v Paříži Křenkova výstava téměř padesátky velkoformátových fotografií. Ta jej však neprezentuje předně jako pohotového fotografa Formule 1, snímky z této oblasti jsou zde totiž jen ve sporadickém množství. Výstava představuje návštěvníkům tři doposud vzniklé Křenkovy dokumentární cykly - Hypermarkety, Městečka a Mobily. Jiří Křenek je považuje jako svou „volnou tvorbu“, variace na výdobytky moderní společnosti. Předně ukazuje působení těchto faktorů na mezilidské vztahy.

Fotografický cyklus Hypermarkety (diplomová práce na Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě) má vystihnout autorovu nechuť ke konzumnímu způsobu života naší společnosti. Snímky pořizoval v extrémních podmínkách davového šílenství nakupujících, většinou na parkovištích, před vstupy do obchodních domů, výjimečně se mu podařilo zachytit také situaci uvnitř obchodu (kde je zakázáno fotografovat). Využití zeleného směrového blesku v tomto cyklu napomáhá vytvořit z lidských bytostí mnohdy stresované kreatury.

Klepněte pro větší obrázek
Jiří Křenek: ilustrační fotografie z cyklu Hypermarkety

Cyklus Městečka, který mohl vzniknout na základě Grantu hlavního města Prahy při Czech Press Photu, ironizuje nový životní styl zbohatlých rodin, které si plní svůj „kalifornský sen“. Poukazuje zčásti na život v tzv. satelitních městečcích, a zejména na šokující, ve všech ohledech kýčovitou „moderní“ architekturu.

Posledně vzniklý cyklus Mobily, který Křenek pořídil na svých zahraničních cestách za závody Formule 1, dává nahlédnout do obličejů lidí, kteří se ve své samotě skrývají za telefon, ale tváří v tvář si již s dotyčným na druhém konci nemají co říct. Absurditu celé skutečnosti podtrhává využití převážně modrého směrového blesku, který vystihuje chlad a odcizenost dnešní společnosti.

Klepněte pro větší obrázek
Jiří Křenek: ilustrační fotografie z cyklu Mobily

Jako protipól k těmto dokumentárním cyklům vznikají Křenkovy fotografie závodů Formule 1, ve kterých zachytává rychlost a zároveň exotičnost tohoto sportu.

Výstava ve Francii skončí 2. dubna, posléze bude v pozměněné podobě reprízována také českým divákům. Ve dnech 14. května až 5. června bude totiž převedena do obchodní galerie pražského paláce Flóra. Zatímco v Paříži byly na vernisáži promítnuty i krátké videofilmy o Křenkově tvorbě, není doposud jisté, jestli technické podmínky umožní stejný akt provést také v Praze. Pražská výstava bude také více orientovaná na automobilové fotografie Jiřího Křenka, které lépe vycházejí vstříc dynamickému prostoru paláce Flóra.

Klepněte pro větší obrázekČím fotí Jiří Křenek: Své dokumentární cykly pořídil Jiří Křenek na analogový Nikon F5, při použití širokoúhlého 28 mm objektivu a směrových blesků. Značku Nikon nevyměnil ani při automobilových závodech, pouze z analogu přešel na digitál.

 

 

 

Témata článku: Kultura, Výstavy


Startovní trailer na sbírku Uncharted: Legacy of Thieves láká do akce

Startovní trailer na sbírku Uncharted: Legacy of Thieves láká do akce

Dáte si opáčko?

Michal Maliarov
UnchartedVideo
Další Need for Speed of Criterionu by mohlo dorazit ještě letos

Další Need for Speed of Criterionu by mohlo dorazit ještě letos

EA plánuje také Star Wars Jedi: Fallen Order 2.

Michal Maliarov
Criterion GamesNeed for Speed
V uchu jehly. Oppo Find X3 Pro fotí unikátní fotky uměleckých děl, které byste jinak zaměnili za smítko prachu

V uchu jehly. Oppo Find X3 Pro fotí unikátní fotky uměleckých děl, které byste jinak zaměnili za smítko prachu

** Oppo Find X3 Pro se může opřít o unikátní mikroskopický objektiv ** Nabízí až 60× hybridní přiblížení těch nejmenších detailů ** Je to jediný telefon, který umí nafotit sochy v uchu jehly...

Martin Chroust
MikroskopMakro objektiv
AMD Radeon RX 6500 XT v testech. První 6nm grafika v levném kabátu, která je k smíchu

AMD Radeon RX 6500 XT v testech. První 6nm grafika v levném kabátu, která je k smíchu

** AMD představilo novou grafickou kartu Radeon RX 6500 XT ** Poprvé používá 6nm čip a má rekordní frekvenci ** Kartu značně omezuje malá paměť

Karel Javůrek
Radeon RX 6000Grafické kartyAMD
Astronomové spočítali, jak družice Starlink ovlivňují jejich pozorování. Stopy jsou na 18 % snímků a bude hůř

Astronomové spočítali, jak družice Starlink ovlivňují jejich pozorování. Stopy jsou na 18 % snímků a bude hůř

** Studie analyzovala vliv družic Starlink na pozorování projektu ZTF ** Přehlídka oblohy se nachází na jihu Kalifornie a jednou za dva dny prohledá celou oblohu ** Počet stop družic Starlink na snímcích neustále roste, vědecká pozorování však příliš ovlivněna nejsou

Petr Kubala
StarlinkAstronomieSpaceX
Do seriálu The Last of Us se přidává herečka Storm Reid v roli Riley

Do seriálu The Last of Us se přidává herečka Storm Reid v roli Riley

Kamarádku Ellie si střihne známá herečka ze seriálu Euphoria.

Michal Maliarov
The Last of UsFilm