Od Nikonu k Sony a zase zpět

Od Nikonu k Sony a zase zpět

Ačkoli jsou s námi bezzrcadlovky již nějaký ten pátek a v mnoha směrech jsou prakticky identické, jako klasické digitální zrcadlovky (po stránce obrazové kvality, funkčnosti a ovládání) stále ještě se jim nepodařilo prosadit ve velkém.

Ostatně pochopitelné je to nejvíce u sportovní a akční fotografie, kde mnoho fotografů preferuje zrcadlovku pro okamžitou reakci a také pro optický hledáček, který nemá žádné zpoždění v překreslování obrazu, jako je tomu u elektronických verzí.

Avšak v ostatních žánrech by se bezzrcadlovky určitě uchytily, proč jich tedy využívá tak málo profesionálních fotografů? Odpovědí může být několik, nicméně poměrně zajímavé shrnutí zkušeností s bezzrcadlovkou Sony zveřejnil fotograf Clifford James.

Ten používal digitální zrcadlovku Nikon, kterou na přibližně osm měsíců vyměnil za plnoformátové bezzrcadlovky Sony A7 III a Sony A7R III. Ovšem po době o něco delší než půlrok se rozhodl vrátit zpět k zrcadlovce a zvolil Nikon.

Za jeho návratem zpět k DSLR stojí hned několik faktů, nicméně asi nejdůležitější jsou následující tři:

Šum

Ačkoli se Sony pyšní dobře odladěným obrazovým procesorem a její fotoaparáty umožňují pracovat i s poměrně vysokou citlivostí, není podle Clifforda míra šumu, respektive jeho struktura přirozená a vytváří dojem kruhově soustředného digitálního šumu. Také u barev dochází k viditelnému posunu. Ve srovnání s výstupem z Nikonu D850 (kterým Clifford nahradil Sony) jsou snímky z bezzrcadlovky zkrátka méně živé

Expozice

Správná expozice je poměrně jednoduchá, pokud máte funkční expozimetr a můžete si snímky zkontrolovat na displeji. Podle Clifforda je však problém v tom, že na displeji Sony vidí snímek exponovaný správně, kdežto při prohlížení v počítači je fotografie mírně podexponovaná. Toť druhý důvod, proč se vrátil fotograf k zrcadlovce.

Konstrukce

Pro některé fotografy je stěžejní odolnost fotoaparátu, jelikož se často pohybují v podmínkách ne úplně ideálních pro techniku – vysoká vlhkost, prach, písek. A mimo jiné i v tomto bodě našel fotograf rozdíly. Nikon D850 je zkrátka a dobře jedním z nejuniverzálnějších zařízení na trhu, i přesto, že jeho ergonomie je zcela odlišná od mnoha ostatních fotoaparátů střední a vyšší třídy.

Určitě si přečtěte

Články odjinud