Od Nikonu k Sony a zase zpět

23. srpna 2018
TWEET SDÍLET

Ačkoli jsou s námi bezzrcadlovky již nějaký ten pátek a v mnoha směrech jsou prakticky identické, jako klasické digitální zrcadlovky (po stránce obrazové kvality, funkčnosti a ovládání) stále ještě se jim nepodařilo prosadit ve velkém.

Ostatně pochopitelné je to nejvíce u sportovní a akční fotografie, kde mnoho fotografů preferuje zrcadlovku pro okamžitou reakci a také pro optický hledáček, který nemá žádné zpoždění v překreslování obrazu, jako je tomu u elektronických verzí.

Avšak v ostatních žánrech by se bezzrcadlovky určitě uchytily, proč jich tedy využívá tak málo profesionálních fotografů? Odpovědí může být několik, nicméně poměrně zajímavé shrnutí zkušeností s bezzrcadlovkou Sony zveřejnil fotograf Clifford James.

Ten používal digitální zrcadlovku Nikon, kterou na přibližně osm měsíců vyměnil za plnoformátové bezzrcadlovky Sony A7 III a Sony A7R III. Ovšem po době o něco delší než půlrok se rozhodl vrátit zpět k zrcadlovce a zvolil Nikon.

Za jeho návratem zpět k DSLR stojí hned několik faktů, nicméně asi nejdůležitější jsou následující tři:

Šum

Ačkoli se Sony pyšní dobře odladěným obrazovým procesorem a její fotoaparáty umožňují pracovat i s poměrně vysokou citlivostí, není podle Clifforda míra šumu, respektive jeho struktura přirozená a vytváří dojem kruhově soustředného digitálního šumu. Také u barev dochází k viditelnému posunu. Ve srovnání s výstupem z Nikonu D850 (kterým Clifford nahradil Sony) jsou snímky z bezzrcadlovky zkrátka méně živé

Expozice

Správná expozice je poměrně jednoduchá, pokud máte funkční expozimetr a můžete si snímky zkontrolovat na displeji. Podle Clifforda je však problém v tom, že na displeji Sony vidí snímek exponovaný správně, kdežto při prohlížení v počítači je fotografie mírně podexponovaná. Toť druhý důvod, proč se vrátil fotograf k zrcadlovce.

Konstrukce

Pro některé fotografy je stěžejní odolnost fotoaparátu, jelikož se často pohybují v podmínkách ne úplně ideálních pro techniku – vysoká vlhkost, prach, písek. A mimo jiné i v tomto bodě našel fotograf rozdíly. Nikon D850 je zkrátka a dobře jedním z nejuniverzálnějších zařízení na trhu, i přesto, že jeho ergonomie je zcela odlišná od mnoha ostatních fotoaparátů střední a vyšší třídy.

Témata článku: Technika, Bezzrcadlovky, Fotoaparáty, Nikon, Zrcadlovky, Sony, Digitální fotoaparáty Nikon na Heureka.cz


Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

​Foťáky v mobilu jsou sice díky využití umělé inteligence čím dál výkonnější, stále však nedokážou nahradit, zejména co do kvality snímku, klasický fotoaparát s velkým obrazovým snímačem.

Jan PánekHelena Vyplelová
Průvodce nákupem
10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

Filmy, ve kterých hraje důležitou roli fotografie či fotograf vznikají už dlouhá desetiletí. Existuje však více filmů, než jen legendární Zvětšenina, kamery natáčí dál a v hlavách filmařů se rodí nové neotřelé příběhy…

Petr Březina
Kultura
Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Jak na fotografování s dlouhým časem v noci a ve dne

Expoziční čas je jednou ze tří (čas, clona, citlivost) veličin, které jsou pro vznik fotografie nejdůležitější, nemluvě o jejich vzájemné závislosti. Jak správně na dlouhou expozici a k čemu je dobrá?

Petr Březina
Fotoškola
Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Doporučíme nejlepší fotoaparáty s plnoformátovým snímačem, které by mohly potěšit nejen zkušenější fotografy, ale i ty začínající.

Petr BřezinaJan Pánek
Full-frame
20 tipů pro lepší fotografování svateb

20 tipů pro lepší fotografování svateb

Ačkoli běžnému životu stále brání nejrůznější omezení související s koronavirovou epidemií, svatby a pohřby tu s námi budou stále.

Jan Pánek
FotografovéFotoškola
Affinity 2 už má všechny grafické nástroje v jednom balíku. Na rozdíl od Photoshopu je však pořád bez předplatného

Affinity 2 už má všechny grafické nástroje v jednom balíku. Na rozdíl od Photoshopu je však pořád bez předplatného

**Britský Serif vydal druhou generaci nástrojů rodiny Affinity. **Do portfolia přibyl Publisher pro iPad. **Nově si i koupíte všechny nástroje v jedné zvýhodněné licenci.

Petr Urban
Affinity PhotoFotografický software