Objevte v Cibulkovi svoji vlastní symboliku

11. ledna 2006
TWEET SDÍLET
Objevte v Cibulkovi svoji vlastní symboliku
Na výstavě současného rakouského fotografa Heinze Cibulky, která probíhá v prostorách Domu umění v Brně, vás překvapí široké množství možností vlastního výkladu. Každý si v jeho fotografiích může najít něco, co se mu bude líbit, co mu něco připomene, za co se na Cibulku naštve, či něco, z čeho zrozpačití.

Celkový pocit z výstavy je o to roztříštěnější, že se jedná o retrospektivu, do které spadají roky 1970 – 2005. To je poměrně rozsáhlé období, což je patrné i na vývoji, jakým Cibulka za tyto roky prošel. Nejmarkantnější změna nastala v devadesátých letech, kdy začal Heinz Cibulka pracovat s počítačem, čímž se z jeho fotografií stávají fotomontáže sestavené z několika snímků, působící jednak hypnoticky a jednak uspěchaně jako naše doba. S fotografiemi z doby starší je pojí hlavní společná otázka, kterou Cibulka ve svých dílech řeší – jak působí více snímků dohromady.

U novějších fotografií odpovídá Cibulka na tuto otázku montáží v počítači, u těch starších záměrnou instalací vždy čtyř snímků vedle sebe. Již v sedmdesátých a osmdesátých letech tak Cibulka jakoby směřoval k tomu, co mu o desetiletí později umožnil v plné míře rozvinout počítač. Dalším pojítkem mezi staršími a novějšími díly jsou náměty, které si rakouský fotograf vybírá. Cibulka téměř vždy do čtveřice snímků či do pozdějších téměř až surrealistických montáží zakomponoval lidskou postavu, s oblibou i výtvory lidí, výplody současné společnosti, a nezřídka objekty vzbuzující nějaké asociace.

 

Ilustračním příkladem takovýchto asociačních snímků může být jedna ze sestav čtyř snímků ze Smíšené série (1982-1987). Na těchto fotografiích zachytil Cibulka mrtvého starého muže, střeva z prasete na zabijačce, kupku uschlého sena a dalekohled. Pokud by byly tyto snímky prezentovány samostatně, asi stěží by vzbudily v divákovi myšlenky na nějaké symbolické významy, mnohem více bychom mohli očekávat odpor, či zhnusení nad fotografováním něčeho tak nelibého, jako jsou vepřová střeva. V kombinaci, ve které uvádí snímky Heinz Cibulka, dostávají nový význam – symboliku zmaru odehrávající se v rostlinné říši, v říši živočišné i u člověka. Dalekohled, který je obrácen směrem ke hvězdám může být chápán jako prvek vnášející do zmaru optimistický význam – duše žijí dále ve vesmíru na jiných planetách, věřící lidé by zde mohli nalézt odkaz na boha.

Celé výstavě však vévodí obrovská fotografická plátna vzniklá již s pomocí počítače – Báseň dějin I-II (2000). Už název sám napovídá, že odkazů zde bude na dvou dílech smícháno více, než je návštěvník při jedné prohlídce schopen zaregistrovat – připoutaný Prométheus, Gustav Klimt, vídeňská secese a kapka expresionismu, kresby, domy, noty, lidé s fotografií, lidé tančící…A jedna tvář, u které budete přemýšlet, jestli je to opravdu Franz Kafka do té doby, než vás napadne, že vlastně není důležité, kdo to ve skutečnosti je. Jako by chtěl Cibulka spíše říci – až vám před očima proběhne váš život, ať je na co se dívat.

Výstavu Heinz Cibulka máte možnost shlédnout v Domě umění na Malinovského náměstí v Brně. Každou středu je do výstavních prostor vstup zdarma. Bližší informace o otevírací době i o Cibulkově výstavě naleznete na webové adrese: http://www.dumb.cz

Témata článku: Kultura, Výstavy


Vyšlo podzimní ZPS X 2021: Až 6× rychlejší a s podporou nového formátu AVIF

Vyšlo podzimní ZPS X 2021: Až 6× rychlejší a s podporou nového formátu AVIF

Jakub Čížek
Zoner Photo StudioFotografický software
6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

Helena Vyplelová
Fotografický software
Recenze objektivů Laowa 12 mm F2,8 Zero-D a 14 mm F4 Zero-D DSLR: skvělé širokáče

Recenze objektivů Laowa 12 mm F2,8 Zero-D a 14 mm F4 Zero-D DSLR: skvělé širokáče

Kdo hledá pevný širokoúhlý objektiv, měl by začít hledat hlavně mezi manuálními skly. Tyhle objektivy Laowa ukazují, proč je to dobrý krok.

Jan Pánek
Širokoúhlé objektivy
Vybrali jsme nejlepší fotomobily. Všechny nejsou drahé, začínají už nad 4 tisíci

Vybrali jsme nejlepší fotomobily. Všechny nejsou drahé, začínají už nad 4 tisíci

Proč s sebou nosit mobil a fotoaparát, když můžete mít vše v jednom, navíc i s velmi slušnou videokamerou. Smartphony válcují nejen levné, ale už i pokročilé kompakty. Po kterých byste měli sáhnout?

Petr Březina
Fotomobily