Norsko přijímá zákon vyžadující po influecerech označování retušovaných fotek

Norsko přijímá zákon vyžadující po influecerech označování retušovaných fotek

Zákonodárci v norském parlamentu schválili nový zákon, který bude po podepsání současným norským králem vyžadovat, aby vlivní tvůrci obsahu na sociálních sítích zveřejňovali informace o retuši fotek.

Zákon se bude vztahovat především na influencery a inzerenty, a má řešit přehnané nároky na ideál krásy přijímaný společností. Zákon získal drtivou podporu v parlamentu hlasováním 72–15.

Různé norské organizace již roky volaly po přísnějším opatření v oblasti editace obrazu, který svým ideálním podáním způsoboval zejména u mladých Norů narušení duševního zdraví a nízkou sebeúctu.

V samotném návrhu je také uvedeno, že přibližně 70 tisíc dětí a mladistvých má problémy s duševním zdravím vyžadující léčbu. A to je v zemi s necelými 5,4 miliony obyvateli významné číslo. Návrh dále uvádí, že více než polovina dívek 10. ročníku ve škole v Oslu má právě s duševním zdravím problémy a anorexie je zde třetí nejčastější příčinou jejich úmrtí.

„Mladí lidé jsou vystaveni obrovskému tlaku, aby vypadali dobře, mimo jiné prostřednictvím reklamy a sociálních médií, přičemž zobrazené modely jsou ale často digitálně retušovány. To vystavuje mladé lidi jistému ideálu krásy, kterého ale není možné dosáhnout,“ píše se v popisu zákona. Jako jeden z klíčových faktorů pro zvyšování tlaku na tělesnou krásu je reklamní průmysl, tzv. „kroppspress“, jak se o něm v Norsku hovoří.

Norský zákon o marketingu je platný od roku 2009. Ten nový by jej měl nahradit. Konkrétně bude vyžadovat, aby reklama a sponzorované příspěvky, u kterých byl změněn tvar, velikost nebo vzhled těla pomocí manipulace s fotografiemi, a to včetně filtru, nebo retušování, byly označeny štítkem vytvořeným norským Ministerstvem pro děti a rodinné záležitosti. Nedodržení bude mít za následek postupné zvyšování pokut a ve velmi extrémních případech dokonce i věznění.

Je jisté, že štítek budou muset obsahovat příspěvky se zvětšenými rty, svaly či zúženými boky, nejasné nicméně zůstává, zda bude nutné označovat i snímky s úpravami ovlivňující expozici, barvy, kontrast atd. Norský deník Verdens Gang nicméně uvádí, že nové předpisy přijali mnozí norští influenceři působící na Facebooku, Instagramu, Snapchatu, TikToku i Twitru pozitivně. Je nutné dodat, že běžný uživatel sociálních sítí, který za sebou nemá desetitisíce sledujících, toto nijak řešit muset nebude.

Určitě si přečtěte

Články odjinud