Nikon tento týden oznámil, že za neupřesněnou částku kupuje americkou firmu RED vyrábějící stejnojmenné kamery. RED se s Nikonem nesloučí, bude fungovat jako dceřiná společnost a všech více než 200 jejích zaměstnanců může pokračovat v práci jako doposud.
Obchod je zajímavý ze dvou důvodů. Fotoaparáty od Nikonu jsou dlouhodobě známé tím, že to s videem neumí tak dobře jako Canon, Sony či Panasonic. Zde tak může know-how REDu pomoci při vývoji budoucích (bez)zrcadlovek.
Druhou pikantností je pak fakt, že RED v roce 2022 zažaloval Nikon, protože prý údajně porušoval jeho patent týkající se videokomprese ve formátu RAW u highendového foťáku Z9. Žalobu ale soud o rok později smetl ze stolu jako neopodstatněnou.
RED vznikl v roce 2005 a už o dva roky později představil první kameru Red One. Používal senzor o velikosti 24,4 x 13,7 mm (crop factor 1,5) schopný točit ve 2K při 120 snímcích za sekundu až 4K ve 30 fps. Výborný obraz, široký dynamický rozsah, malé fyzické rozměry a široký výběr objektivů pomohl prosadit digitální kamery na úkor těch kinofilmových.
Už v roce 2016 se 25 ze 100 nejúspěšnějších amerických filmů natočilo na kamery RED. Firma má nyní v nabídce modely Red V-Raptor schopné točit v 8K a 6K, případně v 600 fps v rozlišení 2K.
Peter Jackson s kamerami RED natočil Hobita, Ridley Scott je využil u Promethea nebo Marťana. Od snímku Social Network je využívá David Fincher. Oblíbené jsou u dokumentaristů (Last Dance, Our Planet, Frozen Planet…), ale vznikají na nich i vysokorozpočtové seriály jako Zaklínač, Nadace, Mr. Robot nebo The Boys. Kompletní seznam výčet toho, co pro televizi či kina vzniklo na kamerách RED, najdete na webu výrobce.