Celkový vítěz: Ray Spencer, End of Lockdown . Snímek zachycuje ve zkratce jednu z typických obsesí (nemožnost návštěvy u kadeřníka) vyvolaných vynucenou karanténou během epidemie koronaviru. © Ray Spence: End of Lockdown | Potato Photographer of the Year 2020

Celkový vítěz: Ray Spencer, End of Lockdown. Snímek zachycuje ve zkratce jednu z typických obsesí (nemožnost návštěvy u kadeřníka) vyvolaných vynucenou karanténou během epidemie koronaviru. | © Ray Spence: End of Lockdown | Potato Photographer of the Year 2020

 2. místo: David ´Spud´ White, A Potato . „Brambora na snímku vypadá jako neznámá forma života, kterou na pusté planetě vyfotil robot NASA.“ (komentář porotce Nigela Athertona) © David ´Spud´ White: A Potato | Potato Photographer of the Year 2020

2. místo: David ´Spud´ White, A Potato. „Brambora na snímku vypadá jako neznámá forma života, kterou na pusté planetě vyfotil robot NASA.“ (komentář porotce Nigela Athertona) | © David ´Spud´ White: A Potato | Potato Photographer of the Year 2020

 3. místo: Amy D’Agorneová,   Tight Market Specifications . Domorodé ženy v Peru používají bramborové plátky jako pleťovou masku - ke zjemnění a vyhlazení pokožky. Autorka tuto techniku sama vyzkoušela doma a pořídila si u toho autoportrét. Texty překrývající obraz jsou kusým komentářem k současnému stavu v oblasti pěstování brambor, kde zemědělský průmysl ovládá z 80 % jediná společnost – neměcký Bayer, který mimo jiné kolaboroval s nacistickou mocí. © Amy D’Agorne: Tight Market Specifications | Potato Photographer of the Year 2020

3. místo: Amy D’Agorneová, Tight Market Specifications. Domorodé ženy v Peru používají bramborové plátky jako pleťovou masku - ke zjemnění a vyhlazení pokožky. Autorka tuto techniku sama vyzkoušela doma a pořídila si u toho autoportrét. Texty překrývající obraz jsou kusým komentářem k současnému stavu v oblasti pěstování brambor, kde zemědělský průmysl ovládá z 80 % jediná společnost – neměcký Bayer, který mimo jiné kolaboroval s nacistickou mocí. | © Amy D’Agorne: Tight Market Specifications | Potato Photographer of the Year 2020

 4. místo: Laure Gibault, Potato Slug.  „Líbí se mi, jak tato erteple vypadá jako kříženec tuleně s kukuřicí.“ (komentář porotce Martina Parra) © Laure Gibault: Potato Slug | Potato Photographer of the Year 2020

4. místo: Laure Gibault, Potato Slug. „Líbí se mi, jak tato erteple vypadá jako kříženec tuleně s kukuřicí.“ (komentář porotce Martina Parra) | © Laure Gibault: Potato Slug | Potato Photographer of the Year 2020

 5. místo: Peter Hubert,  Planting Jersey Royals .  Fotografie zachycuje zemědělce zasévající hlavní ostrovní plodinu oblasti Jersey - brambory Jersey Royal.  © Peter Hubert: Planting Jersey Royals | Potato Photographer of the Year 2020

5. místo: Peter Hubert, Planting Jersey Royals. Fotografie zachycuje zemědělce zasévající hlavní ostrovní plodinu oblasti Jersey - brambory Jersey Royal.  | © Peter Hubert: Planting Jersey Royals | Potato Photographer of the Year 2020

 6. místo: Tova Krentzman, Untitled.  Fotografie komentuje osamělost, ale zároveň spojení – skrze každodenní činnosti, jako je třeba loupaní brambor – lidí během koronavirové krize. „Tahle fotka je zajímavě surrealistická a praštěná zároveň.“ (komentář porotce Paula Hilla) © Tova Krentzman: Untitled | Potato Photographer of the Year 2020

6. místo: Tova Krentzman, Untitled. Fotografie komentuje osamělost, ale zároveň spojení – skrze každodenní činnosti, jako je třeba loupaní brambor – lidí během koronavirové krize. „Tahle fotka je zajímavě surrealistická a praštěná zároveň.“ (komentář porotce Paula Hilla) | © Tova Krentzman: Untitled | Potato Photographer of the Year 2020

 7. místo: William Richardson, Frites in Bruges.  „Jak osvěžující, hledět na vzájemný soulad hranolků a majonézy.“ (komentář porotce Martina Parra) © William Richardson: Frites in Bruges | Potato Photographer of the Year 2020

7. místo: William Richardson, Frites in Bruges. „Jak osvěžující, hledět na vzájemný soulad hranolků a majonézy.“ (komentář porotce Martina Parra) | © William Richardson: Frites in Bruges | Potato Photographer of the Year 2020

 8. místo: Justin Quinnell.  Fotografii „bramborového obličejíku“ autor pořídil z vnitřku svých úst dírkovou komorou, přičemž k nasvícení úst a brambůrku použil dvě záblesková zařízení. © Justin Quinnell | Potato Photographer of the Year 2020

8. místo: Justin Quinnell. Fotografii „bramborového obličejíku“ autor pořídil z vnitřku svých úst dírkovou komorou, přičemž k nasvícení úst a brambůrku použil dvě záblesková zařízení. | © Justin Quinnell | Potato Photographer of the Year 2020

 9. místo: Amy D’Agorneová, 2030.  Autorka popisuje svůj snímek takto: Je rok 2030. Klimatické změny a rostoucí nedostatek potravin donutil vládu Velké Británie nabádat obyvatelstvo, aby si začali pěstovat potraviny na svých dvorcích. Protagonistka na snímku zachvácena davovou hysterií má na hlavě cedník, který ji chrání před negativním působením 5G, a pokouší se sázet brambory na svém dvorku ohrazeném betonem. © Amy D’Agorne: 2030 | Potato Photographer of the Year 2020

9. místo: Amy D’Agorneová, 2030. Autorka popisuje svůj snímek takto: Je rok 2030. Klimatické změny a rostoucí nedostatek potravin donutil vládu Velké Británie nabádat obyvatelstvo, aby si začali pěstovat potraviny na svých dvorcích. Protagonistka na snímku zachvácena davovou hysterií má na hlavě cedník, který ji chrání před negativním působením 5G, a pokouší se sázet brambory na svém dvorku ohrazeném betonem. | © Amy D’Agorne: 2030 | Potato Photographer of the Year 2020

 10. místo: Jodie Krausová, Apple of the Earth . Fotografie pracuje s biblickým příběhem o Adamovi a Evě a odkazuje na francouzské označení brambory „pomme de terre“, což v doslovném překladu v angličtině znamená „apple of the earth“ (čes. jablko země). © Jodie Krause: Apple of the Earth | Potato Photographer of the Year 2020

10. místo: Jodie Krausová, Apple of the Earth. Fotografie pracuje s biblickým příběhem o Adamovi a Evě a odkazuje na francouzské označení brambory „pomme de terre“, což v doslovném překladu v angličtině znamená „apple of the earth“ (čes. jablko země). | © Jodie Krause: Apple of the Earth | Potato Photographer of the Year 2020

 2. místo: David ´Spud´ White, A Potato . „Brambora na snímku vypadá jako neznámá forma života, kterou na pusté planetě vyfotil robot NASA.“ (komentář porotce Nigela Athertona) © David ´Spud´ White: A Potato | Potato Photographer of the Year 2020
 3. místo: Amy D’Agorneová,   Tight Market Specifications . Domorodé ženy v Peru používají bramborové plátky jako pleťovou masku - ke zjemnění a vyhlazení pokožky. Autorka tuto techniku sama vyzkoušela doma a pořídila si u toho autoportrét. Texty překrývající obraz jsou kusým komentářem k současnému stavu v oblasti pěstování brambor, kde zemědělský průmysl ovládá z 80 % jediná společnost – neměcký Bayer, který mimo jiné kolaboroval s nacistickou mocí. © Amy D’Agorne: Tight Market Specifications | Potato Photographer of the Year 2020
 4. místo: Laure Gibault, Potato Slug.  „Líbí se mi, jak tato erteple vypadá jako kříženec tuleně s kukuřicí.“ (komentář porotce Martina Parra) © Laure Gibault: Potato Slug | Potato Photographer of the Year 2020
 5. místo: Peter Hubert,  Planting Jersey Royals .  Fotografie zachycuje zemědělce zasévající hlavní ostrovní plodinu oblasti Jersey - brambory Jersey Royal.  © Peter Hubert: Planting Jersey Royals | Potato Photographer of the Year 2020
10
Fotogalerie

Nejkrásnější brambory roku! Známe vítěze soutěže Potato Photographer of the Year

​Ano, čtete správně: tento týden byli vyhlášeni vítězové mezinárodního klání o titul „nejlepší fotograf brambory“. Ač samo téma může vyvolávat určité pochybnosti o její serióznosti, vězte, že tato soutěž je patřičně honorovaná a zaštítěná zvučnými jmény z fotografického světa: porotě totiž předsedal význačný fotograf, jemuž jsou mimochodem humorná témata více než blízká – Martin Parr.

Proč fotit brambory, a ještě za to někoho oceňovat? Pravidelným čtenářům našeho webu se jistě vybaví jeden článek z počátku roku 2016 nesoucí název Brambora za milion dolarů. Právě za tuto částku byl prodán snímek irského fotografa Kevina Abosche Potato #345 (2010). Fotografie se tak zařadila mezi dvacítku nejdražších fotografických děl na světě.

Takže i brambora z vás dokáže udělat milionáře, proč jí tedy nevěnovat vlastní soutěž. Obzvláště pokud je její uspořádání vedeno bohulibými záměry: výnos ze vstupního poplatku 5 £ za obrázek putuje do společnosti Trussell Trust podporující mezinárodní síť potravinových bank. Bez odměny však nezůstali ani laureáti ceny. Absolutní vítěz Ray Spence získal například fotoaparát Fujifilm XA-7, roční členství v Royal Photographic Society a další ceny.

Deset nejlepších snímků si můžete prohlédnout v naší galerii.

Určitě si přečtěte

Články odjinud