Nejen Instagram, ale už i Twitter bojuje proti vizuálním dezinformacím

Nejen Instagram, ale už i Twitter bojuje proti vizuálním dezinformacím

Jako pokus zastavit šíření falešných zpráv se sociální síť Twitter chystá označovat veškerý klamavý obsah. Patří sem samozřejmě především klamně upravené fotografie, nepravdivá videa a jakýkoli jiný zmanipulovaný obsah.

Podle agentury Reuters očekává Twitter extrémní nárůst nepravdivých a klamavých informací zejména před americkými prezidentskými volbami, které se budou konat na podzim letošního roku. Cílem podobných informací je podvést veřejnost a ovlivnit voliče či zkreslit všeobecné mínění veřejnosti. V tomto ohledu jsou největší hrozbou „Deepfake“ videa, protože ta mohou způsobit, že něco vypadá úplně jinak, než bylo původně míněno.

Twitter tedy bude takový audiovizuální obsah označovat varovným štítkem. Příspěvky bude odstraňovat až tehdy, pokud bude prokázáno, že někomu způsobují skutečnou újmu. Jaké algoritmy k označování bude používat, však nezmínil. S klamavým obsahem bojuje např. už i Instagram, který, pokud uzná za vhodné, odebere takové příspěvky z nabídky Prozkoumat a nezobrazí je ani pod vyhledáváním daných hashtagů.

Vzhledem k rostoucímu počtu nástrojů, které činí tvorbu Deepfake videí jednoduššími, začínají se vyvíjet i nástroje, které takto upravená média rozpoznají. Jedním z nich je např. Assembler, na jehož vývoji se podílí i Google. Podobný nástroj pak chystá také společnost Adobe, která jej pojmenovala Project About Face.

Je impozantní, jak umělá inteligence pokročila a jaké jsou možnosti jejího využití. Ne vždy je ale určena k dobré věci. Vždy je tedy vhodné ověřovat si zásadní informace u věrohodných zdrojů a nedat na první dojem. Ostatně hoax je s námi již od vzniku internetu a toto je jen jeho modernější verze, které se však daří působit o poznání věrohodněji.

Určitě si přečtěte

Články odjinud