(Ne)bezpečnost domova světoznámého fotografa Antonína Kratochvíla

(Ne)bezpečnost domova světoznámého fotografa Antonína Kratochvíla
Český fotograf žijící ve Spojených státech, nositel cen World Press Photo a Czech Press Antonín Kratochvíl (1947) patří k předním světovým fotožurnalistům. Svými fotografiemi přinesl mnohá svědectví z míst konfliktů (Rwanda, Zimbabwe, Myanmar, Irák) a jedinečným způsobem zachytil země východní Evropy. Autor ovšem proslul také portréty slavných osobností z oblasti kultury - herců, režisérů a hudebníků.

Klepněte pro větší obrázekCesta dobrodruha Antonína Kratochvíla vedla z rodných Lovosic do pražského Karlína, kde prožil dětství. Učil se zámečníkem, pracoval jako svářeč a rekvizitář v televizi. V roce 1967 emigroval přes Jugoslávii do Rakouska. Poté byl v době své nepřítomnosti odsouzen k sedmi letům za rozšiřování projevů z tehdejšího sjezdu spisovatelů. V rakouském uprchlickém táboře dlouho nevydržel a odjel do Švédska, kde se živil jako plavčík. Za pašování hašiše byl odsouzen k půlročnímu vězení. Když byl propuštěn, jel jako člen francouzské cizinecké legie do Čadu bojovat proti partyzánům. Z jedné nešťastné akce unikl pouze s těžkým zraněním břicha (jeho spolujezdci zahynuli) a po zotavení uprchl marseilleské pevnosti cizinecké legie do Nizozemska. Stejně jako ke všemu, se i k fotografování Kratochvíl dostal náhodou. S vypůjčenou Flexaretou nafotil jediný film, se kterým uspěl u přijímacích zkoušek na katedru fotografie výtvarné akademie v Utrechtu.
V USA, kam odjel v roce 1972, se Kratochvíl velmi rychle prosadil jako fotograf Los Angeles Times, Playboye a Penthousu. V New Yorku pak fotil pro Vogue a Rolling Stone. To je ale pouze jedna stránka Kratochvílovy fotografické osobnosti.

Jeho dobrodružná povaha mu nedala spát a podněcovala jej k cestování. Fotografoval v Rumunsku, Polsku a v 80. letech také v Československu. Jeho vášeň a fotografický talent se našly v černobílých reportážích ze zcela jiné strany světa. Kratochvil prošel s fotoaparátem v ruce prošel mnoho válečných konfliktů a nikdy se nebál uprostřed nebezpečné situace. Podle jeho teorie se před střelami stejně není kam schovat.
Výstava v Ateliéru Josef Sudka s názvem USSA představuje výběr jedenácti černobílých fotografií ze souboru „Homeland In/Security“ (Domovská ne/bezpečnost), který vznikl v roce 2004 v New Yorku a Washingtonu.

Klepněte pro větší obrázek
Antonín Kratochvíl: ilustrační snímek

Snímky ve stylu „street“ byly pořízeny za špatných světelných podmínek a za pohybu v davových shromáždění, připomínají nezávaznou automatickou lomografii. Hlavním tématem snímků je atmosféra na ulicích amerických měst po teroristickém útoku 11. září 2001. Ani na těchto fotografiích se Kratochvíl nevyhýbá konfliktu a ze snímků je cítit napětí. Zvýšená bezpečnost zasahující do soukromí – kamery a policejní kontroly při vstupu do veřejných i soukromých budov Kratochvílovi připomíná atmosféru v „Soviet blocku“. Do života americké společnosti se vkrádá mašinérie, která ji po částech o svobodu připravuje. „Amerika, i když má svoje problémy, byla vždycky země svobody. Proto tam lidi odjížděli, aby byli free, žádná náboženská nebo politická perzekuce. V Americe se na tebe nikdo nedíval skrz prsty kvůli tomu, kdo seš. Když jsem tam přijel, nemusel jsem šeptat, jako šeptali čeští emigranti ve Švýcarsku, aby Švýcaři nepoznali, že jsou cizinci, a nedívali se na ně blbě. Proto jsem ve Státech rád žil, proto jsem tam odjel z tý západní Evropy, kde se národy nesnášej. Evropa je dodneška rozesranej kontinent, Amerika byla jiná…“, řekl k tématu autor.

Klepněte pro větší obrázek
Antonín Kratochvíl: ilustrační snímek

Antonín Kratochvíl je nezávislý, světově uznávaný fotograf. Žije se svou třetí ženou, má dva syny. Jeho práce byly vystavovány v Milánu, Mnichově, Cologne, Praze, Houstonu, New Yorku, Perpignanu a dalších. Jeho fotografie najdete i ve sbírce "Bibliotheque Nationale" v Paříži a v muzeu moderního umění v San Franciscu.

Antonín Kratochvíl: USSA
Ateliér Josefa Sudka
Újezd 30, Praha
do 15. května 2005

 

Témata článku: Kultura, Výstavy

Určitě si přečtěte

Vybrali jsme 7 nejlepších levných zrcadlovek, které si teď můžete koupit

Vybrali jsme 7 nejlepších levných zrcadlovek, které si teď můžete koupit

Digitální fotoaparát může být zdrojem radosti, štěstí, ale především i „nakopnutím“ ke kreativnímu ztvárnění reality u mnoha začínajících fotografů. Vánoční svátky se blíží a s nimi také ideální období pro výhodné nákupy.

29 Petr Březina

Petr Březina
Technika
Naučte se fotografovat portrét ve 4 jednoduchých krocích

Naučte se fotografovat portrét ve 4 jednoduchých krocích

Portrétní fotografie je jedním z nejrozšířenějších témat především mezi amatérskými fotografy. V našem okolí je spousta zajímavých osob, které by stály za vyfocení. Vyfotit je ale tak, aby byla fotka dobrá a aby měla atmosféru, nemusí být úplně jednoduché.

3 Petr Březina

Petr Březina
Fotoškola
Panasonic Lumix S5: Obraz s hloubkou a dokonalými barvami (test)

Panasonic Lumix S5: Obraz s hloubkou a dokonalými barvami (test)

4 Helena Vyplelová

Helena Vyplelová
PanasonicTesty
Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Nejlepší plnoformátové fotoaparáty pro aktivní fotografy. Bezzrcadlovky i se zrcadlem

Doporučíme nejlepší fotoaparáty s plnoformátovým snímačem, které by mohly potěšit nejen zkušenější fotografy, ale i ty začínající.

20 Petr Březina

Petr Březina
Full-frame
6 nejlepších volně dostupných programů pro úpravu fotografií

6 nejlepších volně dostupných programů pro úpravu fotografií

Na internetu najdeme řadu tzv. free fotoeditačních programů, které se mohou stát alternativou k placeným aplikacím. Řada z nich nabízí opravdu široké možnosti úprav fotografií. Které patří mezi ty nejlepší?

33 Helena Vyplelová

Helena Vyplelová
Fotografický software
Fotografie týdne: když je všechno vzhůru nohama

Fotografie týdne: když je všechno vzhůru nohama

4 Michal Černý

Michal Černý
Fotografie týdne
8 tipů na nejvýhodnější pokročilé kompaktní fotoaparáty. A proč jsou lepší než fotomobily

8 tipů na nejvýhodnější pokročilé kompaktní fotoaparáty. A proč jsou lepší než fotomobily

Malé kompaktní fotoaparáty jsou vhodné i pro pokročilé fotografy. Nabízejí výbornou obrazovou kvalitu a maximální kontrolu nad procesem fotografování. Současně jsou vždy po ruce.

40 Helena Vyplelová

Helena Vyplelová
Technika