Naučte se dělat HDR tak, aby se vám ostatní nesmáli

22. července 2011
TWEET SDÍLET
Naučte se dělat HDR tak, aby se vám ostatní nesmáli
HDR fotografie je téma stejně tak oblíbené, jako zatracované. Velká kniha HDR fotografie od Andreje Bočíka proto bude pro mnohé čtenáře biblí, pro jiné biblí satanskou.

Odhlédněme nyní od všech škarohlídů, kteří HDR snímky vnímají pouze jako vyhraněný kýč a zaměřme se na ty, kdo v nich vidí příležitost k vlastní seberealizaci. Dá se předpokládat, že právě ti budou představovat většinu čtenářů tohoto článku a posléze možná i odkazované knihy.

Není nejmenších pochyb o tom, že zaklínadlo HDRI zapříčinilo vznik ohromného množství obludných fotek a spoustu nezkušených fotografů svádí k tvorbě odpudivých omalovánek, když místo toho, aby si osvojili skutečně důležité základy tradičního fotografického řemesla, bez bázně a hany hledají skryté detaily v obrazech, jež nestojí za pozornost.

Na druhou stranu tupé ingorování této praktiky je zbytečně omezující a máme-li zde tu možnost, proč jí nevyužít? Citlivé zpracování může z průměrného snímku krajiny učinit úžasný divácký zážitek, stejně jako z nicneříkající fotky interiéru snímek, díky kterému realitní kancelář prodá nemovitost snáze, než kdy dříve.

HDR ze špatné dobrou fotku neudělá

„Fotografie mají různou výpovědní, ale i technickou kvalitu a mezi těmito dvěma břehy neexistuje přímá úměra,“ říká autor knihy a vzápětí upřímně dodává: „Převážná část této publikace se bude věnovat právě tomu, jak vytvořit nevšední a atraktivní snímky pro někoho těsně před pomyslnou hranicí kýče.“ Ze zkušeností zde na DIGIareně dlužno dodat, že jistá část HDR snímků v knize bude i za touto hranicí, ovšem to už je věčně opakovaná otázka osobního vkusu každého jednotlivce, jejíž zodpovězení bude vždy silně subjektivní a tudíž nedůležité.

Klepněte pro větší obrázek
Záleží jen na vás, jakou míru stylizace při mapování tónů ve fotografii zvolíte

Každého, koho tvorba snímků s vysokým dynamickým rozsahem zajímá, kniha na ploše osmi kapitol provede snad všemi aspekty jejich přípravy. V první části se přitom doširoka věnuje teoretickým základům, od vlastností světla, přes fyziologii lidského vnímání až po schopnosti fotografických snímačů a technologie zpracování digitálních fotografií.

Neméně čtivá forma je vlastní i dalším kapitolám, v nichž se dozvíte, jak funguje bracketing expozice, co obnáší skládání fotografií do „sendviče“ se zdánlivě vysokým dynamickým rozsahem a třeba také to, že ono HDRI (zkratka z „high dynamic range image“) je na běžných monitorech ve skutečnosti vlastně obyčejné LDR (tj. „low dynamic range“), tedy obraz s nízkým dynamickým rozsahem – pouze s tím rozdílem, že jste do něj dokázali dostat více obrazových dat sloučením z několika různě exponovaných fotografií.

Andrej Bočík neopomíjí ani tradiční techniky, které byly před nástupem HDRI jediným způsobem, jak zvýšit dynamický rozsah ve fotografii. Dočtete se proto mj., jak vyměnit přeexponovanou oblohu, jak přisvítit scénu odraznými deskami, nebo naopak ztmavit vybrané partie s pomocí přechodových filtrů.

Klepněte pro větší obrázek
Manipulace s dynamickým rozsahem může velmi prospět i obrazům v černobílém podání

Jádro knihy – softwarové zpracování HDRI – vás pak provede snad všemi zákoutími této velmi populární metody s využitím různých aplikací. Kniha je ilustrována desítkami vzorových fotografií, které doprovázejí srozumitelně psané postupy, jak dosáhnout kýžených výsledků. Přiloženo je také DVD, na kterém najdete několik užitečných programů pro tvorbu HDR, sérii videonávodů se zdrojovými soubory pro vaše vlastní studium, a také bonusovou kapitolu o tom, jak zpracovat HDR obraz tak, aby vypadal skutečně realisticky.

Klepněte pro větší obrázek 
Pro velký úspěch vychází Velká kniha HDR fotografie
již ve druhém dotisku

Velká kniha HDR fotografie, kterou vydalo vydavatelství Computer Press již ve 2. aktualizovaném vydání, je krásnou ukázkou toho, že i v tuzemských podmínkách může vzniknout originální fotografická příručka, jež by svým obsahem mohla směle konkurovat nejúspěšnějším zahraničním titulům.

Malou výtku je třeba směřovat k lajdácké redakční úpravě – jedná se však vesměs o drobné typografické nedostatky zejména v popiscích obrázků, které běžný čtenář nejspíš přehlédne. To nic nemění na tom, že Andrej Bočík napsal velmi kvalitní knihu, jež si jistě najde cestu k mnoha čtenářům a tyto skutečně obohatí o veliké množství informací nezbytných pro to, aby vaše HDRI nevyvolávalo jen ironický posměch.

Témata článku: Fotoškola

Určitě si přečtěte

Fotografie týdne: Pohlazení – o smrti a její důležitosti pro bytí

Fotografie týdne: Pohlazení – o smrti a její důležitosti pro bytí

Středověký člověk, jak upozorňuje Jacques Le Goff, má ke smrti dvojí silný vztah. Smrt je především branou do nebe. Je tím, pro co žijeme, můžeme sledovat těšení se na smrt, která je vysvobozením z pozemského utrpení a strádání.

Michal Černý

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Aktuální novinka z dílny Nikonu je nástupcem modelu P900 a pyšní se přímo obřím rozsahem optického zoomu. Že bychom stáli opět na pokraji války, jejímž motem bude kdo z nás má větší objektiv?

28 Petr Březina