Nadpřirozená světla ve fotografiích Jana Pohribného

21. prosince 2004
TWEET SDÍLET
Nadpřirozená světla ve fotografiích Jana Pohribného
Prostorná chodba Místodržitelského paláce, kterou návštěvníci výstav znají pod názvem Ambit, je celoročně vyhrazena fotografickým projektům. Přibližně sedmkrát do roka zde dochází k obměnám monografických výstav, a to nejen českých a slovenských autorů, ale také zahraničních.

V současné době brněnskému Ambitu kralují krajinářské fotografie Jana Pohribného (1961), autora žijícího v Praze. Poté, co se po studiích rozhodl působit jako svobodný umělec na volné noze, se pustil do aranžovaných a konceptuálních snímků přírody, a tato dlouhodobá vášeň ho dodnes neopustila. Kořeny jeho ambiciózních děl můžeme shledat již v rodině - otec byl teoretikem výtvarného umění, matka ilustrátorka - tedy v umělecké tradici. Své osobité místo zaujímá Pohribného dílo nejen na poli barevné fotografie, ale soudobého umění vůbec.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek
Jan Pohribný: z cyklu Místa zasvěcení

Již v roce 1988 začal Pohribný vytvářet reflexe na kultovní místa prehistorické Evropy. Cyklus Místa zasvěcení, výstava uspořádaná Moravskou galerií v Brně, jakožto soubor velice působivých děl, vychází z těchto reflexí. Autor předkládá návštěvníkům originální, dalo by se říct s důvtipem a dávkou citlivosti vyhotovené luminografie, tedy krajiny protknuté kresbou světla. Tuto světelnou zář lze chápat vícerým způsobem – každopádně je to signál nadpřirozeného světa, snad paprsků božích. V obecné rovině je to pak ubíhající čas, nevědomá paměť, a podle slov kurátora výstavy Antonína Dufka také „minulost propojená s budoucností a vyhýbající se přítomnosti“.

Přestože o různé „zásahy“ do krajiny se pokouší řádka umělců, a to několikerým způsobem, Pohribný má v tomto směru velice výraznou pozici - vyzařujícím mysticismem pramenícím z dávných rituálů, prací se světlem, obecnou myšlenkou o kolektivním nevědomí. Samotný fotograf chápe celek výstavy jako hledání vlastní identity, prapůvodního spojení s přírodou a se zákony kosmu.

Jan Pohribný: Místa zasvěcení 
Ambit Místodržitelského paláce
Moravská galerie Brno
otevřeno denně, od 10 hodin do 23:30
do 9. ledna 2005, vstup volný 

Jan Pohribný vystudoval užitou fotografii na Střední průmyslové škole grafické v Praze (1976-1980), poté katedru umělecké fotografie na FAMU. V letech 1995 a 1997 získal ocenění v prestižní soutěži Czech Press Photo. Kromě volné tvorby se zabývá reklamní a ilustrační výtvarnou fotografií. V Česku i zahraničí pravidelně vede fotografické dílny zaměřené na tvorbu intermediální i krajinářskou. Externě vyučuje na Institutu tvůrčí fotografie v Opavě.

Témata článku: Kultura, Výstavy

Určitě si přečtěte

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

6 programů pro správu fotografií – skoncujte s fotonepořádkem

Desetitisíce fotek na disku ve stovkách složek, jejichž obsah je takřka nemožné ručně roztřídit – noční můra nejednoho zapáleného (a trochu líného) fotografa. Nejeden správce fotek přitom pomůže tohle peklo vyřešit.

15 časopis Computer

časopis Computer
SoftwareFotoškola
8 tipů na nejvýhodnější pokročilé kompaktní fotoaparáty. A proč jsou lepší než fotomobily

8 tipů na nejvýhodnější pokročilé kompaktní fotoaparáty. A proč jsou lepší než fotomobily

Malé kompaktní fotoaparáty jsou vhodné i pro pokročilé fotografy. Nabízejí výbornou obrazovou kvalitu a maximální kontrolu nad procesem fotografování. Současně jsou vždy po ruce.

40 Helena Vyplelová

Helena Vyplelová
Technika
Podzimní Zoner Photo Studio X: vyzkoušeli jsme nové funkce

Podzimní Zoner Photo Studio X: vyzkoušeli jsme nové funkce

15 Helena Vyplelová

Helena Vyplelová
Zoner Photo StudioSoftware
Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Aktuální novinka z dílny Nikonu je nástupcem modelu P900 a pyšní se přímo obřím rozsahem optického zoomu. Že bychom stáli opět na pokraji války, jejímž motem bude kdo z nás má větší objektiv?

36 Petr Březina

Petr Březina
Technika