9
Fotogalerie

Na Vánoce dlouhý noce a taky objektivy

Digtiál s velkým rozsahem zoomu je univerzálním fotoaparátem, ale který je ten nejlepší.

Další díl předvánoční série o výběru vhodných digitálů bude zaměřen na výběr vhodného EVF digitálu, či chcete-li ultrazoomu. V prvních částech jsme se věnovali rozdělení typů digitálů podle jejich vybavení a konstrukce. Detailnější návod, včetně informací o důležitých parametech pak následoval o něco později. Minule jsme vám spolu s redaktory DIGIfota radili jaký koupit kompakt.

Kategorie fotoaparátů s elektronickým hledáčkem prošla poměrně výraznou obměnou. Ještě před několika lety jsme se mohli s této skupině fotoaparátů setkat s modely, které byly na pomezí digitální zrcadlovky a pokročilého kompaktu. Jediným rozdílem byla absence sklopného zrcátka a objektiv bez možnosti výměny. Pravděpodobně vrcholem tohoto konceptu byl digitál Sony Cyber-shot DSC-R1. Se zastavením jeho výroby ustal i další vývoj v tomto směru jak u Sony, tak u ostatních výrobců a nadějná větev fotoaparátů se na trhu neobjevuje.

Co je EVF digitál?

Označení EVF pochází z anglického spojení Electric Viewfinder – elektronický hledáček, které přesně vystihuje konstrukční specifikum této skupiny fotoaparátů. U kompaktních digitálů je možné komponovat obraz na displeji, případně v průhledovém optickém hledáčku, rozdíl mezi těmito pohledy je však tím větší, čím širší ohnisko používáme. U digitálních zrcadlovek se naopak kompnuje scéna v hledáčku, do kterého se přenáší obraz přes objektiv a samotné tělo přístroje – to co vidíte v hledáčku zrcadlovky se objeví i na výsledném snímku.

U digitálů s elektronickým hledáčkem najdete v hledáčku miniaturní displej, který obvykle zobrazuje to stejné, co velký zadní displej. Výhodou konstrukce je možnost kompozice v hledáčku při zachování tichého chodu (zrcátko přeci jen hluk udělá). Nevýhodouje naopak hrubší, menší a především „elektronický“ obraz v hledáčku, který mívá mírné zpoždění oproti reálnému pohybu fotoaparátu vůči objektu.

Postupem času vykrystalizovala skupina EVF digitálů ve skupinu fotoaparátů jejichž hlavním znakem je velký rozsah optického zoomu. V současné době je tedy pojem ultrazoom a EVF digitál totožný a na trhu digitálních fotoaparátů již nenajdete jiný EVF fotoaparát než ultrazoom. Naopak toto tvrzení neplatí stoprocentně, jsou zde i výjimky, které nemají hledáček vůbec.

Zmíněné výjimky bez hledáčku jsou na současném trhu tři, respektive čtyři – Canon PowerShot SX100 IS, Panasonic Lumix DMC-TZ2 a Lumix DMC-TZ3 a Sony Cyber-shot DSC-H3. Pokud byste se rozhodovali pro jeden z modelů v této trojici, záleží z velké části na vašich osobních preferencích. 


Výběr digitálních fotoaparátů, které v článku doporučujeme je čistě subjektivní. Ne každému musí tyto modely vyhovovat, jejich výběr se řídil našimi zkušenostmi s přihlédnutím k jejich pořizovací ceně a výsledné obrazové kvalitě.


PowerShot SX100 IS nabídne desetinásobný optický zoom i pokročilé expoziční režimy. Lumix DMC-TZ2 a TZ3 jsou sice plnými automaty, nabídnou však velmi praktické ohnisko 28 mm s desetinásobným zoomem a kapesními rozměry. Cyber-shot DSC-H3 pak stojí někde na pomezí těchto modelů, pokročilé expoziční režimy nejsou zcela pokročilé a desetinásobný zoom má nezajímavý rozsah 38–380 mm.

Po stránce obrazocé kvality bych však jednoznačně doporučoval Panasonic Lumic DMC-TZ3, který mimo jiné doporučuje i redakce DIGIfota v přehledu Top výrobků roku 2007.

TZ3.jpg
Panasonic Lumix DMC-TZ3


hliva.jpgTomáš Hlivaredaktor časopisu DIGIfoto

Kategorie ultrazoomových  fotoaparátů mě od samého „vzniku“ nechává naprosto chladným. Jednak superdlouhá ohniska nevyužívám a jednak ve fotografii nerad nacházím kompromisy. Buď využiji fotoaparát, který díky svým rozměrům mohu mít pohodlně v kapse i za jízdy na kole a můžu od něj čekat určitou pohotovost s přijatelnou obrazovou kvalitou (tedy kvalitní kompakt), nebo „tahám“ brašnu se zrcadlovkou, od které si slibuji naopak kvalitu výtečnou. Ultrazoom s přijatelnou obrazovou kvalitou, který nedám do kapsy, tak nemá z mého pohledu žádného využití.

Deset, dvanáct nebo osmnáct?

Funkční výbava a konstrukce všech ultrazoomů je prakticky stejná, hlavní rozdíly jsou v rozlišení snímače, v jeho velikosti a především v rozsahu a světelnosti použitých objektivů. Téměř všechny ultrazoomy jsou vybaveny mechanickou stabilizací obrazu, tu oceníte především při používání dlouhých ohnisek.

Jelikož jsou ultrazoomy řazeny mezi pokročilé digitální fotoaparáty, najdete u všech možnost manuálního nastavení expozice a prioritu clony a času. Některé modely nabídnou možnost snímání do RAWu, jiné zase výklopný displej. U vyšší třídy ultrazoomů najdete manuální ovládání zoomu, které je nejen rychlejší než u elektronické verze, ale především šetří energii akumulátoru.


vozak.jpgPetr Vozák
redaktor časopisu DIGIfoto

Jako ideální přístroj se mi jeví Fujifilm FinePix S6500fd. Mírně starší model s rozlišením pouhých 6Mpx – ale víc snad není potřeba. Objektiv je dostatečně ostrý, začíná na příjemně širokém ohnisku 28 mm. Fotografie si zachovávají dobrou kvalitu i při nastavení vyšší citlivosti – ISO 800 je velmi dobře použitelné. Dá se koupit za méně než 8 000 Kč.

Pokud jste se již pevně rozhodli, že chcete koupit ultrazoom, rozmyslete si také, které parametry jsou pro vás důležité. Osobně preferuji široké počáteční ohnisko v kombinaci s příležitostným snímáním do RAWu. Ze současné nabídky digitálů bych proto volil Fujifilm FinePix S6500fd, který má optický zoom s rozsahem ohnisek 28–300 mm.

Fuji_S6500.jpg
Fujifilm FinePix S6500fd

Jeho velkou výhodou je pak asi největší snímač mezi ultrazoomy při velikosti 1/1,7" má rozlišení 6,3 Mpx. Ruku v ruce s velikostí a rozlišením snímače jde minimální hladina šumu i při vyšších citlivostech, praktický je i RAW formát. Vzhledem k současné internetové ceně fotoaparátu – od 7 600 Kč vč. DPH – je to velmi výhodná koupě.

Pokud by vám nestačilo šestimegové rozlišení snímače, může být alternativou již pátá generace ultrazoomu Panasonic řady FZ. Model Lumix FZ50 má rozlišení 10 Mpx, optiku značky Leica s 12× zoomem s rozsahem 35–420 mm.

lumix FZ50.jpg
Panasonic Lumix DMC-FZ50

V případě, že je pro vás důležitý především celkový rozsah optického zoomu, pravděpodobně se rozhlížíte ve vodách fotoaparátů s osmnáctinásobným optickým zoomem. Prvotinou mezi digitály byl v tomto směru Olympus SP-550 UZ nebo Olympus SP-560 UZ, první byl představen na jaře letošního roku druhý pak o něco později. Prakticky jediným rozdílem mezi nimi je rozlišení snímače.

fuji_S8000.jpglumix_FZ18.jpgOly SP560.jpg
Fujifilm FinePix S8000fd, Panasonic Lumix FZ18, Olympus SP-560 UZ

Přímou konkurencí obou digitálů je Panasonic Lumix FZ18 a Fujifilm FinePix S8000fd. Detailní srovnávací test všech tří modelů najdete v časopise DIGIfoto 11–12/2007. A kdo se stal vítězem? To vám prozradí šéfredaktor časopisu DIGIfoto Petr Lindner.


lindner.jpgPetr Lindner
šéfredaktor časopisu DIGIfoto

Nepsaným králem tzv. ultrazoomů je Panasonic a do jeho dílny bych se nebál sáhnout ani po nejvyšším modelu Lumix DMC-FZ18. I přes téměř neuvěřitelný osmnáctinásobný rozsah ohnisek si udržuje solidní obrazovou kvalitu, byť poblíž nejdelšího konce optiky už na limity – zejména co se týká přenosu kontrastu – viditelně narazíte. Přesto však jde o vyspělý přístroj své kategorie, se kterým jeho majitel nadělá mnoho „parády“.

Příští část našeho miniseriálu již bude poslední a podíváme se na kategorii digitálních zrcadlovek.

Určitě si přečtěte

Články odjinud