Na otočku do New Yorku (cestopis)

Na otočku do New Yorku (cestopis)
Cestopis z pětidenního výletu do New Yorku s dvoudenní zastávkou v Londýně aneb jak se dá s minimem prostředků navštívit maximum míst v největší metropoli USA.

Pro nás poslední v New Yorku. Před opuštěním hotelu jsme vyklidili pokoj, zavazadla zanechali na recepci a vyrazili směr páta avenue na třetí a poslední návštěvu Empire State Building. Pořídili jsme snímky jak z 86., tak ze 102. patra.

Za zmínku stojí místní expresní výtahy. Cesta do 86. patra trvá méně než minutu. Po zřícení World Trade Center v roce 2001 se Empire State Building stala nejvyšší budovou New Yorku a třetí nejvyšší v USA.

V průběhu existence budovy více než 30 lidí spáchalo sebevraždu skokem z vrchních pater budovy. V roce 1947 byl na vyhlídkové terase namontován plot poté, co se během jednoho týdne pokusilo skočit dolů pět lidí. Snad nejznámější roli hraje mrakodrap ve filmu King Kong z roku 1933.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Z Empire State jsme se pěšky vydali k další známé budově New Yorku. Ta není známá svou výškou, ale svým tvarem. Stojí na rohu páté avanue a Broadwaye a jmenuje Flatiron Building, neboli žehlička. Po svém dokončení v roce 1902 patřila se svými 87 metry k nejvyšším budovám ve městě a je považována za jeden z prvních mrakodrapů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jako uživatelé a fanoušci sociální sítě Foursquare jsme zavítali do jejího newyorkého sídla. Jedná se o síť s aplikacemi pro všechny platformy mobilních telefonů, kde máte možnost podělit se s dalšími uživateli o svoje aktivity a místa, která jste navštívili. Vešli jsme do menší místnosti, představili se jako fanoušci a uživatelé této aplikace. Dostalo se nám vstřícného přivítání a pozornosti v podobě odznáčků od milé recepční.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Náš výlet se blížil ke konci. Na samotný závěr jsme se rozhodli ještě jednou zastavit na Brooklynském mostě, abychom pořídili několik dalších fotografií za slunečného počasí.
Vyzvedli jsme zavazadla a zamířili metrem na letiště Johna F. Kennedyho. Cestou nás čekaly dva přestupy, první mezi linkami metra a druhý na tzv. AirTrain – plně automatický vlak obsuhující letištní terminály.

Vlak nás dopravil na čtvrtý terminál. Gate B24, ze kterého jsme odlétali byl vzdálen přibližně 15 minut chůze. To, že vás vlak dopraví na terminál zde totiž neznamená, že jste na místě odletu. Všechny terminály obsahují několik desítek gatů, které jsou vzdálené pět až třicet minut chůze od terminálu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Po absolvování checkinu zavazadel a bezpečnostní kontrole jsme opět nastoupili do Boeingu 767-300ER. Kvůli nepříznivému počasí jsme čekali téměř hodinu a půl v letadle na odlet. Turbulence nás trápily téměř po celou dobu letu. Díky tomu byla značná část cesty zpět doprovázena rozsvícenými kontrolkami zapnutých pásů. Let zpět byl o třičtvrtě hodiny kratší, trval sedm hodin a patnáct minut. Letěli jsme totiž po směru větru. Odlétali jsme kolem desáté hodiny večerní místního času a do Londýna dorazili před devátou hodinou ranní. Tentokrát byl časový posun a s ním spojený jetlag mnohem horší. Únava byla značná.

Londýn

Jak jsme zmínili v úvodu, poslední část zpátečních letenek z Varšavy jsme nechali propadnout a v Londýně setrvali dva dny. Při hledání hotelu jsme se spolehli na poměrně novou službu – Hotel Tonight. Díky nasbíraným bonusům a promo akcím jsme zaplatili za noc ve čtyřhvězdičkovém hotelu v centru Londýna lidových 300 korun.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Z letiště, k hotelu a v rámci londýnských památek jsme se dopravovali metrem, případně známými double-deckery. Pro cestování v rámci Londýna doporučujeme pořízení Oyster card. Jedná se o inteligentní čipovou kartu.

Nabijete si na ní kredit a při každém vstupu i výstupu do metra či autobusu kartu přiložíte k terminálu. Za každou jízdu je odečítán kredit, závislý na počtu zón, v rámci kterých jste cestovali. Systém zároveň obsahuje tzv. „daily cup”. Jakmile utratíte určitý počet liber, dál neplatíte, ať jezdíte jak jezdíte. Veškeré poplatky jsou závislé nejen od počtu procestovaných zón, ale také záleží na tom, zda-li cestujete ve špičce nebo mimo ni.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

I přesto, že jsme v Londýně pobyli pouze necelé dva dny, měli jsme to štěstí vidět zvedlý Tower Bridge a duhu nad ním. Zavítali jsme k většině londýnských památek. Během necelých dvou dní jsme viděli London Eye, Big Ben, Houses of Parliement, Tower Bridge, Buckinghamský palác, Piccadilly Circus, čínskou čtvrť, Trafalgar Square i Hyde Park.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Oproti New Yorku je Londýn časově výrazně méně náročný. Všechny pamětihodnosti jsou blízko sebe. Přesuny metrem sestávaly z maximálně 4 zastávek, častokrát jsme z jednoho místa na druhé přecházeli po svých.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pro cestu zpět do Brna jsme zvolili přímý, nízkonákladový Ryanair, operující z londýnského letiště Stansted. To je od Londýna vzdáleno necelou hodinu cesty. Na trase Londýn - Stansted naštěstí jezdí mnoho dopravců. Ceny za přepravu se pohybují od 10 liber za osobu.

Témata článku: Cestopisy

Určitě si přečtěte

Instagramisté, přestaňte se fotit v našem toxickém odpadu!

Instagramisté, přestaňte se fotit v našem toxickém odpadu!

Uživatelé Instagramu udělají pro lajky cokoli, nehledě na to, jak je to nebezpečné nebo hloupé.

Petr Březina

Petr Březina
Instagram
Fotografie týdne: když je všechno vzhůru nohama

Fotografie týdne: když je všechno vzhůru nohama

3 Michal Černý

Michal Černý
Fotografie týdne
Panasonic Lumix S5, kompaktní hybridní fullframe fotoaparát je tu!

Panasonic Lumix S5, kompaktní hybridní fullframe fotoaparát je tu!

11 Helena Vyplelová

Helena Vyplelová
Panasonic