Mystický výraz modelů Ivana Pinkavy

2. března 2006
TWEET SDÍLET
Brněnská Galerie Ars připravila dvojvýstavu – vedle fotografa Ivana Pinkavy zde představuje svoje sochy mladý umělec David Moješčík přezdívaný Mojda. Jedná se o zajímavou symbiózu Pinkavových typických snímků převážně z posledních deseti let a soch, u nichž v konfrontaci s fotografiemi Ivana Pinkavy vynikají podobné výrazové rysy.

Jistěže fotografie a sochařství jsou značně odlišné způsoby výtvarného vyjadřování. Oba umělci se však zabývají námětem lidského těla v jeho nejčistší podobě – Pinkavovy modely a Moješčíkovy sochy jsou nahé lidské postavy, které mají navíc často i holé hlavy. Tato paralela vyniká nejlépe v prvním sále, který je věnován oběma výtvarníkům stejným dílem. 

Klepněte pro větší obrázek 

Ivan Pinkava zde představuje fotografie z cyklu TNF (Teatr Novogo Fronta). Jedná se velmi jednoduše řešené snímky – čisté bílé postavy vystupující z tmavého pozadí, ve většině případů bez jakýchkoli atributů. Tento způsob provedení důrazně podtrhuje výraz portrétovaných modelů, který je sice neutrální, přesto se však Pinkavovi podařilo navodit silně citově zabarvenou atmosféru.


Advocatus Diaboli, 1999

Vedle série TNF se prezentuje Moješčík s třemi sochami velmi realisticky podaných lidských postav, jejichž působení na diváka je redukováno na gesta a postoje. Snad nejpůsobivější je dílo s názvem Extáze. Tato ženská figura asi nejvíce připomíná Pinkavovy snímky skutečných lidí, což je dáno i lidsky vypadajícíma očima, které nevyjadřují žádnou sochařskou manýru, ale vypadají spíše jako věrné napodobeniny opravdových očí.

Z prvního sálu vede schodiště jak dolů, kde se nachází sál věnovaný Davidu Moješčíkovi, tak do vrchního patra, kde převažují snímky Ivana Pinkavy. Prostor však není oddělen dveřmi či stěnami, proto jej lze vnímat jako jeden celek. Síň věnovanou sochařovi doplňuje malý snímek Vejce a vosk, který se vymyká z Pinkavova hlavního proudu, ve kterém se fotograf věnuje hlavně figurálním námětům. Přesto se v něm fotograf nevzdálil od jednoduchých a přesto silně působících prostředků.


Ecco, la Luce!, 1996

Vyšší patro je potom věnováno známým snímkům Ivana Pinkavy jako Advocatus Diaboli, Sára a její bratr Tobiáš, Tomáš a David Medkovi, či Narcis. Právě Narcis je jedním z mála snímků, u kterého fotograf použil rekvizitu v podobě zašlého starého zrcadla, ve kterém se chlapcova tvář odráží. Způsob kompozice podtrhuje fotografovu hru se světlem, která v jistých ohledech připomíná některé renesanční a barokní mistry, kteří pracovali s šerosvitem. Mezi malíře, jenž se jako jedni z prvních zabývali tímto výrazovým prostředkem patří i populární Leonardo da Vinci.

Mimochodem srovnání Pinkavovy tvorby s Leonardem není zrovna od věci. Přemýšleli jste někdy nad tím, proč má Mona Lisa tak zvláštní výraz? Jistě, existuje nespočetně teorií o tom, kdo Leonardovi seděl pro tento obraz modelem a kvůli záhadnosti jejího úsměvu stojí před Louvrem dlouhé fronty. Na tomto obraze je však ještě jedna zvláštnost, která se vymyká běžnému vnímání anatomických proporcí obličeje: Mona Lisa nemá řasy a obočí. S podobným efektem pracuje často i fotograf Ivan Pinkava.


Potom poznají, koho probodli..., 1997

Například fotografie Ecco, la Lucce (1996), která brněnskou výstavu otevírá je jedním z nejtypičtějších důkazů. Mystérie, která se ukrývá v Pinkavových fotografiích je svým způsobem podtržená očima, které vystupují z bílých tváří o to silněji, že díky maskování a nasvícení jsou obočí a řasy naprosto potlačeny. Možná právě tento prvek dodává Pinkavovým modelům s neutrálním výrazem na dramatičnosti.


Sára a její bratr Tobiáš

Výstava David Moješčík, Ivan Pinkava potrvá v Galerii Ars (Veselá 39) v Brně do 17. března. Galerie má poněkud netypické otevírací hodiny: úterý až pátek 12:00–18:00, neděle 13:00–17:00. Práce obou umělců si kromě Galerie Ars můžete prohlédnout na jejich internetových stránkách www.ivanpinkava.com a www.mojda.com.

Témata článku: Kultura, Výstavy


František Dostál: Plachý fotografující (rozhovor)

František Dostál: Plachý fotografující (rozhovor)

Není vůbec jednoduché najít hranici mezi jemným obrazovým humorem a přízemním primitivismem.

Petr Vilgus
Kultura
6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

6 nejlepších programů pro úpravu fotografií zdarma

Helena Vyplelová
Fotografický software
Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

Tipy na 14 fotoaparátů s nejlepším poměrem cena/výkon. Kompakty i bezzrcadlovky

​Foťáky v mobilu jsou sice díky využití umělé inteligence čím dál výkonnější, stále však nedokážou nahradit, zejména co do kvality snímku, klasický fotoaparát s velkým obrazovým snímačem.

Jan PánekHelena Vyplelová
Průvodce nákupem
10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

10 filmů o fotografii, které byste měli vidět

Filmy, ve kterých hraje důležitou roli fotografie či fotograf vznikají už dlouhá desetiletí. Existuje však více filmů, než jen legendární Zvětšenina, kamery natáčí dál a v hlavách filmařů se rodí nové neotřelé příběhy…

Petr Březina
Kultura
7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

7 legendárních filmových kompaktů, které musíte vyzkoušet

Pokukujete po analogovém přístroji, s nímž byste si mohli vyzkoušet fotografování na film? Nebo si chcete vytvořit malou analogovou sbírku? Snadno ovladatelné kinofilmové kompakty vám mohou otevřít cestu do hlubin analogové fotografie.

Helena Vyplelová
Technika
Affinity 2 už má všechny grafické nástroje v jednom balíku. Na rozdíl od Photoshopu je však pořád bez předplatného

Affinity 2 už má všechny grafické nástroje v jednom balíku. Na rozdíl od Photoshopu je však pořád bez předplatného

**Britský Serif vydal druhou generaci nástrojů rodiny Affinity. **Do portfolia přibyl Publisher pro iPad. **Nově si i koupíte všechny nástroje v jedné zvýhodněné licenci.

Petr Urban
Affinity PhotoFotografický software
6 jednoduchých a základních pravidel pro perfektní kompozici

6 jednoduchých a základních pravidel pro perfektní kompozici

Ve fotografii existuje řada kompozičních pravidel, jejichž poznání, či ovládnutí je prvním krokem k tvorbě působivých snímků. Z naší galerie jsme vybrali několik fotek, které s těmito principy pracují a mohou ostatním posloužit jako vodítko či inspirace.

Helena Vyplelová
Fotoškola
5 tipů pro snadné a efektivní čištění objektivů

5 tipů pro snadné a efektivní čištění objektivů

Moderní objektivy jsou jemná optická zařízení, kterým je třeba věnovat patřičnou péči. Hromadění nečistot může vést k problémům, které vyřeší pouze odborný servis. Jak takovým situacím předcházet?

Helena Vyplelová
Technika
Jak na digitalizaci kinofilmových fotografií

Jak na digitalizaci kinofilmových fotografií

Petr Březina
Analogová fotografieFotoškola