I profesionální fotografové nosí po svých kapsách mobilní telefony. Využívají jejich potenciálu? V jakých situacích po nich sáhnou? Pět otázek pro pět fotografů, kterým jejich mobil není úplně cizím.
Tomáš je novinář a fotograf, který od roku 1996 působí na různých pozicích v českých médiích. Do roku 2003 pracoval jako redaktor a šéfredaktor v regionálním deníku, pak přestoupil do týdeníku REFLEX, jako fotoprodukční.
Později se stal jeho kmenovým fotografem. V roce 2011 založil blog iPhonefoto.cz, který se později přetavil v magazín o iPhone a mobilní fotografii.
Za tento redesign a samotný vkládaný obsah byl v roce 2013 odbornou porotou nominován na Cenu českého internetu Křišťálová Lupa v kategorii OBSAHOVÁ INSPIRACE. Magazín v říjnu 2014 přenechal za symbolickou cenu svým nástupcům. Nyní Tomáš působí na postu obrazového redaktora v týdeníku RESPEKT a zároveň je lektorem mobilní a iPhone fotografie.

Tomáš je držitelem ocenění Czech Press Photo (2009) a několika cen Ringier Photo Awards (2010, 2011, 2013). Od roku 2012 je součástí týmu oficiálních fotografů Mezinárodního Filmového Festivalu v Karlových Varech. V budoucnu by se rád stal řemeslníkem a drobným obchodníkem. Tomáše můžete sledovat na jeho účtu v sociální síti Twitter.
Kdy a hlavně proč vlastně jste začal fotit mobilním telefonem?
Na jaře roku 2011. Půjčil jsem si tehdy na víkend iPhone 4 a už ho nevrátil. Přesněji, obratem jsem si ho koupil. Měl jsem tehdy služební HTC, ale to mě neustále štvalo tím, jak rychle se vybíjí a jak často se „kouše“. Mobilní fotografie mi tehdy přišla jako určitý rozmar, dočasná móda.

Když jsem ale začal pátrat více a zjistil, jak skvěle pracují někteří zahraniční autoři díky nadčasovým fotoaplikacím s iPhone fotografií, velmi rychle jsem si ten žánr oblíbil. Dodnes obdivuji práci některých kreativců, blogerů a hlavně fotožurnalistů, kteří publikují skvělé snímky či celé fotosérie. Později jsem o tomto žánru začal psát i první český blog www.iphonefoto.cz.
Má tedy smysl fotit mobilem?
Určitě ano. Netvrdím a nikdy jsem netvrdil, že mobily mají nahradit klasickou či digitální fotografii. Naopak, ideální je, když se tyto styly vzájemně doplňují. Mobilní fotografie nicméně začíná být stále atraktivnější. A to nejen na amatérské hobby úrovni nebo pouze kvůli rostoucí popularitě obrázkových sítí jako Instagram či Pinterest.

Zajímavá je například pro fotografy–novináře. V některých situacích se pro ně mobil stává jediným nástrojem, se kterým lze pořídit důležitý obrazový záznam. S normálním fotoaparátem by se jim to zkrátka nepovedlo buď kvůli situaci, nebo podmínkám, které v danou chvíli na místě při své práci mají. S mobilem jsou jednoduše méně nápadní.
Jakou značku a jaký model aktuálně používáte a proč?
Navzdory novinkám v podobě iPhonu 5s, 6 či 6 Plus, jsem i nadále věrný své „pětce“. A jsem s ní maximálně spokojený. Doufám, že ještě nějaký čas na trhu zůstane. Alespoň v podobě novější verze 5s. Jinak bych asi totiž klidně vsadil na verzi 5c. Nějak nemám potřebu mít větší telefon. Ztrácí se tím jedna z výhod – nenápadnost.

Kolik aplikací ve svém zařízení aktivně využíváte a která je vaše nejoblíbenější?
Za dobu blogování a testování novinek jsem si stáhnul zdarma či nakoupil přes 500 foto a video aplikací pro iOS. Aktivně nicméně používám 3 až 5 z nich na focení a další 2 až 3 pro editování. Hodně mám rád Hipstamatic (iOS, Windows Phone), se kterým jsem začínal. Dále PureShot (iOS), MullerPhoto (iOS), Noir Photo (iOS) a VSCO Cam (iOS, Android). Z titulů pro úpravy a „ladění“ snímků nejčastěji používám Handy Photo (iOS, Android), Snapseed (iOS, Android), BigPhoto (iOS) a Touch Retouch (iOS, Android).

Byla by jedna rada na editaci fotografie v nějaké aplikaci, která vždy zabere?
Na začátek bych doporučil pracovat s jednou či dvěma aplikacemi a snažil se je dobře poznat a vytěžil z nich tak maximum, co to jde. Například titul Snapseed a jeho základní styly jakými jsou DRAMA, HDR či BLACK and WHITE mohou být naprosto ideální pro většinu uživatelů a úpravy pořízených snímků.
Tomáš Tesař osobně