ta fáma o levnějším MFT je vážně nesmrtelná
...tak se trochu rozepíši a dám další konkrétní příklady ekvivalentních objektivů (tedy těch, které nabídnou na obou systémech nejen stejnou hloubku ostrosti, ale i potenciálně stejný šum). Bohužel pro drtivou většinu objektivů na MFT (třeba zoomy s pevnou světelností F4) ekvivalenty neexistují, protože stejnou práci by na FF odvedl objektiv s F8 a tak temná skla se prostě běžně nevyrábějí, nikdo s FF by je totiž nechtěl. Můžeme ale vzít třeba Olympus 12-40/2,8 s cenou kolem 26 tis. Na FF (třeba "nenáviděné" Sony, kde mám trochu přehled) by to odpovídalo 24-80/5,6 který zde úplně není, ale máme zde originální Sony Zeiss 24-70/4 který má o jedno clonové číslo (1EV) lepší světelnost (na MFT by tedy bylo třeba objektivu s konstatní světelností F2,0) a stojí kolem 20 tis. Další konkurenční objektiv by mohl být Sony G 24-105/4 který stojí kolem 30 tis, ale má zase nejen o krok lepší světelnost, ale i znatelně větší rozsah zoomu. Pokud půjdu do neoriginálních objektivů, pak mám na FF na výběr za takové peníze i z objektivů s F2,8 (což by na MFT nahradil objektiv s konstantní světelností F1,4). Tady je třeba Tamron 28-75/2,8 za 19 tis či jeho druhá generace za 24 tis, Sigma 28-70/2,8 za 24 tis, nebo Samyang 24-70/2,8 za 22 tis. Všechny tyto objektivy jsou známé výbornou kresbou, mají ekvivalentní světelnost o 2EV lepší a stojí všechny méně, než Olympus 12-40/2,8. Na závěr ještě uvedu třeba oceněními ověnčenou Sigmu ART 24-70/2,8, která stojí 32 tis, ale má zase o 2EV lepší ekvivalentní světelnost než Olympus a v optických testech je stavěna na roveň se Sony 24-70/2,8 GM ! O jehož kvalitách není třeba diskutovat. Řada GM reprezentuje u Sony výkonostní i cenový strop, kam se MFT při vší úctě k němu nemá šanci dostat a proto jej zde nebudu uvádět. Chci poukázat na to za kolik lze sestavit FF a že s většinou vybavení na trhu i ve špičkové kvalitě se dostanete maximálně na stejné ceny jako u MFT. Obecně lze říci, že MFT rozsahem nabízené kvality a možností překrývá FF odspodu, ale cenami jej překrývá někde uprostřed.Dalším příkladem může být třeba nějaký teleobjektiv - třeba Olympus 40-150/2,8 za 38 tis. Tento objektiv odpovídá 80-300/5,6 na FF, takže ekvivalentem by mu mohl být třeba Sony G 70-300/4,5-5,6 za 35 tis, nebo mezi neoriginálními třeba za poměr cena/výkon vyzdvihovaný Tamron 70-300/4,5-6,3 za 15 tis.Když už máme základní objektiv a teleobjektiv, tak ještě nějaký širokáč, ...třeba Olympus 7-14/2,8 za 36 tis. To odpovídá 14-28/5,6 na FF. Tady se úplný překryv hledá těžko, některý má výš posunutý rozsah - třeba Sony Zeiss 16-35/4 ale stojí jen 25 tis a má zase o 1EV lepší světelnost, jiný má rozsah posunutý níže - jako Sony G 12-24/4, který jako jediný stojí 40 tis - tedy je o 10% dražší než Olympus, ale má také o 1EV lepší ekvivalentní světelnost a začíná na 12mm (6mm na MFT) což je záběr, kam se už MFT pokud vím s AF zoomy vůbec nedostane (o tom, že by musely mít ekvivalentní světelnost F2,0 ani nemluvě). A můžeme zase pokračovat neoriginálními objektivy se světelností F2,8 na FF (tedy na MFT neexistující zoomy s F1,4) jako třeba Tamron 17-28/2,8 za 23 tis, Sigma 16-28/2,8 za 23 tis, nebo excelentní Sigma ART 14-24/2,8 která také stojí cca o 10% více než Olympus, ale je to zase o 2EV světelnější zoom.Na konec několik pevných portrétních objektivů, tady se za MFT mohou nominovat opravdu jen 17, 25 a 45 mm f/1,2. Takové objektivy nabídnou hloubku ostrosti a potenciální šum jako F2,4 na FF (reálně v tom šumu bude MFT ještě více znevýhodněn, protože tyto Olympus objektivy mají kvili kompenzaci vad na reálně kratších ohniscích hodně optických členů a proto mají značný T-stop. Třeba v případě 25/1,2 je to T1,8 což odpovídá T3,6 na FF a to tam zdaleka nemají ani F2,8 objektivy - ty mívají tak T3,2). Nesuďme tedy Olympus nyní za masivní ztrátu světla, ale řekněme si, že nás teď zajímá skutečně jen ta hloubka ostrosti, která odpovídá F2,4 na FF. Bohužel takových objektivů moc není, tak uvedu nějaká F2,8 a nějaká F1,8 skla a jejich ceny a to jak originální, tak neoriginální. Ještě dodám, že tato 3 Olympus skla s F1,2 stojí každé cca 35 tis. Originální skla:
Sony 35/1,8 za 18 tis
Sony Zeiss 35/2,8 za 17 tis
Sony 50/1,8 za 6 tis
Sony G 50/2,5 za 18 tis
Sony Zeiss 55/1,8 za 25 tis
Sony 85/1,8 za 14 tisneoriginální skla:
Samyang 35/1,8 za 9 tis
Samyang 35/2,8 za 8 tis
Sigma 35/2 za 17 tis
Tamron 35/2,8 za 6 tis
Viltrox 35/1,8 za 11 tis
Viltrox 50/1,8 za 11 tis
Tokina 85/1,8 za 14 tis
Viltrox 85/1,8 za 10 tis
Zeiss 85/1,8 za 32 tisjak můžete vidět, pohybujete se u originálních i neoriginálních objektivů s F2,5 až 2,8 mezi 6 tis až 18 tis. O cca 1EV světelnější objektivy s F1,8 pak můžete na FF pořídit originální za 6 tis až 25 tis a neoriginální za 8 tis až 32 tis, takže i ten nejdražší Carl Zeiss Batis je levnější než rádoby ekvivalentní Olympus. A půjdeme ještě dál a pro představu koukneme i na ceny některých originálních a neoriginálních objektivů s F1,4 !!! Na což by jste na MFT potřebovali F0,7 s AF. Nutno dodat, že třeba v případě Sony Zeiss, nebo Sigmy ART jde o skutečně osobité, či špičkové profesionální objektivy a to jak opticky, tak zpracováním.Sony Zeiss 35/1,4 za 30 tis
Samyang 35/1,4 za 13 tis
Samyang 35/1,4 II za 18 tis
Sigma ART 35/1,4 za 24 tis
Samyang 50/1,4 za 13 tis
Samyang 50/1,4 II za 18 tis
Sigma ART 50/1,4 za 20 tis
Samyang 85/1,4 za 14 tis
Samyang 85/1,4 II za 19 tis
Sigma ART 85/1,4 za 30 tisA pro ještě širší představu se zmiňme třeba Sigmu ART 35/1,2, která je zcela nedosažitelným ekvivalentem F0,6 s AF na MFT a která stojí 41 tis, takže objektiv se stejnou reálnou světelností a o 2EV lepší ekvivalentní světelností je na FF sotva o 20% dražší. Ceny jsem čerpal většinou z FotoŠkoda, Megapixel a FotoLab a hledal jsem vždy ceny bez akce. Někdo by totiž mohl namítnout, že MFT se prodává často ve slevách, ale třeba právě Sony dělá také pravidelné akce a cashbacky, takže třeba zmíněný Sony G 70-300 za 35 tis koupíte už 3 roky po sobě před vánocemi vždy za 24 tis, Sony Zeiss 24-70/4 za 20 tis koupíte jen za 12 tis, stejně tak třeba legendární Sony Zeiss 55/1,8 za 25 tis koupíte za 15 tis a Sony 35/1,8 za 18 tis třeba jen za 12 tis. atd. atd... Když už jsem zmínil ten Sony Zeiss 55/1,8 tak k němu ještě jedna zajímavost pro srovnání. Jak jsem psal Olympus 25/1,2 má T stop T1,8 a právě tento Zeiss 55/1,8 na FF má taktéž naměřený T stop T1,8, takže to jde
a reálně to znamená, že F1,2 na MFT v tomto konkrétním případě(!) bude házet i stejné časy jako F1,8 na FF, takže hloubka ostrosti bude na FF jen cca dvojnásobná, ale zisk světla bude na FF čtyřnásobný, což běžně platí při použití stejných světelností na systémech se čtyřnásobně rozdílnou plochou snímače. Tahle F1,2 skla na Olympus jsou ale v tomhle opravdu podprůměrná a taková masivní ztráta světla je daní za alespoň pokus přiblížení se nějaké relativně malé hloubce ostrosti, kterou na FF můžete mít doslova za pár korun a využivá ji každý amatér.I když si nedělám naděje, že tohle nějaký uživatel MFT pochopí vězte, že to nedokládá nic jiného, než že MFT je stejně, nebo většinou ještě VÍCE drahým systémem, než vybraný Sony FE a to má Sony obecně přijatou pověst drahého systému! Podobný závěr uděláte, když začnete srovnávat velikost a váhu ekvivalentních sestav. Jediný rozumný argument proč MFT tak dnes skutečně je - "již jej vlastním a nechci / nemohu investovat do přechodu na jiný systém". Začínat dnes s tímto již jednou padlým systémem navíc s nejistou budoucností mi ale opravdu moc smysl nedává a zjevně nejen mě. Olympus tak dnes zláká jen neznalé začátečníky, kteří ale nebudou kupovat jeho vybavení za stovky tisíc. Ti co by na něj měli - tedy profesionálové - ale zase Olympus z 99% ignorují, protože dobře vědí všechno to co jsem psal výše - tedy, že jako alternativa k profesionálním FF systémům absolutně nedává smysl. Což se také projevilo už několik let zpět a proto Olympus už jednou zkrachoval....
Příspěvek byl 1× upraven, naposled 08. 01. 2023 14:51
Reklamní robot Sony 8-)